Jag har byggt en bastu inomhus i ett hörn, husets ytterväggar är mycket välisolerade, mellan bastuns ytterväggar och husets finns en fri spalt på 2 cm, bastuns tak och väggar är isolerade med 70 mm tjocka mineralullsskivor (35 kg/m3), insidan är noggrant täckt med aluminiumfolie samt 12 mm tjock furupanel. Ingen glipa finns mellan väggar och golv. Dörren sluter ganska tätt, glipan vid golvet är 10 mm, den har 30 mm isolering, aluminiumfolie, furupanel på bägge sidor och ett glasfönster på 17 x 80 cm. Golvet består av kakeltäckt betong som är isolerad mot mark. Bastuaggregatet (kinesiskt som dock ser ok ut) är på 3 kW med cirka 8 liter bastusten, bastuns mått är 1,75 x 1,65 x 2,00 m. Under uppvärmningen håller jag till- och frånluftsventiler stängda och för att undvika att termostaten slår ifrån låter jag en bärbar fläkt blåsa mot aggregatet (spiralerna är glödvarma) men det tar cirka 1 timma och 35 minuter att få upp temperaturen från 22 grader till 80 grader. Jag hade hoppats och trott att den skulle bli varm på 45 minuter. Vad tror ni med erfarenhet av bastubyggande, är aggregatet för litet (kinesiska skrytsiffror), är isoleringen för tunn eller är uppvärmningstiden normal?
 
Byt aggregat enkelt svar :)
Kör på ett 6kw minst det blir inge riktig bastu annars
 
  • Gilla
Karl Sundberg
  • Laddar…
Har du provat att öppna till/frånluft och hur lång tid det tar då så att du får ett bättre luftflöde genom aggregatet?
Och att det finns utrymme för luften att cirkulera i aggregatet, dvs stenarna får inte ligga packade.
Men även jag säger att du borde ha det dubbla.
Vår bastu tar en timma med de måtten och 6kW, samt ca 35kg sten.
 
  • Gilla
Karl Sundberg
  • Laddar…
Vi slängde ut vårt aggregat och gjorde om rummet till serverrum, det var på 6Kw och bastun något mindre och det räckte inte till alls.
 
  • Gilla
Karl Sundberg
  • Laddar…
Det är ju inte bara luften som skall värmas. Även lavar och panel skall värmas upp. Jag tror inte att jag har någon erfarenhet av så små bastuaggregat. Men jag tror att du får välja mellan att acceptera tiden eller skaffa ett större aggregat. De två bastur jag byggt var vedeldade. Men effekten var 18 kW respektive 20 kW. Även då går det inte obegränsat fort eftersom man gärna vill att väggarna och lavarna skall hinna upp i temperatur.
 
  • Gilla
Karl Sundberg
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Byt aggregat enkelt svar :)
Kör på ett 6kw minst det blir inge riktig bastu annars
A AndersS skrev:
Har du provat att öppna till/frånluft och hur lång tid det tar då så att du får ett bättre luftflöde genom aggregatet?
Och att det finns utrymme för luften att cirkulera i aggregatet, dvs stenarna får inte ligga packade.
Men även jag säger att du borde ha det dubbla.
Vår bastu tar en timma med de måtten och 6kW, samt ca 35kg sten.
Tack, jag skall skaffa ett större aggregat.
 
Tack för kommentarer, jag skall byta till ett 6 kW aggregat.
 
Hade själv en bastu i liknande mått. Överdimensionerade med ett Tylö Sport 8kW. Trodde jag. Visade sig vara perfekt. Efter cirka 30 minuter var det varmt nog att börja passet, och vid 45 minuter var det 70-80°C.

Har du säkringar så det räcker så är det bättre att gå på större!
 
Tack för alla tips, skall byta till ett större aggregat.
 
Jag hade liknande problem förr! Mitt basturum är litet men hade ändå för svag aggregat (det jag hade var riktigt gammalt, från föräldrarnas gamla bastu):sweat: . När jag skulle köpa nytt så läste jag på köpabastuaggregat.se/litet-bastuaggregat-som-lampar-sig-for-sma-och-mindre-basturum-eller-stugor/ att de inte var några större skillnader på olika varianter av små aggregat trots att priserna kan skilja. Så jag bestämde mig för att köpa en billig variant och den fungerar superbra ännu idag. Det är väl iofs. väntat när man köper från favvo-märket harvia! :cool:
 
  • Gilla
Karl Sundberg
  • Laddar…
P P.blixt60 skrev:
Jag hade liknande problem förr! Mitt basturum är litet men hade ändå för svag aggregat (det jag hade var riktigt gammalt, från föräldrarnas gamla bastu):sweat: . När jag skulle köpa nytt så läste jag på köpabastuaggregat.se/litet-bastuaggregat-som-lampar-sig-for-sma-och-mindre-basturum-eller-stugor/ att de inte var några större skillnader på olika varianter av små aggregat trots att priserna kan skilja. Så jag bestämde mig för att köpa en billig variant och den fungerar superbra ännu idag. Det är väl iofs. väntat när man köper från favvo-märket harvia! :cool:
Jag gjorde en nödlösning, vid uppvärmningen av bastun ställer jag en värmefläkt vid dörren riktad mot aggregatet, jag stänger in- och utluftsventilerna nästan helt, fläktens luft gör att aggregatets termostat inte slår ifrån samt åstadkommer via luftrörelsen en jämnare temperatur i bastun som blir varm på 30 till 40 minuter.
Jag har också upptäckt att jag faktiskt hade beställt ett 6 kW aggregat men fått ett 3 på kW. Säljaren (i Kina) svarar inte på mina meddelanden och Amazon säger att efter tre månader kan de inte hjälpa mig. Men aggregatet kostade mig endast endast 120 USD och det fungerar utmärkt hittills.
 
  • Gilla
P.blixt60
  • Laddar…
Ok, Vad härligt att det fungerar bra ändå!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.