Jag har ett mycket gammalt inbrottslarm. Nu är det dags att uppdatera systemet och jag behöver synpunkter. Jag önskar förslag på lämpliga förändringar, gärna i flera steg.

Förutsättningar
Enplans villa, lokallarm med invändig och utvändig sirén. Larmsändare saknas.
Skalskydd: Alla dörrar och öppningsbara fönster, totalt 14 stycken, är försedda med magnetkontakter.
Volymskydd: 1 rörelsedetektor som täcker de centrala delarna av huset.
Centralapparat: Extronic 104.

Larmet har fungerat perfekt i flera decennier. Tack och lov har vi aldrig haft något inbrott. Enda problemen som har inträffat är falsklarm på grund av en trasig IR-detektor vid ett tillfälle, och en dörrkontakt vid ett annat. Larmet är enkelt att handha, då det manövreras med tillhållarlåset i entrédörren. Det finns ingen manöverpanel.

Centralapparaten har tre inkopplade sektioner, och det finns bara en enkel historik. Man kan se ATT larm är utlöst, men inte vilken sensor som triggade larmet. Det är ju en brist, speciellt vid tekniska fel. Den dåliga dörrkontakten tog lång tid att hitta, eftersom den för det mesta fungerade felfritt.

Jag skulle vilja ha en larmsändare, inte nödvändigtvis kopplad till larmcentral, utan bara notiser till en eller flera mobiltelefoner. Jag kan tänka mig att behålla nuvarande anläggning och addera en larmsändare, men även att byta larmcentralen till en något modernare. Funderar även på att skaffa kameror som integreras i larmsystemet.

Vi har nyligen övergivit ADSL-linan till förmån för en fiberanslutning. Den analoga telefonen finns än så länge kvar, men vi överväger starkt att säga upp abonnemanget.

Sabotagerisker i larmöverföring: Den analoga telefonens kabel ligger på utsidan fasaden och är möjlig att klippa. Fiberinstallationen går inte att nå utan att först bryta sig in, men den kan ju saboteras genom att göra huset strömlöst, vilket lätt görs i fasadskåpet. Nätverket har inte reservkraft.

Alla ideér mottages tacksamt.
 
Om du vill återanvända dina gamla trådade detektorer så behöver du ringa en lokal larminstallatör som byter den centrala larmapparaten, dit dina detektorer är kopplade, till en modern. Du kan då få koppling till larmcentral, mobilapp, återanvända din manövrering via tillhållarlåset, komplettera med trådlösa kameror, flera trådlösa detektorer, rökdetektorer, koppling via bredband, backup via mobilnät. Att installera själv är möjligt men kräver hög teknisk kompetens och gör anslutning till larmcentral svårare. Många kommer att föreslå att du slänger ut alltihop och installerar ett nytt trådlöst larm men då går dina trådade detektorer till spillo och det vore väldigt synd. Du behöver hitta en firma som huvudsakligen vänder sig till företag.
 
Redigerat:
Jag skulle säga -kör vidare på de trådbundna du har! Du slipper byta batterier, antagligen lägre kostnad i längden osv.

Vi byggde nytt 2006. Passade på att dra rör för allt och installera trådbundet larm till ALLA fönster inklusive garage, manöverpaneler vid ytterdörr, groventre och sidodörr på garage, flera branddetektorer, flera sirener osv.

Har aldrig ångrat det. Kan se om något fönster är dåligt stängt, kan larma av oavsett var jag går in, inga batteribyten osv.

Bra grejer svider bara en gång sen är man nöjd med de.
 
Instämmer med aspa-hasse du behöver nog hitta en firma som jobbar främst mot företag. Alla de "vanliga" som vänder sig mot konsumenter vill helst sälja trådlöst (=snabbt uppsatt) och sen få in pengarna på höga månadskostnader.

Vi betalar ca 1200kr/år för själva larmpassningen till larmcentral och äger vårt larm själv.
 
K
G Gamla gubben skrev:
Sabotagerisker i larmöverföring: Den analoga telefonens kabel ligger på utsidan fasaden och är möjlig att klippa. Fiberinstallationen går inte att nå utan att först bryta sig in, men den kan ju saboteras genom att göra huset strömlöst, vilket lätt görs i fasadskåpet. Nätverket har inte reservkraft.

Alla ideér mottages tacksamt.
Det är en hyfsad hotbild vi talar om i fall de tänker göra villan strömlös eller klippa kablar. I det läget kommer de att gå in oavsett och det är inte så mycket du kan göra åt det utan fysiska skydd. I det fallet har du alltid lokallarm med en bra installation.
Jag finner det troligare att störa ut GSM än att fysiskt klippa kablar.

I det fall du känner att du kan själv, köp ett hybridlarm som DSC Neo eller SPC och nyttja dina trådar och bygg ut med trådlöst där det inte går.
Har du inte tiden, lusten eller kunskapen så köp tjänsten av ett lokalt larmbolag du får förtroende för.
 
I ett modernt hybridlarm som t ex DSC Neo så har du notifiering genom din fiberanslutning till mobilapp och/eller larmcentral, som backup så kan du ha mobilnät. Det blir en väldigt säker och redundant lösning mot sabotage.
 
Svårt detta då jag ibland monterar upp kameror inne/ ute plus rörelse och och magneter och då är det 99 av 100 trådbundet men hemma har jag v....ure och nöjd med det

... men finns tråden dragen så kör på det alla dagar i veckan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.