Någon som har erfarenhet att sätta kakel på gammal vägg bestående av tretexskiva (porös board) med flera tapetlager? Hjälper det att lägga på primer? Går det över huvudtaget, eller måste jag ha en gipsskiva som grund o i såfall vilken dimension?
Det här med kakel är ett nytt kapitel för mig!
 
Vi har renoverat gästtoa och upptäckte att kakel satt på målat trätex. Själva kakel sitter fast utan skador sen 1987 så vi har bara bytt fogfärgen ( skrapat och fyllt med ljusare fog). Det finns inga sprickor i väggarna och det är ju klart att om något spricker så är det den porösa skivan och inte kakel ;). Under min trätex är det en tegelvägg som rör sej inte.Rummet är torrt och underlaget håller sej stabilt och utan skador.
Nu vet jag inte vilken fästmassa som användes för att sätta fast kakeln, men den håller. Mitt svar hjälper dej kanske inte men jag ville bara nämna att det är inte omöjligt att sätta kakel på trätex ;). Men har du ett trähus så är det mera lämpligt att använda gipsskiva under, tror jag.

gaia
 
Tack för ditt svar Gaia!
Får se om det är fler som nappar..öh..svarar menar jag!
 
EN helt befängd idé om ni frågar mig... Slå på lite gips först så är ni på den säkra sidan... fattar inte att det inte spruckit för er...
Tänk om någon lutar sig mot något trillar etc... bättre att lägga några korvören på gips...

/MrE som nästan aldrig tar några genvägar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.