Hej,

Vi är nyinflyttade i ett hus där det finns två friggebodar för nära tomtgränsen. Grannen är kommunen och i samband med en bygglovansökan upptäckte nu kommunen detta och vill starta ett tillsynsärende på dessa friggebodar. Dom har dock sagt att dom inte påverkar bygglovet som tur är.

Den ena friggeboden (en lekstuga) kan jag bevisa via flygfoton att den är minst 14 år gammal men den andra står under en stor björk och syns tyvärr inte på flygfoton.

Till min fråga. Jag vet att det är preskriptionstid på 10 år för svartbyggen så kommunen borde ju inte kunna tvinga oss att flytta/riva lekstugan. Dock undrar jag om preskription gäller även om det är kommunen som är granne? Växthuset som vi inte kan bevisa är förmodligen minst lika gammalt och jag tänker att det borde ju vara kommunen som måste bevisa att det är yngre än 10 år för att tvinga oss att riva/flytta det? Även detta står mot gräns där kommunen är granne.

Tack!
Miriam
 
Jag vet inte men gissar all bevisbörda ligger på dig i det här fallet. Föreslår att du kollar med förre ägare och grannar i närheten om de kan styrka ungefärligt byggnadsår. Du kan också kolla in detaljer i lekstuga och växthus om det finns nåt som kan antyda att de byggts samtidigt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
O Olaf3 skrev:
Jag vet inte men gissar all bevisbörda ligger på dig i det här fallet. Föreslår att du kollar med förre ägare och grannar i närheten om de kan styrka ungefärligt byggnadsår. Du kan också kolla in detaljer i lekstuga och växthus om det finns nåt som kan antyda att de byggts samtidigt.
Tack! Lekstugan kan vi som sagt bevisa genom gamla flygfoton. Vi får se om dom gamla ägarna vet ang växthuset. Dom bodde dock inte så länge i huset men dom kanske vet ändå. I värsta fall får vi flytta det. Det är som sagt uppenbart att det är gammalt då det mer eller mindre är fallfärdigt och behöver nog bytas ut så småningom ändå. Hade dock inga planer på att göra det just nu.

Men visst måste preskription gälla även om kommunen är grannen, om vi nu kan bevisa att dom är äldre än 10 år?
 
ullet
Lekstugor klassas i många kommuner som lekredskap, vilket gör att dom får placeras närmare tomtsgräns utan lov. Det kräver dock att det verkligen är en stuga som inte kan användas till annat, t ex för att takhöjden är låg. Kan vara värt att kolla upp med din kommun.
 
Tiden gäller även om kommunen är granne.

Men vissa friggebodsbyggen kan kollidera med andra lagstiftningar också. Har du ex en friggebod på strandskyddat område så kan du tvingas riva den oavsett hur gammal den är. Bara sådant som fanns före strandskyddslagen (typ. 1972), och sådant som byggts med dispens senare får finnas inom strandskydd. Liknande regler kan gälla i vissa andra områden, typ naturreservat, och vissa hårt k-märkta områden (tror jag).
 
Tack för era svar!

Jag ska kolla upp det här med kommunen också såklart men ville vara så förberedd jag kan innan så jag vet vad jag kan vänta mig.

Det borde inte råda något strandskydd, k-märkning eller något sådant men man vet ju aldrig.

Man blir ju lite less när det blir såhär för man själv varit ärlig. Dom har ju inte brytt sig dom senaste iaf 15 år men tror nog vi ska lösa det. Vill inte bråka för mycket med dom innan vi är klara med vår bygglovsansökan och har den i hamn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.