Vi håller på att skall bygga ett nytt prefab hus . Vi håller på att göra en massa tillval och där har det uppkommit en fråga ang isolering i mellan bjälklaget mellan bottenvåningen och övervåningen. Vi ska ha golvvärme i både plattan och bjälklaget. Det som ingår är 45 mm isolering men man kan göra ett tillval för 170 mm isolering . Är det värt ca 10 000 kr för det?
Är på ca 100 kvm / plan .
Barnen har flugit ut så vi har inga småbarn hemma kvar .
Räcker det med 45 mm isolering tror ni ?
 
Mer isolering dämpar stegljud och "pratljud" mellan planen så mycket det bara går. Det blir dovare ljud. Det är värt 10.000 kr. Jag gjorde det i huset jag har och det är på ett ställe jag inte kom åt och det är rätt markant skillnad.
 
Hemmakatten
Håller med. Absolut kosta på mer isolering.
 
Jag antar att 170mm avser mineralull. Kolla om det går att få isolering med kutterspån istället, det ger en betydligt mycket bättre ljudisolering. De nya hus jag byggt/ägt/besökt har alla haft mycket sämre ljudisolering mellan planen än äldre hus där bjälklagen är fyllda med kutterspån.
 
Kutterspån som förr .... Det tvekar jag inte på att du har rätt , men känns lite old way .
Man kanske kan testa med kol stubb som finns kvar i gamla torp som man besöker ibland
 
Eftersom syftet bara är ljudisolering så är mineralull bland de sämsta alternativen. Visst uppnår man troligen avsedd effekt om man trycker in mycket ull, men det finns material som är billigare och kräver mindre volymer.
 
Jag kör kuttersån i mina golv bjälklag. Finns att köpa skitbilligt på granngårdenbi enkubik säckar. Dessa är dessutom rensade på damm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.