Köpte en flygande leksak i julklapp. En sån där som flyger i 8 minuter o laddas i 15.
Laddas via USB men det står att man bara ska ladda via datorn.
Varför kan jag inte ladda via mobilladdare? 5 V är väl 5 V? Visst finns det snabba modeller men det sker ju ingen spänningshöjning utan handskakning och grejer.
Inte kan de väl använda USB-portens interna strömbegränsning? Eller?
 
M Micke_xyz skrev:
Köpte en flygande leksak i julklapp. En sån där som flyger i 8 minuter o laddas i 15.
Laddas via USB men det står att man bara ska ladda via datorn.
Varför kan jag inte ladda via mobilladdare? 5 V är väl 5 V? Visst finns det snabba modeller men det sker ju ingen spänningshöjning utan handskakning och grejer.
Inte kan de väl använda USB-portens interna strömbegränsning? Eller?
Det borde gå att ladda med godtycklig USB laddare. Det finns dator USB portar som ger hög ström. MEN de kan tagit höjd för max laddström på 500mA (usb 1 och 2 standard) för att förbilliga produkten, vilket då skapar problem. Försök hitta en usb laddare med 500mA laddström, en sådan måste gå att använda istf dator. Äldre adaptrar hade ofta max 500mA.
 
Så det ÄR laddarens strömbegränsning man vill åt?
 
Verkar väldigt konstig/dumt att lita på en godtycklig extern strömförsörjare för att begränsa laddströmmen?
Men dumma konstruktioner är tyvärr ganska vanliga bland billiga elektriska prylar...
 
R
Det är inte säkert att den har en laddningsregulator för laddningen, så det kan ju vara så att den förlitar sig på laddarens output.
 
Eller att det bara är en dum formulering i manualen.
 
Antagligen ett billigt sätt att uppfylla UL krav. Dvs man begränsar strömkällan istället för att använda dyrare plast och tillräckliga isolationsavstånd osv osv.
 
Man kan rent hyptetiskt tänka sig att leksaken behöver någon enklare sigbnal från programvara i datorn. Om den hare en egen USB driver.

Jag utvecklade för några år sedan en produkt, där det ingick ett rätt stort batteri. Det fanns en rätt avancerad laddregulator i en IC. Relativt sent i projektet visade det sig att den kretsen behövde styras under laddningen, hade vi valt ett annat batterifabrikat, så kunde den köra med sin standard laddalgoritm. Kretsen mäter bla. batteriets åldrande och anpassar laddningen delvis efter det. Vi fick göra en liten konstruktionsändring, där microcontrolern i apparaten fick vara igång även om apparaten var avstängd under pågående laddning. Den behövde läsa av laddstatus och styra lite ungefär var 20e sekund. Det var faktiskt upp som diskussion en liten stund att lösa det genom att låta USB drivern på datorn sköta styrningen av laddkretsen. Men tanken skippades relativt omgående.

Nu har jag svårt att tro att en sådan här leksak har en så avancerad laddkrets.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Kan tillägga att jag laddade den i ett uttag märkt 1.05A utan problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.