Våtrumsmatta med synliga skarvar och ojämnheter under dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Badrum med våtrumsmatta och synliga skarvar samt bubblor i starkt dagsljus från altandörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggyta med våtrumsmatta i dagsljus som visar synliga skarvar och bubblor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
vi har byggt ett nytt badrum och valt att ha våtrumsmatta/tapet.
Nu när det är färdigt är vi lite konfunderade på hur ett slutresultat skall se ut.

Vi har en helglasad altandörr i badrummet, vilket ger ett kanske så här i efterhand för ”bra” släpljus.
Vi ser när dagsljuset lyser in alla Skarvar och underarbetet syns tydligt, men bara i dagsljus och det är också utöver den en ganska lång bubblig rand som stör ögat som inte är från en skarv.
Vi har haft hemma mattläggarna som menar att det inte går att få det bättre och eftersom det är sådant släpljus kan inte resultatet vara annorlunda.
De säger också att när vi sätter upp saker så kommer detta inte störa ögat.
Skall man behöva sätta upp saker för ett snyggt resultat i ett nytt badrum?
Vi har också en bula precis när man kommer in i badrummet på golvet, inte stor men också missprydande då det är det första man ser, golvet är flytspacklat.
Jag bara undrar hur petig man kan vara och vad skall man acceptera när man betalar för hantverkshjälp, firman är auktoriserad.

Vi har även lagt in värmegolv ett T2 blue.
Elektrikern mätte isolationsvärdet till OÄ när allt var färdigt och efter att det var flytspacklat så är värdet 50Mohm, efter ny mätning.
Tillverkaren har själva som riktlinje 100 Mohm, men elektriker firman tycker att 50 är ett värde gott nog.
Till saken hör att när de skulle flytspackla, gjordes detta samtidigt som man spacklar väggar och tak, alltså två ganska rejäla män springer omkring på värmegolvet.
Vi har reagerat på detta, då vi kanske tycker man skall flytspackla först och spackla väggar efter eller vice versa.
Mattläggarna är vana att arbeta så här säger de och de tycker ett värmegolv skall vara så tåligt att de klarar detta.
Medan de på T2 säger att man skall visa aktsamhet och gå på det i den mån det behövs, det vill säga när man flytspacklar.

Det är 90 m kabel och typ 500 stripes och vi är nu oroliga att det blivit klämt någonstans och att det inte kommer hålla.
Man blir så besviken och alla säger olika.
Vi vill ju bara ha ett fungerande badrum och det är det vi betalat för.
 
Hej Sevedalen (bor ni i Sävedalen?), välkommen till Bygga Hus-forumet!
S Sevedalen skrev:
Vi ser när dagsljuset lyser in alla Skarvar
Vad är det för skarvar? Plastmatta på våtrumsväggar säter man ju numera upp skarvlöst, med en 2 m bred matta horisontellt runt hela rummet. Och låter den starta och sluta vid en dörr.
Så sätter man en remsa horisontellt över den första upp till taket.

Beträffande den lilla "bulan" på väggen: Lägg över en brädbit och klappa till med en hammare så försvinner den nog.
Och visst kommer väl väggytorna att brytas av med handdukskrokar, speglar och annat?
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Skrev nog lite missvisande, det är spackelskarvarna man ser, alltså inget vidare underarbete kan jag tycka.
Såklart skall det upp lite av varje, men undrar hur ett fint arbete skall se ut och vad det är man betalar för?
Att "dölja" skavanker känns konstigt.
Var bara nyfiken på om andra som har matta i badrum har liknande resultat.
Får väl se om det går att banka ut, efter att kontrollerat att det är lim eller luft under och inte skräp.
Tack för ditt svar
 
BirgitS
Vid besiktningar för att avgöra om något är fackmässigt gjort så gäller att det inte ska vara släpljus och att man ska stå på 2 (?) m håll för att bedöma om det är godkänt.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Oj, är det såpass.
Ja, då kan man inte vara petig.
Synd bara att man skall vara halvnöjd.
Tack för svar
 
S Sevedalen skrev:
Skrev nog lite missvisande, det är spackelskarvarna man ser, alltså inget vidare underarbete kan jag tycka.
OK, om jag nu på kvällskvisten tittar på våra våtrumsväggar med ficklampan som ger släpljus, kan jag nog ana ett par vertikalskarvar mellan gipsskivorna under mattan.
Men har aldrig sett det förut, vid normalt dagsljus eller lampljus.
(Vi har plastmatta på väggar och golv i stora och lilla dusch/toarummet och tvättstugan. Perfekt ytskikt tycker jag!)
 
BirgitS
S Sevedalen skrev:
Tillverkaren har själva som riktlinje 100 Mohm, men elektriker firman tycker att 50 är ett värde gott nog.
Du kan ju alltid försöka kontakta tillverkaren och se om du kan få något mejl att skicka till entreprenören.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är företaget GVK-auktoriserat?
[länk]
I så fall kan du också kontakta GVK för att höra om de anser att arbetet är tillräckligt bra utfört.
Se [länk]
Ja de är GVK-auktoriserade.
Jag har skrivit till dem så får jag se vad de svarar.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
OK, om jag nu på kvällskvisten tittar på våra våtrumsväggar med ficklampan som ger släpljus, kan jag nog ana ett par vertikalskarvar mellan gipsskivorna under mattan.
Men har aldrig sett det förut, vid normalt dagsljus eller lampljus.
(Vi har plastmatta på väggar och golv i stora och lilla dusch/toarummet och tvättstugan. Perfekt ytskikt tycker jag!)
Ja därför vi valde plastmatta och vi är supernöjda med färgval och mattan som sådan.
Vi får helt enkelt ta det att vi tyvärr har sådant dagsljus som träder in och gör att vi ser underarbetet så tydligt.
Vi ser det inte heller när lampan är tänd, men i allt dagsljus för övrigt.
 
Att ana skarvarna i släpljus tycker jag är helt okej för sånt är man van vid tapetskarvar som syns ännu bättre, däremot bulan vore irriterande i ett övrigt felfritt golv, men prövade du platta till med hammaren eller har den gått ner med tiden eller vad har hänt där?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.