Hej! Jag undrar verkligen om de går att betala svart me kontanta pengar plus att göra rutavdrag?
Slog till mig tanken bara
 
Nej naturligtvis inte. Bluffa kan man naturligtvis göra. Men du kan ju inte få tillbaka skatt, som du inte betalar.
 
Hahaha. Den var bra. :D
 
Nej. Svart är svart.
Rot och rutavdragen kom till bla för att motverka svartarbete.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Avdraget fungerar ju så att firman får sina pengar från staten, när de redovisat att de fått betalt från kunden för kundens andel.

Sedan skulle det iofs. inte förvåna mig om det finns firmor som iallafall inte bokför varken kundens inbetalning eller pengarna de får från skatteverket. Och sedan åker dit grundligt vid en skatterevision.
 
marcelgrondowsk skrev:
Hej! Jag undrar verkligen om de går att betala svart me kontanta pengar plus att göra rutavdrag?
Veckans roligaste inlägg.
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Givetvis kan man göra det!



........tidsinställt skämt som utlöser i samband med nästa års beskattning.........:p
 
Fortsätter på det här med svart och rut-avdrag. Det är föräldrarna som fick ett pris på 12 000kr för nedtagning av träd. Efter överenskommelsen var plötsligt inte bortforslingen med och den skulle kosta 1200kr ytterligare. Så kom företaget och tog ner träden. Då vill de ha ytterligare betalt och mamma gick med på 15000kr för allt som allt. Och det är kring betalningssituationen det blir olustigt. De ville gärna ha kontant betalt och mamma räknar upp pengarna. Hon får uppfattningen att han hade bara tänkt att ta dem. Då kommer mamma med kvittoblock och säger: du får skriva kvitto till mig, vilket görs. Där står 15000kr efter RUT. Nu till några frågor då vi inte kan ett dyft om RUT.........Vad hade det kostat före RUT? Hur vet man att firman utnyttjar RUT-avdraget? Om någon hittar denna kommentaren och orkar förklara, så jättemycket tack från mamma.
 
För att firman ska kunna göra rutavdrag, så ska det vara specat hur mkt arbetskostnad är på faktura/kvittot.
För det är bara på arbetskostnaden man kan få avdrag på.
Sen måste företaget ha kundens persnr (mammas?) och fastighetsbeteckningen på huset där arbetet utfördes.
Om företaget gör rutavdrag så kommer din mamma få medd från skatteverket.
Annars står allt på skatteverket https://www.skatteverket.se/privat/...tochrutavdraget.4.d5e04db14b6fef2c866097.html
 
  • Gilla
viktore2
  • Laddar…
Tycker mig förnimma pengar rakt i fickan, och kvittokopian gick nog i soptunnan på väg ut i bilen...
 
  • Gilla
Immobil och 3 till
  • Laddar…
Tack för ni svarar! Då ska det bli intressant se om det kommer något från skatteverket. Mamma tvivlar lite på det. Kommer i alla fall inte anlita dem fler gånger, men föräldrarna hade en vinst på 500kr + 500kr i annat bidrag från firman, och mamma ville utnyttja det. Så det kostade eg.16 000kr efter RUT för 3 träd med 5 stammar.
 
T
Nu när man söker rot så gör man det hos skatteverket, man fyller i pris för arbete, pris för material och totala summan.
Sedan ett begärt belopp vilket är roten, 30% av arbetskostnaden.

Kan ge exempel på hur man ansöker om rot som inloggad företagare.

1.Ärendenummer
2.fakturanummer
3.Köpare (personnummer och fastighetsbeteckning)
4. Man fyller in timmar och materialkostnader.
5.övriga kostnader
6.Betalt belopp (Det kund har betalt)
7.Begärt belopp (rot beloppet)
8. När belopp blev inbetalt (Man får inte söka rot innan jobbet är utfört och betalt)

På detta sätt har man bokfört hela arbetet hos skv, att sedan inte försöka betala skatt för detta blir extremt svårt, allt är redan redovisat när man får roten utbetalt.
 
  • Gilla
viktore2
  • Laddar…
Här var det väl fråga om Rut, och då är del väl 50% av arbetskostnaden som gäller?
 
  • Gilla
viktore2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.