Vi tänkte dela med oss av vår resa från egenritat lösvirkeshus till färdigt bygge. Är ni sugna på att se ännu mer, kika in på @villafernstrom på instagram! SVTs Husdrömmar kommer också följa vårt projekt och vi kommer vara med i säsongen 2021 :D Tjoho!

Vi har ritat på vårt hus i över ett år och kunnat bo i ett gammalt hus som ligger på tomten idag under tiden. Det kommer rivas senare. Vi köpte tomten för två år sedan så har lärt känna dess förutsättningar under tiden. "En himla massa vinklar och vrår" tänker säkert en del, men de finns alla där av någon speciell anledning :) Mer om det kommer längs vägen. Vi har hittills hunnit med sprängning, markarbeten, platta för sutterängdelen och snart är det dags att gjuta två av väggarna för densamma. De andra två kommer muras upp eftersom de ej får något marktryck.

Ska försöka hålla tråden uppdaterad men fler bilder kommer nog komma upp på vår instagram så följ oss gärna där! @villafernstrom
 
  • 3D-ritning av ett modern lösvirkeshus med stora fönster och terrass.
  • 3D-ritning av ett modern lösvirkeshus med stora fönster och terrass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-skiss av ett modernt lösvirkeshus med flera vinklar och distinkt design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritade konturer av ett lösvirkeshus framför en verklig utsikt över en sjö och en bro i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av ett hus under konstruktion med linjer som visar designen av ett framtida lösvirkeshus framför det befintliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt hus med överlagt ritaskelett av framtida lösvirkeshus med komplexa vinklar, beläget nära en sjö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats för lösvirkeshus med arbetare som förbereder grundläggning, vid vacker sjöutsikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med nyligen gjuten betongplatta och arbetare som använder markvibrator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggställningar och träformar för gjutning av betongväggar på en tomt med havsutsikt och klippor i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
klaskarlsson och 19 till
  • Laddar…
Spännade att följa! Önskar stort lycka till med husbygget :D
 
  • Gilla
Rizeeu och 1 till
  • Laddar…
Ska följas! Har ni något planritning på det att dela med er av? :)
 
  • Gilla
villafernstrom
  • Laddar…
Intressant! Se till att uppdatera tråden här. Instagram, bloggar etc är iskallt.
Lycka till!
 
  • Gilla
villafernstrom
  • Laddar…
Ska definitivt följas!
Gillar verkligen designen av huset som tar tillvara på tomtens förutsättningar.

Vad har ni för tänkta materialval?
Här skulle ju jag verkligen gilla betong/puts och metall. Men det är den brutalistiska sidan av mig som talar ;)
 
  • Gilla
oskhe och 1 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Ska följas! Har ni något planritning på det att dela med er av? :)
Tack, roligt att höra! Oj, det missade vi att lägga med. Kommer här. Det är ingen megatjock vägg mellan vardagsrummet och kök/matdel utan ett långt trappsteg som tar upp nivåskillnaden på 30cm där mellan :)
I sutterängdelen vet vi inte riktigt ännu vad vi ska ha men eventuellt ett gym.
 
  • Ritning av husplan med markerat trappsteg som illustrerar 30cm nivåskillnad mellan kök och vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av sutterängvåning med mått, träffpunkt snickeribod, och nivåskillnad markerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
rampante och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Ska definitivt följas!
Gillar verkligen designen av huset som tar tillvara på tomtens förutsättningar.

Vad har ni för tänkta materialval?
Här skulle ju jag verkligen gilla betong/puts och metall. Men det är den brutalistiska sidan av mig som talar ;)
Tack! Puts är fantastiskt fint men vi har valt en "ribbfasad" av impregnerad gran. Den är fri från underhåll och behöver bara tvättas då och då. Skönt med det utsatta läget. Fönsterkarmar och plåtarbeten kommer gå i grå färg.
 
  • Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
villafernstrom villafernstrom skrev:
Tack! Puts är fantastiskt fint men vi har valt en "ribbfasad" av impregnerad gran. Den är fri från underhåll och behöver bara tvättas då och då. Skönt med det utsatta läget. Fönsterkarmar och plåtarbeten kommer gå i grå färg.
Kommer att byta fasad på mitt hus med (då förra ägaren sista varvet valde att måla med plastfärg...) och då siktar jag på naturligt trä. Så ska bli spännande se hur det blir med impregnerad gran :)

Det är ju alltid svårt med materialval i utsatta lägen för vind och närhet till havet. (Tjörnbron man ser på någon bild?)

Ni bygger ett hus som ser ut som ett jag skulle kunna tänka mig bygga själv. Nu när ni har förmånen att ha Gert snokande på att hörn hoppas jag ni lyssnar på hans synpunkter då ni har ett hus som liknar en del av det han gillar :)
Det känns rätt mycket som ni inspirerats av Bauhaus (formen, inte butikskedjan). Är jag fel ute?

Älskar "kepsen" runt huset som blir taket över balkongen. Och detaljen över entren. Det ger väldigt mycket karaktär för huset. Plus då att fokusera fönsterpartierna mot utsikten och ha designmässigt väldigt bra placering på fönstren i övrigt. Tycker det linjerar bra och skapar ett gott helhetsintryck.
 
  • Gilla
villafernstrom
  • Laddar…
kul projekt!
jag hade satt in en skjutdörr för att komma åt walk-in-closet utan att behöva passera badrummet, och en skjutdörr även mellan badrummet o walk-in-closet.
Ibland kanske man vill vara i fred på toaletten :)


villafernstrom villafernstrom skrev:
Tack, roligt att höra! Oj, det missade vi att lägga med. Kommer här. Det är ingen megatjock vägg mellan vardagsrummet och kök/matdel utan ett långt trappsteg som tar upp nivåskillnaden på 30cm där mellan :)
I sutterängdelen vet vi inte riktigt ännu vad vi ska ha men eventuellt ett gym.
 
  • Ritning av sovrum med markerad plats för skjutdörr till walk-in-closet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ElMuRp och 1 till
  • Laddar…
M MVN skrev:
kul projekt!
jag hade satt in en skjutdörr för att komma åt walk-in-closet utan att behöva passera badrummet, och en skjutdörr även mellan badrummet o walk-in-closet.
Ibland kanske man vill vara i fred på toaletten :)
Tack för feedbacken :) vi kommer faktiskt sätta en skjutdörr precis som du säger mellan badrum och wic men avvakta med den där du ritade pilen. Vi tänker att vi försöker såhär till en början och blir det jobbigt av någon anledning så sätter vi in en skjutdörr där du påpekar i efterhand! Den tar trots allt en del av förvaringen i garderoben. Roligt att få åsikter kring planlösningen(y)
 
  • Gilla
Nacka99 och 1 till
  • Laddar…
Tycker överlag ser ser bra ut! Enda förändringen som jag ser är just klk/wc i master. Där hade jag flyttat sängen lite närmre fönstret för att kunna göra klk/wc väggen helt rak istället. Då hade man kunnat få in förvaring på båda långväggarna tror jag :thinking:

Ritning av ett sovrum med markerad sängplacering nära fönstret och klädkammare/toalettlayout.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Ni fick bygglov fastän vardagsrumsdelen är nedsänkt 30cm?
 
  • Gilla
villafernstrom
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Ni fick bygglov fastän vardagsrumsdelen är nedsänkt 30cm?
Finns ett allrum litet vardagsrum utanför master.
 
  • Gilla
villafernstrom
  • Laddar…
Är ni två som ska bo i huset.
Fint hus häftigt läge.
 
  • Gilla
villafernstrom
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Kommer att byta fasad på mitt hus med (då förra ägaren sista varvet valde att måla med plastfärg...) och då siktar jag på naturligt trä. Så ska bli spännande se hur det blir med impregnerad gran :)

Det är ju alltid svårt med materialval i utsatta lägen för vind och närhet till havet. (Tjörnbron man ser på någon bild?)

Ni bygger ett hus som ser ut som ett jag skulle kunna tänka mig bygga själv. Nu när ni har förmånen att ha Gert snokande på att hörn hoppas jag ni lyssnar på hans synpunkter då ni har ett hus som liknar en del av det han gillar :)
Det känns rätt mycket som ni inspirerats av Bauhaus (formen, inte butikskedjan). Är jag fel ute?

Älskar "kepsen" runt huset som blir taket över balkongen. Och detaljen över entren. Det ger väldigt mycket karaktär för huset. Plus då att fokusera fönsterpartierna mot utsikten och ha designmässigt väldigt bra placering på fönstren i övrigt. Tycker det linjerar bra och skapar ett gott helhetsintryck.
Japp det är Tjörnbron :)

Vad roligt att du gillar det! Inspirationen kommer mycket från Kalifornien som tex Stahl House men kanske allra mest från det grymma Dunalley House av Stuart Tanner. Där kan man snacka "keps"! Tanken med taket över entren är att det ska se ut som det går "genom" huset och hänger ihop med taköverhänget längs med husets långsida på andra sidan. Återstår att se hur det upplevs i verkligheten.

Det var häftigt att se Gert scanna av tomten såpass snabbt och förstå hur vi tänkt med sol, utsikt insyn osv redan efter en kort stund.

Dunalley House som vi fått mycket inspiration ifrån:
 
  • Modernt hus med stora fönster och taköverhäng, uteplats med eldstad vid skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Teacer och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.