Vi köpte en gård för många år sedan utan mäklare. Någon form av köpekontrakt måste man ha, det skrev säljarens revisor. Det finns färdiga köpekontrakt att köpa också. Ska du låna pengar vill banken ha en värdering. Ofta är det den biten som gör att man behöver gå via mäklare. Vi hade tur då bankmannen kunde göra en värdering, men det är nog ovanligt numera att det går att få ut bankmannen till fastigheten, detta var på den gamla tiden när man hade en egen bankman som man kände. Behöver du inte låna behöver du ingen värdering. Jag tror att banken kan hjälpa till med utdrag så du ser om fastigheten är belånad. Annars får du väl betala lite till någon mäklare som kan hjälpa till med det. Gör sedan upp affären på lämplig bank, ring och boka tid.
När köpet är klart ska du ansöka om lagfart hos inskrivningsmyndigheten. Numera har de e-tjänster så man kan göra det direkt på nätet. Annars skickar man in köpebrevet och skriver ett brev att man ansöker om lagfart, det ska skrivas under. Ansökan om lagfart ska göras inom 3 mån efter köpet. Ring annars och prata med dem så berättar de precis vad som ska göras, finns info på lantmäteriet. Banken kommer säkert att "erbjuda" sig att skicka in lagfarten men det brukar de ta betalt för så det är helt onödigt, såvida du inte lånar pengar av dem. I så fall tar de nog inget betalt tror jag för då är det nog krav att det går via dem.
Mäklartjänster är kraftigt övervärderade enligt min erfarenhet. Oftast är de otroligt dåligt pålästa om objekten så det enda som är värt något för mig som köpare är att banken accepterar deras värdering av fastigheten. Alla avtal är sedan bara mallar de fyller i.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Indiana Jones Indiana Jones skrev:
Viktigt är att ni och banken ser till så att alla pantbrev i fastigheten kvittas mot köpeskillingen för de följer med fastigheten så glöms ett pantbrev är det du som ny ägare som får ta den smällen.
Jag kanske missförstår dig, men pantbrev ”kvittas” inte mot något. Men man måste kontrollera om de är belånade eller inte. Om de inte är belånade så ska de ligga hos lantmäteriet att kunna användas om ägaren till fastigheten behöver låna med fastigheten som säkerhet.
 
  • Gilla
Kenny Gustafsson
  • Laddar…
Har inte läst alla inlägg men gjorde samma sak i våras.

Hittade drömkåken, köpte det privat och säljaren hade noll koll, hon hade en person från sin bank som skulle hjälpa med allt (kostnad 10-15tusen) jag satt oendligt många timmar i telefon med banker/mäklare för att få ihop allt... vansinnigt klydd..

Anlita mäklare för enbart pappersarbetet! Vi hade bekymmer med el, sopor, vatten/avlopp som kräver att köpare/säljare skriver under ägarbyte...
 
Vi har också köpt privat och då ordnade säljarens bank (där dennes lån låg) möten och ägarbyte. Vet ej om detta kostade säljaren något.

Liksom flera här är min erfarenhet att kvaliteten är väldigt varierande på mäklares prestation när det gäller kontroll av fastighetens rättigheter/skyldigheter, bygglov, servitut och liknande. Många följer minsta motståndets lag och vill bara vidare till nästa affär. Om du vill ha denna bit ordentligt genomlyst så gör det antingen själv (genom att läsa på lite och kontakta resp myndighet) eller anlita någon som du på ett eller annat sätt kan lita på gör ett bra jobb.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Vår bank krävde att en mäklare skulle genomföra köpet för att allt skulle gå rätt till, kostnaden för mäklaren fick säljaren stå för.
 
Jiji Jiji skrev:
Ev pantbrev finns registrerat och det begär ägaren till fastigheten ut från lantmäteriet. Finns formulär på nätet. För att kontrollera bygglov är det ju bara att vända sig till kommunen och kolla. Det kan vem som helst göra, alltså även du som köpare. Lagfarten förstår jag inte varför någon låter mäklare fixa med tanke på att det finns en alldeles utmärkt tjänst för det på nätet - onödigt att betala mäklare för att göra.

Min mor sålde sitt hus privat för köparens skull köpte hon ett kontrakt, precis som Mikael_L skriver. Det var inte krångligt alls.

Banken hjälper till att föra över pengarna. Oavsett om ni ska låna eller inte.

Jag har köpt tre hus och i ärlighetens namn bara irriterat mig på mäklarnas handfallenhet. Nu senast visste mäklarkontoret tex inte hur man gjorde när man inte skulle låna till huset:surprised:. Vi fick själva ringa vår bank och ordna så att pengarna överfördes till säljaren.

Grattis till husköpet!
Det finns ett stort problem när inte köparen ska låna pengar till köpet. Idag har mäklaren ett stort ansvar för att pengarna inte kommer från något olagligt - därav möjligen mäklarens osäkerhet..
 
Jag ser att ingen frågat om inte köpare skulle ha beställt en besiktning innan köpet. Även om det är med friskrivning och renoveringsobjekt skulle en besiktning vara värdefullt (såvida inte köparen själv är väldigt kunnig).
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Som sagt här har kommit fram många bra tankar. Om vi förutsätter att du behöver ta lån. Så skulel jag börja prata med banken som förväntas låna ut. Banken kommer troligen att kräva att du låter värdera huset, banken kommer att ge dig en lista på värderingsmän de kan acceptera. De är i många fall mäklare på orten. Jag vet att flera banker dessutom kräver en objektbeskrivning som är skriven av en mäklare, eller iallafall godkänd av värderingsmannen, alltså att någon banken litar på, intygar att objektet stämmer med beskrivningen.

Vid en vanlig försäljning brukar banken acceptera att objektet har det markandsvärde som det säljs för, att det faktiskt har sålts för ett visst pris på marknaden är ju det ultimata beviset för hur marknadne värderar objektet. Men vid en privatförsäljning blir banker mer försiktiga. Man kan inte veta om priset är "äkta", eller någon form av skenaffär för att öka värdet på huset.

Du MÅSTE kontrollera med lantmäteriet, dels att säljaren är lagfaren ägare (alltså den som har rätt att sälja huset), och vilka ytterligare ägare det ev. kan finnas. Annars kanske du inte får till ett giltigt köp. Samtidigft kan du få en lista över vilka pantbrev som finns. Så att du kan säkerställa att lånen löses när du köper fastigheten. I vissa fall kan banken hjälpa till med detta, de har direktuppkoppling till fastighetsregistret. Ofta vill de inte ställa upp.
 
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
Du skriver att affären görs utan mäklare, men vem är då Peter i sms konversationen? Det är olagligt att agera mäklare utan att vara registrerad som mäklare. Det låter ju inte som Peter är en av säljarna?
 
O olofh skrev:
Om du behöver ta lån kommer banken nog kräva att mäklare hanterar köpet, papperexercisen.
Stämmer inte, bekanta gjorde precis en sådan affär för omkring 6Mkr utan mäklare, och motparten belånade det.

Man kan konstatera att mäklare är totalt onödiga för samhället.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Jag har en ung kollega som nyligen köpte bostadsrätt för ca 2,5 milj, privat. Han kände säljaren lite flyktigt.

Där krävde banken dels en värdering dels en objektbeskrivning upprättad av en mäklare. Han hade det ytterligare problemet att han egentligen inte hade hela kontantinsatsen, så banken gav honom även ett blanco lån på typ 300 000. Så han kunde inte byta bank.
 
R Rogero skrev:
Det finns ett stort problem när inte köparen ska låna pengar till köpet. Idag har mäklaren ett stort ansvar för att pengarna inte kommer från något olagligt - därav möjligen mäklarens osäkerhet..
Det märkte vi när jag köpte lägenhet "kontant" åt dottern i somras, fick visa upp gåvobrev och brev på försäljning av fond för att visa var de kom ifrån. Var givetvis förberedd på detta.
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Stämmer inte, bekanta gjorde precis en sådan affär för omkring 6Mkr utan mäklare, och motparten belånade det.

Man kan konstatera att mäklare är totalt onödiga för samhället.
Jag skrev ”nog” dvs antagligen, och som många svar sen jag skrev också pekar mot. Så du kanske inte ska vara så kategorisk i ditt uttalande att det inte stämmer. I vissa fall, så som din bekants och andra inlägg stämmer det inte. I vissa fall, så som en bekant till mig och flera andra exempel i tråden , stämmer det. Anekdotisk evidens är aldrig mer än enstaka exempel på än det ena, än det andra.
 
R Rogero skrev:
Det finns ett stort problem när inte köparen ska låna pengar till köpet. Idag har mäklaren ett stort ansvar för att pengarna inte kommer från något olagligt - därav möjligen mäklarens osäkerhet..
Nej det är banken som kontrollerar. Och det var inte därför mäklaren var osäker. Han hade aldrig varit med om det sa han. Det berodde nog på att han var ung för jag tror inte ett ögonblick på att det är så ovanligt med fritidshus där i skogarna. De går ofta för relativt små summor. På lokalkontor till den stora bank vi har var de väldigt vana vid saken. De tog kontakt med säljarens bank via telefon och förde över pengarna. Hur smidigt som helst.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Jag sålde ett hus utan mäklare, men hyrde in en mäklare för pappersarbetet, det kostade drygt 5000:- så det är ingen förmögenhet det handlar om.
Gjort samma sak.
Mäklaren för att få köpekontraket och allt runt detta korrekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.