Vi har haft en lite läcka i ett gammalt badrum (60-70tal), det var ett gjutjärnsvattenlås som till slut givit upp på, försäkringsbolaget skickade ut en besiktningsman från en byggfirma, han konstaterade att det var en läcka och byggfirman tog fram ett preliminärt kostnadsförslag där badrummet, som hade plastmatta och våtrumstapet, skulle återställas för ca 79 000:-, exkl. de delar som är avskrivna, så som vvs och vattenledningar.

Byggfirman har nu varit här och rivit, efter det så har rörmokare och elektriker varit här för att kunna göra kostnadsuppskattningar, det visade sig att vatten och avlopp behövde dras om dom ligger förhållande vis fria i golv och vägg från v2 där badrummet ligger ner till källaren via ett "schakt" på v1 som bara varit dolt med en träskiva som vi nu har frilagt.

Vi har naturligtvis velat göra en del förändringar som naturligtvis inte ryms inom den ursprungliga kostnadsuppskattningar. Vi vill ha en lampa till, spotar i taket (som installeras via vinden), ett eluttag samt en handdukstork. Utöver det så vill vi ha klinker på golvet, kakel på två väggar samt två väggar och tak målade.

Badrummet är på 3.3 m2, och ska ha en dusch med en duschdörr, en toalett och en kommod med ett handfat.

Vi har nu fått en offert på jobb/material som ligger utanför försäkringsärendet. Exkluderat är även all inredning, kakel, klinkers och färg.

Offerten är på ca 94 000:-

Så jag får det till att arbetskostnaden inkl. det material som inte är nämnda ovan som exkluderade, blir ca 173 000:-.

Min fråga, givet det som nämns ovan (inser att det kan vara väldigt svårt att avgöra), är om det är rimligt att ett badrum på 3.3 m2, som är relativt standard kostar 170 000?
 
S
Det låter lite mycket, men får inte grepp om hur mycket grundjobb det är...? Sånt kan ändå dra iväg.
 
S SvanteC skrev:
Det låter lite mycket, men får inte grepp om hur mycket grundjobb det är...? Sånt kan ändå dra iväg.
Det har även jag lite svårt att svara på, men det är i vara fall träväggar och ett träbjälklag på golvet, huset är från 30-talet, enligt byggfirman så var det inget direkt som dom upplevde som extra komplicerat.

Finns det någon typ av schablonkostnad för badrum kopplat till storleken, bara för att få ett hum om vad som är rimligt?
 
BirgitS
Oavsett om badrummet är 3 kvm eller 8 kvm så brukar det ta 3-4 veckor. I ett litet badrum blir det bökigare (tidsödande) att hålla på för att det är trångt att få in skivorna, man kan inte förvara material i badrummet osv. Med träbjälklag och -väggar så behöver det antagligen reglas upp mer, i alla fall om det ska in klinkers och/eller kakel. Ett exempel en rörmokare ska koppla in samma antal rör oavsett storleken på badrummet och elektrikerns jobb är också bara lite beroende av storleken (spelar inte så stor roll om 2 eller 4 spottar ska monteras).
 
S sintorn skrev:
Vi har haft en lite läcka i ett gammalt badrum (60-70tal), det var ett gjutjärnsvattenlås som till slut givit upp på, försäkringsbolaget skickade ut en besiktningsman från en byggfirma, han konstaterade att det var en läcka och byggfirman tog fram ett preliminärt kostnadsförslag där badrummet, som hade plastmatta och våtrumstapet, skulle återställas för ca 79 000:-, exkl. de delar som är avskrivna, så som vvs och vattenledningar.

Byggfirman har nu varit här och rivit, efter det så har rörmokare och elektriker varit här för att kunna göra kostnadsuppskattningar, det visade sig att vatten och avlopp behövde dras om dom ligger förhållande vis fria i golv och vägg från v2 där badrummet ligger ner till källaren via ett "schakt" på v1 som bara varit dolt med en träskiva som vi nu har frilagt.

Vi har naturligtvis velat göra en del förändringar som naturligtvis inte ryms inom den ursprungliga kostnadsuppskattningar. Vi vill ha en lampa till, spotar i taket (som installeras via vinden), ett eluttag samt en handdukstork. Utöver det så vill vi ha klinker på golvet, kakel på två väggar samt två väggar och tak målade.

Badrummet är på 3.3 m2, och ska ha en dusch med en duschdörr, en toalett och en kommod med ett handfat.

Vi har nu fått en offert på jobb/material som ligger utanför försäkringsärendet. Exkluderat är även all inredning, kakel, klinkers och färg.

Offerten är på ca 94 000:-

Så jag får det till att arbetskostnaden inkl. det material som inte är nämnda ovan som exkluderade, blir ca 173 000:-.

Min fråga, givet det som nämns ovan (inser att det kan vara väldigt svårt att avgöra), är om det är rimligt att ett badrum på 3.3 m2, som är relativt standard kostar 170 000?
Kostnaden låter rimlig då badrum är svindyrt
 
S
hur mycket ersätter försäkring ? har du fått erbjudande att göra jobbet själv
med ersättning från försäkringsbolag ?
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Spontant låter 170k i enbart arbetskostnad dyrt för ett badrum.

Men här ser det ut som att en stor del av arbetskostnaden handlar om återställning efter fuktskada?

Så svårt att svara på om det är orimligt bara utifrån den information som finns här.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
S stenna skrev:
hur mycket ersätter försäkring ? har du fått erbjudande att göra jobbet själv
med ersättning från försäkringsbolag ?
Försäkringen ersätter de 79 000 från det ursprungliga estimatet - självrisk och åldersavskrivningar på ca 16 000, jag kan göra det själv med sk kontantreglering vilket innebär att försäkringsbolaget betalar ut 70% av av totalskadebeloppet.
 
S sintorn skrev:
Försäkringen ersätter de 79 000 från det ursprungliga estimatet - självrisk och åldersavskrivningar på ca 16 000, jag kan göra det själv med sk kontantreglering vilket innebär att försäkringsbolaget betalar ut 70% av av totalskadebeloppet.
R RobZombie skrev:
Spontant låter 170k i enbart arbetskostnad dyrt för ett badrum.

Men här ser det ut som att en stor del av arbetskostnaden handlar om återställning efter fuktskada?

Så svårt att svara på om det är orimligt bara utifrån den information som finns här.
Det har egentligen inte blivit några skador av fukten, det konstaterades mest att det har varit fukt där. Det som jag egentligen undrar är:

  • Om kostnader El och VVS känns rimliga givet det job som ska utföras.
    VVS - Arbetskostnad nydragning vatten samt avlopp: 28,00 h - 19 837,30
    VVS - Materialkostnad. 1,00 st - 14 375,00

    El - Arbetskostnad omdragning el samt belysning: 19,00 h - 13 656,25
    El - Materialkostnad: 1,00 st - 13 656,25
    Elkostnaden känns ju lite märklig med tanke på att materialkostnaden är exakt samma som arbetskostnaden

  • Om det är rimligt att skillnaden mellan våtrumstapet/våtrumsmatta kontra måla/kakla blir 50 000 exkl. färg och kakel/klinkers?
 
S
S sintorn skrev:
Försäkringen ersätter de 79 000 från det ursprungliga estimatet - självrisk och åldersavskrivningar på ca 16 000, jag kan göra det själv med sk kontantreglering vilket innebär att försäkringsbolaget betalar ut 70% av av totalskadebeloppet.
är ju helt klart billagst att göra så mycket som möjligt själv , om man kan/vill/har tid .
Var i exakt samma situation för några år sen , Länsförs. betalade allt från rivning
tom nytt golvgips/vägggips , jag gjorde tätskikt , kakel , rördragning osv. själv , kostnaden
blev mycket rimlig för ett helt nytt badrum . Ångrade att jag inte gjorde snickeriet själv
också , eftersom snickaren inte var kompetent .
 
BirgitS
S sintorn skrev:
El - Arbetskostnad omdragning el samt belysning: 19,00 h - 13 656,25
El - Materialkostnad: 1,00 st - 13 656,25
Elkostnaden känns ju lite märklig med tanke på att materialkostnaden är exakt samma som arbetskostnaden
När vi tog in en firma för en badrumsrenovering 2011 så ville de ha 25 000 kr (arbete och material) för att sänka taket och sätta in 7 spottar. Du ska ju visserligen ha färre spottar men å andra sidan en del andra eldragningar så jag tycker inte det låter dyrt jämförelsevis.
 
BirgitS BirgitS skrev:
När vi tog in en firma för en badrumsrenovering 2011 så ville de ha 25 000 kr (arbete och material) för att sänka taket och sätta in 7 spottar. Du ska ju visserligen ha färre spottar men å andra sidan en del andra eldragningar så jag tycker inte det låter dyrt jämförelsevis.
ska dock inte sänka taket
 
BirgitS
Visserligen men en hel del annan eldragning och det har gått rätt många år sen 2011 och löneökningarna i samhället har ju inte varit 0 % under de åren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.