Har en sommarstuga som är mer eller mindre ombyggd till åretrunt hus. Nu kommer vi att får fiber så jag kan slänga ut bredbandet via 4G, i sammanband med det vill jag förbättra nätverket, om man använder täckningskartan så verkar dett fungera. Vad tror experterna? Ett par AP till i trädgården?

Har idag köpt nedan som skall installeras så fort fibern är inkopplad:
1 x UBiQUiTi USG-PRO-4
1 x UBiQUiTi US-24-250W POe Switch
1 x UBiQUiTi UniFi Switch 8-60W (US-8-60W) till gästhuset.
1 x Ubiquiti UniFi Cloud Key Gen2 Plus (UCK-G2-PLUS)
2 x UBiQUiTi UniFi AC Mesh AP PRO (UAP-AC-M-PRO)
2 x UBiQUiTi UniFi AC Mesh AP (UAP-AC-M)
3 x Ubiquiti (UBNT) UniFi AC In-Wall Pro AP

Ubiquiti-nätverksutrustning utlagd på en säng, inklusive routrar, switchar, och accesspunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Täckningskarta med olika färgområden och symboler runt byggnader representerar planerad nätverksinstallation.
 
Det där kommer antagligen räcka finfint. Går alltid att utöka i efterhand om det inte skulle funka
 
  • Gilla
stjp8729
  • Laddar…
Har monterat ac-lite inomhus och en uac-ap-m på ett uthus åt en kund för att täcka en rätt så stor gårdsplan samt ett tvåvåningshus. De har usel mobiltäckning så planen var att köra wifi-samtal. Impad av räckvidd, och allt rullar på galant.
 
Ok bugar och tackar, börjar med detta.

Har en liknande setup i huset i Bangkok och är nöjd, vi har en del elavbrott här och än så länge vaknar allt till liv av sig själv utan att behöva göra något.

Skärmdump av UniFi-nätverksgränssnitt som visar statusen 'Ansluten' för säkerhetsgateway och olika åtkomstpunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Hej hoppar på tråden, hoppas det är ok!

Vi har (köpt) en sommarstuga som det redan är indraget fiber till. Måste fixa uppkoppling nu.

Min fråga rör om någon vet bra/ lämpligt fiber-internet-abonnemang för sommarstugevistelse? Nu runt jul i 2 veckor, 2 veckor i påsk och sen sommaren i ca 4 v, ungefär. Söker alltså ett abonnemang som vilar under tiden man inte nyttjar det. Finns det ens!?

Eller man får bita i det sura och lösa "helårs" abonnemang? Hur har ni andra gjort?

Mvh Patrik
 
Du vill såklart ha helårsabonnemang. För du vill ju styra värmen och kunna titta dina webbkameror.
 
  • Gilla
HybergP
  • Laddar…
T tgr_se skrev:
Du vill såklart ha helårsabonnemang. För du vill ju styra värmen och kunna titta dina webbkameror.
Bra där! Helt riktigt, tackar! :)
 
Sen kan man ställa ett NAS där och synca sina foton osv ifall lägenheten brinner upp.
Men typ 10/10 kommer man långt med.
 
T tgr_se skrev:
Sen kan man ställa ett NAS där och synca sina foton osv ifall lägenheten brinner upp.
Men typ 10/10 kommer man långt med.
Den var jag inte med på, men det stämmer säkert! :)

Jag tog billigaste 100/10, med Universal Telecom. Får hålla tummarna helt enkelt! :)

Tack för svar!
 
Skulle väl möjligen vara om man kan komma ner i pris genom att byta hastighet. Då helst utan att byta operatör för att slippa riskera att stå utan internet när man som mest behöver det, om bytet strular.

Med 100/10 kommer du antagligen att klara dig mycket bra.

Backup-disk i sommarstugan kan vara lite riskabelt med tanke på inbrottsrisk.
 
H HybergP skrev:
Hej hoppar på tråden, hoppas det är ok!

Vi har (köpt) en sommarstuga som det redan är indraget fiber till. Måste fixa uppkoppling nu.

Min fråga rör om någon vet bra/ lämpligt fiber-internet-abonnemang för sommarstugevistelse? Nu runt jul i 2 veckor, 2 veckor i påsk och sen sommaren i ca 4 v, ungefär. Söker alltså ett abonnemang som vilar under tiden man inte nyttjar det. Finns det ens!?

Eller man får bita i det sura och lösa "helårs" abonnemang? Hur har ni andra gjort?

Mvh Patrik
Jag ringde och frågade Bahnhof om dom hade nån lösning likt det du är ute efter. Jag var ute efter att kunna pausa abonnemanget eller liknande. Det gick inte alls, men tipset från deras kundtjänst var att teckna ett abonnemang via telefon, det brukar vara igång inom någon timme. Sen säger man bara upp det direkt. Det är en månads uppsägningstid så för bara en helg kanske man kan stå ut med att köra via telefonen, men för en vecka eller mer tycker jag nog att det är överkomligt.
 
  • Gilla
HybergP
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Backup-disk i sommarstugan kan vara lite riskabelt med tanke på inbrottsrisk.
Man får såklart lagra det krypterat, precis som du bör göra om du lägger upp det på en webbtjänst också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.