Jag hade gärna velat ha en tråd om att återvinna material när man renoverat istället för att slänga fullt fungerande prylar. Ex.vis har man gjort ett nytt kök så kan man använda de gamla luckorna till mycket. Spraymåla i valfri färg o använd som sänggavel. Bygg en förvaringsbänk/sittbänk och sätt ena luckan som ett lock. Sätt dem utan handtag intill varandra längs en vägg som en bröstpanel, och måla i valfri färg.
Ja detta är några förslag. Det finns säkert fler och det finns säkert andra grejer man kan ta tillvara och bygga om. Man sparar både pengar och miljön. Det gäller bara att vara lite kreativ och det är kul.
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Jag skulle vilja ha en artikel i stil med "Olja lack och wax, din interiöra träbehandlingsguide" som går igenom alternativ för behandling av trä inomhus.

Vilka typer av produkter har vilka egenskaper, tungolja, linolja, matsäkra oljor, hårdwaxolja, vattenbaserade produkter. Vilka får vilka träslag att gulna, kan man få trä ljusare med lut, såpa etc. Hur mycket skydd får man, hur mycket och vilken typ av underhåll krävs.
Vad ska man ha/tänka på till köksbänkar, möbler, golv, skärbräden etc.
 
Jag har själv gjort en utbyggnad från papper o penna till förhoppningsvis snart färdigställt projekt. Berättar gärna hur jag gått tillväga vad jag använt och självklart bilder på resultatet.

Kanske ni vill veta om hur jag gått till väga med gjutning,golvvärme,smarthus appstyrning och mycket mer.
 
  • Hus under utbyggnad med byggnadsställningar runtomkring och material på marken.
  • En rödmålad tvåvåningshus med utbyggnad och skorsten, omgiven av en gräsmatta och några träd i dagsljus.
  • Nyligen färdigställd vit utbyggnad av ett hus i kvällsljus, med upplysta fönster och en balkong.
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Williamsel Williamsel skrev:
Jag har själv gjort en utbyggnad från papper o penna till förhoppningsvis snart färdigställt projekt. Berättar gärna hur jag gått tillväga vad jag använt och självklart bilder på resultatet. Kanske ni vill veta om hur jag gått till väga med gjutning,golvvärme,smarthus appstyrning och mycket mer.
Snyggt!
 
Jag skulle vilja ha en funktion att söka bilder som tex detta med bara pepparkakshus,
Jag sitter väldigt ofta och tittar på Pinterest så något liknande på Byggahus skulle vara häftigt. Kollage av olika dekorerade pepparkakshus med detaljerad utsmyckning.
 
  • Älska
Boilerplate4U
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Snyggt!
Tackar :)
 
Skulle vara kul att se ett test av olika batteridrivna mutterknackare/mutterdragare av olika fabrikat, pris och vridmoment.

En utveckling av forumet skulle kunna vara att det finns någon typ av belastningsprogram för olika konstruktioner, till exempel takstolar med mera.

En serie av artiklar skulle kunna vara att man steg för steg får se hur man renoverar och bygger ut. Exempel på projekt kan vara hur man bygger ut en friggebod (från de gamla 10 kvm till dagens 15kvm), eller hur man bygger ut det befintliga taket på huset så man får ett uterum. Då skulle man kunna ta hjälp av belastningsprogrammet i de olika projekten.
 
Jag skulle gärna vilja se ett reportage om övervaknings kameror. Vilka lagar som gäller och vilka olika alternativ som finns på marknaden. Samt hur man integrerar dem med en smarta hem lösning och hur man kan bygga upp sitt egna hemlarm med dessa prylar och styra det från sin mobil för att känna sig säker emot tjuvar med mera.
 
Precis som många andra män gillar jag att spendera tid i garaget! Men hur får man till strukturen?

Här finns bl a barnens slalomskidor, hockeybagar, frugans och mina vinterdäck, fiskespön.
trädgårdsredskap, hammare, motorsåg, sonens skivstång, resväskor, fotbollsskor, slalompjäxor m m.

Jag vill få till den perfekta förvaringen så man kan få utrymme att röra sig utan att riva ner saker. Drömmer om den där verktygstavlan jag sett med ritade konturer efter varje sak så man inte ska glömma var det hängde etc. Smarta hyllor med plats för allt från fotbollsskor till slalompjäxor. Smart skidförvaring i taket som ger fritt utrymme på golvet. Styr upp med ett givande reportage och jag blir er evigt tacksam! Målet är inte att få in bilen utan bara att få ett praktiskt garage där jag kan hitta saker utan att leta!
--------------------------------------------------------
Frugan fyller på med hennes önskemål:
- Möbelrenovering, gammalt blir "nytt", klä om din fåtölj t ex
- Hur kan vi minska elförbrukningen i vårt hus?
- Bygg ett miniväxthus tillsammans med barnen
- Får man ha höns på gården? Så bygger du ett eget hönshus.

Vi vill också läsa om hur barnen kan bli bättre på att hjälpa till hemma. :crysmile:(y)
 
Utan någon egentlig tidigare erfarenhet byggde jag mitt första hus när det var dags att flytta till hus.
Eftersom jag jobbar på ett sågverk och kan få lite rabatt på regelvirket är huset byggt i lösvirke med vidbyggt dubbelgarage och carport.
Som 27-åring var budgeten lite tight, så jag och pappa har byggt i princip allt själva samtidigt som vi jobbade heltid. Lite kul är det ju att ha sågat fram plankorna som vi sedan har byggt av.
Har endast tagit in lite hjälp för grävning, el, rörmokare och tätskikt.
Återstår att så lite gräsmatta till våren.
Nybyggt hus av lösvirke under skymningen med tänd utomhusbelysning och vidbyggt garage och carport.
Nybyggt lösvirkeshus med vidbyggt dubbelgarage och carport, omgivet av skogsmark.
Modernt kök i nybyggt hus med svarta skåp, vita bänkskivor och inbyggda vitvaror.
 
En recensionsdel på forumet! Verktyg/varmvattenberedare/vad som helst där folk kan recensera och så kan folk leta sig dit och samtidigt ställa frågor!

Kunna bort trådar från "Deltagit" (så man slipper se tips på verktyg och dem vanligaste trådarna hela tiden som man skrivit i för längesen..)

Kunna hitta trådar skapade av en användare lättare. Om man t.ex. vet att andersmalmgren har en bra renoveringstråd, så måste man nu läsa igenom 100st av hans startade ämnen för att hitta den. Kanske går att lägga till en kolumn som visar antalet svar/läst som går att sortera efter? Som i forumen.

Kunna söka i trådar.

Tester av smidiga handdammsugare!

Gör-det-själv-artikel om vad man kan göra med sin hyresrätt. Vad har man rätt att göra själv, när måste hyresvärden godkänna. Lättare ingrepp för att fräscha upp utan att lägga ner för mycket pengar etc. Skulle vara intressant!
 
Jag skulle vilja se en reportageserie där ni "bygger" ett byggahus-hus.

Ni har en normal budget för ett husbygge och ni sedan gör olika val för att maximera lyx och flärd för eran budget.

Ett reportage handlar tex om grund, ni går genom olika alternativ med för och nackdelar för att sedan välja vilken grund ni ska ha.

Ska det vara golvvärme?

Ska ni satsa en stor del av budgeten på ett lyxkök eller väljer ni ett ikeakök för att kunna satsa mer på badrum osv

Reportageserien pågår säkert i flera månader tills ni gått genom de stora beslut som husbyggare går genom och med den budget ni har så tvingas ni precis som många andra att välja var pengarna ska spenderas för den bästa totala lösningen.
 
Jag vet inte om det är tekniskt möjligt men jag tycker att det skulle vara bra om färdiga projekt kunde avslutas och samlas ihop till ett mer överskådligt inlägg/artikel. Ibland hittar man ett intressant projekt som har sträckt sig över några år men det är svårt att följa i efterhand eftersom kommentarer, svar etc. Jag förstår att hela iden med ett forum är att kunna kommentera och följa project i realtid, men när projektet är över skulle det förenkla om bilder och inlägg som den som gjort projektet had postat var i en kronologiskt ordning ungefär som en blogg. Kommentarerna ska så klar var med men inte inblandat och svar kopierat så att det blir svårt att följa. Som sagt jag vet inte hur det skulle gå till rent tekniskt men kanske kan man samla ihop trådstartarens inlägg i ett inlägg eller i blogg format när projektet är avslutat.
 
Hej,
Detta kan redan vara föreslaget, men en avdelning "Så här gjorde jag/så här blev det" med underavdelningar VVS, Färg, Bygg etc, Syftet är alltså att man kan beskriva sitt projekt som man genomfört. Kanske även under arbetets gång eller då det är färdigt. Tråden bör vara öppen för kommentarer och frågor för andra som kan se det färdiga projektet eller som följer det. Detta för att inspirera andra och att hjälpa andra genom att ta del av erfarenheterna.
Jag tror en sådan avdelning skulle vara väldigt populär.
Mvh
Fredrik
 
Då var tävlingen avslutad!

Med nästan 120 inkomna bidrag kommer jag eventuellt att behöva ända till måndag på mig för att utse de åtta värdiga vinnarna till en skruvdragare. Jag meddelar här i tråden så snart jag har ett resultat.
 
  • Gilla
  • Älska
Villa1949 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.