Vi vill ha nya grindstolpar i trä, se bild på modell jag har satt ihop. Ska sätta några gamla lyktor på, Saknas någon form av ”spegel” på framsidan. Något tips på bra snickare i norra Stockholm ?
 
  • Ny trägrindstolpe med en gammal lykta monterad på toppen vid en grusdrivväg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
En stilla fråga, varför ska stolparna vara i trä? Betong/puts/sten/tegel skulle väl ge ett minst lika bra resultat, sannolikt bättre, då blir det mindre underhåll med. Men motivera gärna varför du föredrar trä? Gillar du att skrapa och måla?
 
Nja.. det är klart att jag inte vill skrapa så mycket. Vårt hus är från 1800 talet, träfasad i engelsk stil. Tycker att linolje målat trä passar bäst mtp allt annat. Annars håller jag med.
Vi har haft grindstolpar i trä fram tills nu, har aldrig skrapat, bara bättrat på med linoljefärg typ var 5.e år
 
Så här blev grindstolpar mm! Vi är nöjda! Vit grind med stolpar och överliggare, belysning på stolptoppar, framför en uppfart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
rampante och 10 till
  • Laddar…
Snyggt. Får man fråga vad du betalade? Helt i trä?
 
Ska inte gångjärnen sitta på insidan? Jag hade målat dom också så dom smälter in. (y)
 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Ska inte gångjärnen sitta på insidan? Jag hade målat dom också så dom smälter in. (y)
. Nja! Grindarna går utåt då bäst med gångjärn utåt och vi gillar att man ser de gamla järnen!Smaken är som ...
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Snyggt. Får man fråga vad du betalade? Helt i trä?
Vågar inte tänka på det jag har ritat och några Malmstens snickare har byggt . Snyggt men dyrt!
 
L Lawrence skrev:
. Nja! Grindarna går utåt då bäst med gångjärn utåt och vi gillar att man ser de gamla järnen!Smaken är som ...
Riktigt jäkla snyggt. Är allt i trä?
Har ni något hjul på staketet eller är stolparna rejält nergrävda?
 
L Lawrence skrev:
Vågar inte tänka på det jag har ritat och några Malmstens snickare har byggt . Snyggt men dyrt!
Då får jag väl bygga själv om jag ska sno din tanke. Vi har liknande behov på en 1800-talsgård i trä. Är det träklädda stenstolpar, eller är det bara trä? Hur är de i så fall förankrade?
 
Hep Hep skrev:
Då får jag väl bygga själv om jag ska sno din tanke. Vi har liknande behov på en 1800-talsgård i trä. Är det träklädda stenstolpar, eller är det bara trä? Hur är de i så fall förankrade?
Stolparna är ihåliga, träplank säkert 50mm runtom, förstärkta där grindar sitter fast. Betongplint med järn 3 ställen. Jag kan skicka ritningen om du vill
 
P Pappa1986 skrev:
Riktigt jäkla snyggt. Är allt i trä?
Har ni något hjul på staketet eller är stolparna rejält nergrävda?
Inga hjul, stolpar förankrade i betongplint. Verkar hålla
 
L Lawrence skrev:
Stolparna är ihåliga, träplank säkert 50mm runtom, förstärkta där grindar sitter fast. Betongplint med järn 3 ställen. Jag kan skicka ritningen om du vill
Snickeriet ligger i Skarpnäck och heter CAJ omnämns undrar
 
L Lawrence skrev:
Inga hjul, stolpar förankrade i betongplint. Verkar hålla
Ok, hur långt går dessa ner i marken?
Gjöt ni stolparna själva?
Tycker att grindarna bör vika sig men är där någon snesträva som inte syns?
 
Betongen går ner ca 50cm och fäst mot berg tror jag. Grindarna är rejäla och kräver inga snedsträvor, byggda av CAJ möbelsnickare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.