Har kört vår befintliga frostvakt nu på ca halv kraft. Enligt vår el-övervakning så drar den ca 200w så relativt mycket med tanke på att vi brukar ligga på ca 600-700 w för hela huset utan extra belastning(tvättmaskin, diskmaskin, ugn, spis m,m).

Temperatur diffen har legat på ca 2 grader + jämfört med ute tempen de första dagarna. Just nu ligger den på +7 mot -1 utetempen. Frostvakten sitter på yttre väggen medan temperaturmätaren sitter mot husväggen där verktygen är.

Får ge det ett par dagar till men kanske kan detta räcka, frågan är dock om det är ekonomiskt över att sätta in vattenburet element.
 
Redigerat:
S snowjim skrev:
Har kört vår befintliga frostvakt nu på ca halv kraft. Enligt vår el-övervakning så drar den ca 200w så relativt mycket med tanke på att vi brukar ligga på ca 600-700 w för hela huset utan extra belastning(tvättmaskin, diskmaskin, ugn, spis m,m).

Temperatur diffen har legat på ca 2 grader + jämfört med ute tempen de första dagarna. Just nu ligger den på +7 mot -1 utetempen. Frostvakten sitter på yttre väggen medan temperaturmätaren sitter mot husväggen där verktygen är.

Får ge det ett par dagar till men kanske kan detta räcka, frågan är dock om det är ekonomiskt över att sätta in vattenburet element.
Värmer du hela huset med 600-700W nu? Väldigt välisolerat i så fall!

Ett vattenburet element är inte effektivare än ett eldrivet, snarare tvärtom. Värmer du vattnet med en värmepump är det ju en annan sak, men det varma vattnet måste ju komma ut dit också.
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Nej, vi har pelletspanna som värmer upp huset genom vatten buret system(element).

Det lär dock kostar hel del att dra vidare värmeledningar ut till garaget.
 
S snowjim skrev:
Nej, vi har pelletspanna som värmer upp huset genom vatten buret system(element).

Det lär dock kostar hel del att dra vidare värmeledningar ut till garaget.
Ok, då var det en väldigt märklig jämförelse du gjorde...:thinking:
 
Det kanske det är? Vad jag syftade till var att vi har en hel del elprylar som går ständigt som TV, datorer, högtalare o.s.v och det drar runt 600-700 watt, så i relation till det så kan jag tycka att 200 watt höjning är relativt mycket? Men samtidigt förstår jag såklart att genererar man värme från el så lär det ta en del.
 
Jag tycker kanske att 200W är rätt lite när vi pratar uppvärmning. Samtidigt tycker jag det borde ge mer än 2 grader över utetemperaturen. Det tar dock ganska lång tid attt värma upp all massa inne i garaget, så om du ger det lite mer tid så borde temperaturen sticka upp lite. Å andra sidan så är det ju en frostvakt och den slår väl av vid +5 eller liknande?

Som referens så värmer jag min 25 kvadratmeter stora, friliggande snickarbod till 19 grader. 3 meter i takhöjd. Senaste 30 dagarna har den dragit ca 220kWh, eller ca 300W kontinuerligt i snitt.
 
Kunde inte finna i tråden vad du använder för uppvärmning?
 
S snowjim skrev:
Kunde inte finna i tråden vad du använder för uppvärmning?
Ett helt vanligt direktverkande el-element.
 
Misstänker att det är rätt stor skillnad mellan Skåne och Norrland map fukt. I Norrland är det kallt och torrt. Här i Skåne är det varmfuktigt mest året om. Här rostar ventilsäten sönder på t ex gräsklippare som står i ouppvärmda utrymmen. Med utgångspunkt från det utgår jag ifrån att verktyg i allmänhet och dyra motordrivna i synnerhet inte heller mår bra av sådan förvaring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.