Hej,

Har i min verkstad en oscillerande kantputs (i 10 000-kronorsklassen) som uppför sig underligt. Den startar och går med rejäla varv de första 20-30 sekunderna för att sedan sakta av allt mer. Efter någon minut dör den, om den inte sätts under belastning för då dör den tidigare. Har fasvänt eländet bara för att kolla så att det inte är det, men icke.

Hade detta varit en äldre bil hade jag tveklöst sagt att det är kondensatorn i fördelaren som är problemet, d v s att motorns arbete får något att bli varmt som då slutar fungera. Maskinen går nämligen inte att få igång när den väl lagt av (man kan tvinga den att gå genom att hålla in startknappen men släpper man så dör den) men efter en stund rasslar den igång igen så snällt innan ovanstående upprepar sig.

Vad kan det vara för någonting som är fel?
 
Du kanske är något på spåret?
Har egentligen ingen kunskap men har noterat att diverse elektriska motorer och apparater ger upp när någon kondensator sväller. Fick själv hjälp att framgångsrikt och billigt laga en induktionshäll genom tydliga instruktioner via https://elektronikforumet.com
 
  • Gilla
Kashmirsocialist
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Du kanske är något på spåret?
Har egentligen ingen kunskap men har noterat att diverse elektriska motorer och apparater ger upp när någon kondensator sväller. Fick själv hjälp att framgångsrikt och billigt laga en induktionshäll genom tydliga instruktioner via [länk]
Funderar också på om det är nåt slags ”termiskt skydd”, typ en brytare som slår av vid för hög värme för att motorn inte ska bränna. Men jag famlar i mörkret, har noll koll på elmotorer.
 
Även jag famlar i mörkret, mer intresserad av mekanik. Ställ en fråga med fabrikat och modell angivet under "allmän elektronik" i föreslaget forum.
 
hscn hscn skrev:
Även jag famlar i mörkret, mer intresserad av mekanik. Ställ en fråga med fabrikat och modell angivet under "allmän elektronik" i föreslaget forum.
Gjorde så. Tack för tipset! Jag är mer intresserad av det som maskinerna används till.. ;)
 
  • Gilla
hscn
  • Laddar…
Är det en trefasmotor? Då kan det kan vara så att någon av faser och nolla sitter omkastade i motorskyddet, det kan ge symtomen du beskriver.
 
nanowire nanowire skrev:
Är det en trefasmotor? Då kan det kan vara så att någon av faser och nolla sitter omkastade i motorskyddet, det kan ge symtomen du beskriver.
Aha! Ska kolla. Var brukar motorskyddet sitta?
 
Kashmirsocialist Kashmirsocialist skrev:
Aha! Ska kolla. Var brukar motorskyddet sitta?
Följ inkommande el så hittar du det. Det kan förvisso vara kopplat fel på andra ställen också men just i den kombinerade av/på/motorskydd är nog risken för felkoppling störst och även det ställe som jag stött på det.
 
En fråga, har den fungerat?

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
En fråga, har den fungerat?

Protte
Nej, faktiskt inte sedan jag fick hem den. Däremot fungerade den utmärkt hos säljaren, testade.
 
Brytare med kablar i olika färger anslutna, blå och brun vänster, samt blå, brun och brun/svart höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser brytaren ut. Matningen kommer in i kontaktdonet längst till vänster till och matas vidare till motorn från höger.

Till vänster går det in (uppifrån räknat) blå, brun, svart.

Från höger går det ut (uppifrån) blå, brun, brun/svart (två kablar på en polsko).
Strax till höger om den högra raden sitter en mindre pol där det går in/ut en brun kabel.
 
Så här ser det ut.
 
  • Abstrakt illustration som kan föreställa en ritad planlösning med olika färgade markeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag satsar på en ny strömbrytare med inbyggt motorskydd. Har någon ett tips på vad jag ska köpa för något? Kollar med en bekant som är elektriker om han kan hjälpa mig med inkoppling.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.