Du bör nog anlita någon som kollar upp anläggningen.
Vi har ett bristfälligt isolerat timmerhus med gamla tvåglasfönster. 125 kvm totalt fördelat på två plan, ingen källare, bergvärme. Två personers hushåll, badas en hel del. Vi fryser inte. Bifogar skärmdump över total elförbrukning. Som synes, ca 45 kWh/dygn när det är som kallast ute
Skärmdump av elförbrukningsdiagram och kakaodiagram för energikällor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lägg upp bilder på alla inställningar på varmepumpsforum.com
 
Är takisoleringen från det att huset byggdes så har du med säkerhet ett mycket stort värmelekage uppåt. På så g:a hus kanske det är 10-15 cm packad sågspån. I dag säger normen 50 cm med en betydligt bättre isolering.
 
T
Jag har bergsvärme och vårt hus är på ca 165kvm och 700m3. Byggt -13 med eluppvärmning i garage/förråd på ca 35 kvm. Total elförbrukning för 2+2 pers ligger på i genomsnitt 28 kWh/dygn i November och 38 kWh/dygn i December för åren 2014-2018. Placerat i jämnhöjd med Umeå.
 
Jämförelser av förbrukning och isolering i andra hus är ointressant. Det är tydligt att anläggningen inte fungerar som den ska.
 
Men isoleringen i TS hus är intressant.
Men ställ din fråga i Värmepumpsforum.com så får du troligen lite bättre svar för där finns det folk med lite mer kunskap.
 
Ser att kompressor varit spärrad, är det normalt alltså?

Har skrivit på andra forumet. Angående takisolering är den omgjord för ca 3 år sedan av tidigare ägare.
 
  • Digital display som visar driftinformation med en spärrad kompressor och temperaturvärden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där betyder bara att den inte går för tillfället
 
Tidigare stod det spärrad på kompressor här
 
  • Display på en värmepumpsstyrning som visar kompressor i drift och andra inställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det skulle förklara allt! Då är bara frågan - varför har någon spärrat den? Rent oförstånd, eller något som krånglat?
 
Förstår inte.. på din första bild så står det vp+ spets... men bra om det ordnat sig. Å skulle jag få bestämma så skulle jag kolla över tempen som laddas till nedre tank som stod på 60°. Går den å sänka så blir ju totalekonomin på vp lite bättre. Även den övere tanken brukar jag rekommenda kunder att sänka till 55°. Lite kallare vv men bättre gång på vp
 
Gå in på värmepumpsforum. Finns en tråd där om just CTC Eco. De kom fram till att värmepumpen körde egentligen något som kallas fast kondesering. Dvs gjorde alltid "för" varmt vatten till den inbyggda tekniktanken och shunta ut. Typ COP under 3.
Tror de finns mjukvarafix eller om man själv för tvungen att justera inställningarna.
Så som det går från fabrik var riktigt kass i alla fall.
 
Som flera redan sagt. En 2,1 kW kompressor kan inte själv förbruka mer än 150 kWh på tre dygn.
Det här har inte med isoleringen eller inomhustemperaturen att göra, utan VP går på tillskott i så fall.
 
Trodde det skulle bli bättre efter vi hittade att kompressorn varit spärrad men kan nu se att det gått 90 kwh sedan igår kvällstid till idag.
 
Några "strömtjuvar" som brukar vara lite svåra att upptäcka är, värmekablar, tillskottsbatteri i ventaggregat (med trasig termostat. Driksvattenpumpar som börjar bli dåliga så att dom har svårt att nå upp till det tryck som gör att dom stannar.
Jag tror att du har mer än ett fel. Du kan felsöka genom att skruva ur säkringar och titta på elmätaren. då kan du se om en viss säkring påverkar elmätaren i lite större omfattning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.