Har ett härligt tak i koppar från 30-talet med hängrännor. Ser att det läcker lite i skarven i ett 90-graders hörn - någon som provat att löda ihop en sådan skarv? Min kunskap sträcker sig lite vanlig elektroniklödning med lödkolv (mjuklödning?). Har insett att rengöring är 90% av jobbet, men vad behöver jag för grejer sen? Gissar att en vanlig lödkolv inte räcker? Måste det hårdlödas?
 
Hårdlödas nej.
Mjuklöda med lödtenn och flux. Troligen behöver du en gasbränare för att kunna värma tillräckligt.
 
Inga problem med galvaniska element med tennlod?
 
Ska du löda kant mot kant eller saker som ligger omlott? Oavsett brukar det vara ett omständigt projekt att sära delar så all oxid och smuts kan poleras bort och att sedan få delar att ligga riktigt tight mot varandra, värma tillräckligt mycket addera tillräckligt med tenn. Säkert ett roligt projekt men jag tror det är svårt att lyckas som lekman. Har själv kopparrännor och löder roligare saker förutom hängrännor för att stilla det behövet och håller mig till lämplig flexibel tätmassa som håller 3-4 år innan man måste på det igen på rännorna
 
M myrstack skrev:
Ska du löda kant mot kant eller saker som ligger omlott? Oavsett brukar det vara ett omständigt projekt att sära delar så all oxid och smuts kan poleras bort och att sedan få delar att ligga riktigt tight mot varandra, värma tillräckligt mycket addera tillräckligt med tenn. Säkert ett roligt projekt men jag tror det är svårt att lyckas som lekman. Har själv kopparrännor och löder roligare saker förutom hängrännor för att stilla det behövet och håller mig till lämplig flexibel tätmassa som håller 3-4 år innan man måste på det igen på rännorna
Som du säger var det riktigt svårt att få ihop omlott-grejerna när det är så mycket oxid o grejer på dem. Tips på tätmassa?
 
Jag kör någon vanlig utefog, kommer inte ihåg exakt märke nu, som hanterar 30-40% rörelse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.