T
Skissar lite på en renovering av tvättstugan. Såhär ser det ut under varmvattenberedaren, inkommande vatten kommer i ett fast rör från krypgrunden, genom lättbetongbjälklaget, och det är bara ca 2 cm mellan muttern till avstängningskranen och befintlig golvmatta, vilket förstås blir mindre om man väljer annat ytskikt. Hur brukar man lösa såna problem? Röret fortsätter ner i sanden under huset, vet inte riktigt var det tar vägen sedan, så att byta det känns som ett gigantiskt jobb.

Rörinstallation under varmvattenberedare med synlig avstängningskran och försörjningsledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
Jag får helt olika svar från olika hantverkare. Enligt vissa är det inga problem att ha det som det är, enligt andra bör röret skarvas i krypgrunden och dras upp genom väggen istället och någon tyckte att det behövde grävas upp ut till gatan och bytas...

Alla har relevanta certifieringar och medlemsskap.
 
janwide
Jag är inte rörmokare. Men om beredaren ska stå kvar så att rören är dolda även i framtiden finns det väll ingen anledning att dra om. I tvättstuga är det OK med rör genom golvet. Att skarva i krypgrunden verkar inte smart. Där är det svårt att uppräcka ev läckage.
 
BirgitS
Här är det som Säker vatten skriver: https://www.sakervatten.se/branschregler/online/3/3
Rörgenomföringar i golv i tvättstuga, apparatrum eller i annat utrymme med vattenvärmare, värmepump eller liknande kan utföras med en genomföringshylsa.
 
T
BirgitS BirgitS skrev:
Här är det som Säker vatten skriver: [länk]
Ja, frågan är bara om röret sticker upp tillräckligt mycket. Där talas det ju om tätskiktsmanchett, men har man sån under våtrumsmatta? (Jag har fått olika besked av hantverkarna på den punkten också...)
 
janwide
Vad är det för material i golvet? Om det är betong och krypgrund under så är det nog inga problem att göra ett undantag från Säker vatten.
 
T tanaris skrev:
Ja, frågan är bara om röret sticker upp tillräckligt mycket. Där talas det ju om tätskiktsmanchett, men har man sån under våtrumsmatta? (Jag har fått olika besked av hantverkarna på den punkten också...)
Nej, i ditt fall så är det mattan som agerar tätskikt, som sen limmas/svetsas mot röret.
 
T
J Jörgen Ö skrev:
Nej, i ditt fall så är det mattan som agerar tätskikt, som sen limmas/svetsas mot röret.
Det är vad jag läst mig till, vilket gör att man blir lite lätt fundersam när man får offerter som innehåller t ex:

Montering av godkänd tätskiktsfolie 4,5 kvm
Applicering av primer 4,5 kvm
Montering av remsa. Antal m. för skarv, golv- och väggvinkel 15 Meter
Montering av tätark för golvbrunn 1 st
Montering av inner och ytterhörn i badrum 4 st
Läggning av matta, matta ingår 4,5 kvm
 
janwide
T tanaris skrev:
Det är vad jag läst mig till, vilket gör att man blir lite lätt fundersam när man får offerter som innehåller t ex:

Montering av godkänd tätskiktsfolie 4,5 kvm
Applicering av primer 4,5 kvm
Montering av remsa. Antal m. för skarv, golv- och väggvinkel 15 Meter
Montering av tätark för golvbrunn 1 st
Montering av inner och ytterhörn i badrum 4 st
Läggning av matta, matta ingår 4,5 kvm
Den hantverkaren skulle jag inte anlita!
 
T tanaris skrev:
Det är vad jag läst mig till, vilket gör att man blir lite lätt fundersam när man får offerter som innehåller t ex:

Montering av godkänd tätskiktsfolie 4,5 kvm
Applicering av primer 4,5 kvm
Montering av remsa. Antal m. för skarv, golv- och väggvinkel 15 Meter
Montering av tätark för golvbrunn 1 st
Montering av inner och ytterhörn i badrum 4 st
Läggning av matta, matta ingår 4,5 kvm
Dom 5 första posterna gäller endast när du ska ha kakel o klinker! Dessutom står dom i fel ordning efter hur man applicerar dom.
 
T
janwide janwide skrev:
Den hantverkaren skulle jag inte anlita!
Inte jag heller, först snackade han om hur dyra andra var, sen landade hans offert på 160k före rot...
J Jörgen Ö skrev:
Dom 5 första posterna gäller endast när du ska ha kakel o klinker! Dessutom står dom i fel ordning efter hur man applicerar dom.
Man får höra mycket dumt från hantverkare, han är inte ensam om att påstå att det krävs tätskikt under våtrumsmatta. En annan påstod att gipsskivorna behövde bytas mot våtrumsgips och en tredje att det inte är någon som monterar mattor i tvättstugor längre, alla kör klinker.

(Det finns förstås ärliga hantverkare också, de är bara så svåra att få tag på.)
 
T tanaris skrev:
Inte jag heller, först snackade han om hur dyra andra var, sen landade hans offert på 160k före rot...


Man får höra mycket dumt från hantverkare, han är inte ensam om att påstå att det krävs tätskikt under våtrumsmatta. En annan påstod att gipsskivorna behövde bytas mot våtrumsgips och en tredje att det inte är någon som monterar mattor i tvättstugor längre, alla kör klinker.

(Det finns förstås ärliga hantverkare också, de är bara så svåra att få tag på.)
Var lyckas du hitta alla dessa "hantverkare"?? Beklagar….:cool:
 
Ja de som pratar om tätskiktsfolie under mattan, verkar ju antingen fullkomligt inkompetenta, eller bedragare. Såvida du nu inte vill beställa någon form av textil, heltäckningsmatta.... Då kanske man vill ha tätskikt under.
 
T
J Jörgen Ö skrev:
Var lyckas du hitta alla dessa "hantverkare"?? Beklagar….:cool:
Just den här var på rekommendation...

Jag har noll förtroende för hantverkare tills motsatsen bevisats. Just nu försöker jag hjälpa mina föräldrar som fick en faktura på drygt 180k före rot för att spika upp en 15 kvm friggebod i byggsats och lägga lite trall. Exklusive material.
 
Menar du att det var på rekommendation från föräldrarna?....

Jag hjälpte till att spika ihop en friggebodsbyggsats för en del år sedan. Vi var två.

Först höll vi på en helg med att gjuta plintar. Sedan några helger senare spikade vi ihop själva stugan, den var i princip klar på en dag, men vi hade lite finlir kvar till söndagen. Nu var det en oinredd friggebod, inget kök, toa osv.

Men vi var väldigt oerfarna, ett proffs hade troligen gjort samma jobb ensam på halva tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.