Hej!

Finns det någon typ av plafond eller utanpåliggande mojäng som invändigt har en lampkabel och vajer som löper tillsammans på en mekanisk trumma? Och på distans kan höja/sänka den tillkopplade lampan?

Användningsområdet är för lampor som monteras inomhus på otillgängliga ställen, till exempel väldigt högt upp över en trappa.

Tanken är att man ska slippa bygga en plattform i trappan varje gång man behöver byta glödlampa.
 
Nja, tack, men det är inte riktigt vad jag söker. Den har ingen möjlighet att sänkas på distans. Och helst vill jag kunna sänka 200 cm.

I detta fallet sitter matande uttag tillgängligt vid trappans topp. Om man hittar det här tillbehöret som jag söker (om det finns), så skulle det gå att klamra en kabel fram till där lampan skall monteras. Därifrån är det tillbehöret som matar lampan och hanterar höjning/sänkning.

Annars lutar det åt att dra kabel + vajer hela vägen, i skruvöglor, och lämna ett antal loopar vid uttaget.

Om ingen har någon annan idé?
 
Magnus E K
Byt från glödlampa till en högkvalitativ LED-lampa så blir det förhoppningsvis inga mer byten sen (om den inte lyser dygnet runt typ).
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Byt från glödlampa till en högkvalitativ LED-lampa så blir det förhoppningsvis inga mer byten sen (om den inte lyser dygnet runt typ).
Det kommer jag antagligen göra, men det löser inte problemet. Dessa skall ju ändå bytas förr eller senare.

Har ni något exempel på vem som kan tänkas tillverka pålitliga LED-lampor?
 
har du någon bild på hur det ser ut, vad har du ovanför taket i trappen? (vind kanske)
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Philips!
[länk]
Jag har bytt ca 1 LED-lampa i vårt hus sedan 2010.
Tack, bra att veta!
 
Martin Berggren Martin Berggren skrev:
har du någon bild på hur det ser ut, vad har du ovanför taket i trappen? (vind kanske)
Tyvärr inga bra bilder just nu. Men det stämmer att det är vind ovanför. Dock ingen lämplig el att koppla på sig, så får isf dra upp det först. Men kanske en bra lösning.
 
Martin Berggren Martin Berggren skrev:
[länk]

[bild]
Detta är exakt vad jag söker! Tusen tack! Ska se om det finns någon lämplig återförsäljare så får man ta ställning till priset sen :seenoevil:
 
Martin Berggren Martin Berggren skrev:
[länk]
Bra länk. Kommer titta efter svenska återförsäljare eller åtminstone europeiska tillverkare i första hand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.