Hej, har en försäkringsskada som åtgärdas. innebär ny tapet i ett rum med en vattenburen radiator. byggaren vill inte skriva bort den pga kostnader, det tycker jag är konstigt, sist jag bytte tapet tog firman bort alla element och satte tapet bakom. vad kan jag kräva tycker forumet ? det är stor skillnad på tapeterna i färg.
 
janwide
Självklart ska du ha ny tapet bakom radiatorn. Sedan om det går att lösa utan att ta bort radiatorn är en annan fråga. Bakom våra radiatorer har det gått bra att ”peta in” ny tapet utan att lossa radiatorn.
 
Går ju på 10 minuter att ta bort en radiator, inkl att tömma systemet och plugga röret tillfälligt. Enbart lathet att inte tapetsera bakom.
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Vad är det för sorts element?
Om det är en äldre sektionsradiator som man kan se igenom så förstår jag att du vill få dit en ny tapet. Men om det är en modernare panelradiator som man inte kan se igenom så behövs det ju ingen tapet bakom. Då duger det ju gott att knuffa in tapet 10-15 cm bakom så syns det aldrig att det fattas på mitten.

Personligen så är jag nojigare över att tömma värmesystemet på vatten att jag skulle försöka att undvika att tömma systemet för ofta om det inte är nödvändigt. Men min noja är nog inte helt rationell. :)
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
C
B boohoo skrev:
Går ju på 10 minuter att ta bort en radiator, inkl att tömma systemet och plugga röret tillfälligt. Enbart lathet att inte tapetsera bakom.
Oj, tror aldrig jag sett en radiator med tapet bakom i hela mitt liv. Känns väldigt överarbetat om du frågar mig.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
B boohoo skrev:
Går ju på 10 minuter att ta bort en radiator, inkl att tömma systemet och plugga röret tillfälligt. Enbart lathet att inte tapetsera bakom.
Men byggaren kanske inte har kunskapen att göra det utan att det kräver att man tar in en vvs Nisse och då drar det ut på tiden och kostar extra och vem vill stå för den kostnaden?

Att det är tapet bakom radiatorn kan bero på att man tapetserare där innan man monterade element
 
B boohoo skrev:
Går ju på 10 minuter att ta bort en radiator, inkl att tömma systemet och plugga röret tillfälligt. Enbart lathet att inte tapetsera bakom.
10 minuter...?

Det är tiden det tar att hämta/lämna tillbaka verktygen som behövs.
Sen om han inte har en plugg... ska han ta en timme för att köpa en?

Det ska skruvas, lyftas...

SEN ska allt tömmas, och jag vet för lite för att veta mängd, var/hur man gör det... men 10 minuter?

Edit : OCH fyllas på igen. ...
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Tidsoptimister finns det gott om.
 
Brukar alltid tapetsera eller måla vitt bakom element när jag gör om ett rum för första gången, så kan man låta det sitta kvar sen även fast man vill tapetsera om.
 
Ytrenovorer en hel lägenhet nu, tak samt vägga. Bakom radiatorer vill jag inte ha tapet. För om man vill ändra färg eller tapet i framtiden så är det ett jäkla jobb. Att hinka av en radiator är inte "bara", iaf inte om det ska göra fackmannamässigt = en VVS:are ska lösa det jobbet. Du kan säkert ta kostnaden för VVS:arna i ditt fall och få det som du vill men räkna på flera tusen kronor extra för att en VVS:are ska komma och ta ner systemet. Och sedan tillbaka igen med vatten och lufta.

Jag tycker det ser helt ok ut, till och med bättre i vissa fall, med vitt bakom tapeterna / annan färg på väggarn om det är schysta tajta linjer lagom nära inpå. Fräscha upp den vita färgen med liten roller med långt skaft.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Tidsoptimister finns det gott om.
Senast jag hängde av en radiator, vilket va i måndags, var tidsåtgången ca 10 minuter. Har man koll på grejerna behöver det inte ta så mycket längre tid än så.
 
janwide
B boohoo skrev:
Senast jag hängde av en radiator, vilket va i måndags, var tidsåtgången ca 10 minuter. Har man koll på grejerna behöver det inte ta så mycket längre tid än så.
Och då hann du gå på muggen och ta en fika också? (Förlåt! Kunde inte låta bli.)
 
Johnny Viking Johnny Viking skrev:
Ytrenovorer en hel lägenhet nu, tak samt vägga. Bakom radiatorer vill jag inte ha tapet. För om man vill ändra färg eller tapet i framtiden så är det ett jäkla jobb. Att hinka av en radiator är inte "bara", iaf inte om det ska göra fackmannamässigt = en VVS:are ska lösa det jobbet. Du kan säkert ta kostnaden för VVS:arna i ditt fall och få det som du vill men räkna på flera tusen kronor extra för att en VVS:are ska komma och ta ner systemet. Och sedan tillbaka igen med vatten och lufta.

Jag tycker det ser helt ok ut, till och med bättre i vissa fall, med vitt bakom tapeterna / annan färg på väggarn om det är schysta tajta linjer lagom nära inpå. Fräscha upp den vita färgen med liten roller med långt skaft.
Känns som ett konstigt resonemang att det måste utföras av en fackman för att vara fackmannamässigt?
 
janwide janwide skrev:
Och då hann du gå på muggen och ta en fika också? (Förlåt! Kunde inte låta bli.)
Japp, är det bara tillräckligt löst så behöver man ju knappt landa på ringen innan det är avklarat. Tack för ditt bidrag!
 
Johnny Viking Johnny Viking skrev:
Ytrenovorer en hel lägenhet nu, tak samt vägga. Bakom radiatorer vill jag inte ha tapet. För om man vill ändra färg eller tapet i framtiden så är det ett jäkla jobb. Att hinka av en radiator är inte "bara", iaf inte om det ska göra fackmannamässigt = en VVS:are ska lösa det jobbet. Du kan säkert ta kostnaden för VVS:arna i ditt fall och få det som du vill men räkna på flera tusen kronor extra för att en VVS:are ska komma och ta ner systemet. Och sedan tillbaka igen med vatten och lufta.

Jag tycker det ser helt ok ut, till och med bättre i vissa fall, med vitt bakom tapeterna / annan färg på väggarn om det är schysta tajta linjer lagom nära inpå. Fräscha upp den vita färgen med liten roller med långt skaft.
Varför behöver man vara VVS:are för att släppa på trycket, stänga retur och tillopp på radiatorkopplet samt evt skruva dit täcklock om det är ett gammalt koppel? Själva radiatorn är det ju bara lyfta av sedan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.