Hej alla,

Nu är det dags att skriva avtal efter massa om och men (hoppas jag).Fortfarande velar lite hehe
Följande står på avtalet:
52 x Solpaneler: LG Mono 340W
1 x Växelriktare: Fronius K17k
1 x Likströmsbrytare (ingår i växelriktare) (Detta är DC brytare antar jag)
1 x Växelströmsbrytare
1 x Jordfelsbrytare (ingår i växelriktare)
1 x Elkapsling och säkringar
1 x Kablar och kontaktdon (läste att man ska ha kabelstandard SS-EN50618 men de skriver inte vad det är för kabel i avtalet, ska man fråga?)
1 x Smart-mätare
Monteringssystem

Jag läser lite överallt att man ska ha separata DC-brytare, AC-brytare, jordfelsbrytare (Typ B misstänker jag) och överspänningsskydd (extra men säkert bra att ha eller?)
http://bengtsvillablogg.info/vara-solceller/
https://www.byggahus.se/forum/threa...iktare-till-solcellsanlaeggning.273693/page-2

Vad tror ni? något specifikt som saknas? något jag ska be de lägga till ?
Alla tips är välkomna. Tack!

ps. Bilden jag bifogar kommer från Fronius manualen. Vet inte om de också rekommenderar extern jordfelsbrytare eller varför de har det på installationsmanualen. Lite dåligt på att förstå vad de menar (sid18)
https://www.fronius.com/~/downloads/Solar Energy/Installation Instructions/42,0426,0175,SV.pdf
 
  • Skärmdump ur manual visar en RCD Typ A jordfelsbrytare med text som rekommenderar nationella standarder och lokala bestämmelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Montagematerialet nämner du inte alls. Det är jätteviktigt då anläggningen ska sitta där i uppåt 40 år. Du väjer dyra paneler. Väljer du mer normala men ändå högkvalitativa på ca 320 Wp kan du nog spara 25000 kr.
Det finns forum för solceller där de beskriver projekten ganska väl:
http://solcellforum.18852.x6.nabble...ljshus-foto-m-m-klar-juni-2019-tp5016633.html
eller
http://solcellforum.18852.x6.nabble...ev-21-2-kWp-beskrivn-foton-m-m-tp5010267.html

Forumet är, men känner du säkert redan till
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/

Jag tror inte det ska vara någon separat jordfelsbrytare till växelriktaren. Vi har inte det på en 15 kWp solcellsanläggning på enfamiljshus. Däremot kräver ofta elnätsbolaget att det ska vara separat DC-brytare. De kräver också vanligtvis en AC-brytare som deras personal kan komma åt att brytare utan att med våld ta sig in i din fastighet, alltså åtkomlig på utsidan fastiheten. Men varje elnätsbolag är sin egen påve.

Du nämner inget om överspänningsskydd varken på AC-sidan eller DC-sidan om växelriktare. det är viktigt för att skydda anläggningen. Ja den normen kan det vara på solarkabeln EN50618, som är en nyare norm tror jag.
 
Redigerat:
  • Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Montagematerialet nämner du inte alls. Det är jätteviktigt då anläggningen ska sitta där i uppåt 40 år. Du väjer dyra paneler. Väljer du mer normala men ändå högkvalitativa på ca 320 Wp kan du nog spara 25000 kr.
Det finns forum för solceller där de beskriver projekten ganska väl:
[länk]
eller
[länk]

Forumet är, men känner du säkert redan till
[länk]

Jag tror inte det ska vara någon separat jordfelsbrytare till växelriktaren. Vi har inte det på en 15 kWp solcellsanläggning på enfamiljshus. Däremot kräver ofta elnätsbolaget att det ska vara separat DC-brytare. De kräver också vanligtvis en AC-brytare som deras personal kan komma åt att brytare utan att med våld ta sig in i din fastighet, alltså åtkomlig på utsidan fastiheten. Men varje elnätsbolag är sin egen påve.

Du nämner inget om överspänningsskydd varken på AC-sidan eller DC-sidan om växelriktare. det är viktigt för att skydda anläggningen. Ja den normen kan det vara på solarkabeln EN50618, som är en nyare norm tror jag.
Tack Arnodt!

Gällande montagematerialet bad jag om hel aluminum så det har jag täckt. De använder sig av följande:
https://www.esdec.com/en/clickfit-evo-tiled-roof/
Scrollar du ner så finns det en video. Skulle tydligen inte behövas några skruv heller.

Ju priset är precis som du säger ca 20-25k dyrare men jag får ca 1kw mer från LG och de behåller 90% istället för 80% efter 10 år. De har även 25 års garanti så det kan jag leva med. Lite dyrare men ska man ha det länge så tänker jag lika bra att köpa LG. Kanske dumt jag vet inte.

Jag tänkte inte en extra DC brytare men visst kan det vara bra att kunna koppla bort DC från panelen om man ska byta Fronius eller om det går sönder etc. Antar det är därför man vill ha extra DC brytare eller har jag fel?

AC-brytare får jag så jag kanske ska be de installera det i elskåpet utanför?
Vet inte just nu vem jag säljer elen till men det kanske blir EON till o börja med.

Överspänningsskydd läste jag om igår kväll när jag skulle skicka in detta post. så jag ska ta upp det med Svea solar.
Undrar vad det kan kosta mig.

ps. Läste deras avtal igår och det var en hel del jag inte gillade så jag får se om de nobbar mig eller hur det går.
Det känns som att kunden har alltid fel enligt deras avtal och jag gillar inte det.
 
Det där montagematerialet ser väldigt klent ut. I Sverige finns det snö och det kan bli väldigt tungt av det. Takkrokarna verkar klena och vila mot takpannorna, det kan väl aldrig gå bra eftersom de riskerar att spricka. I Italien och Spanien går det kanske bra, men i Sverige? Får du snö- och vindlastberäkning som dokumentation som bevisar att det håller för din orts snö- och vindlaster?
 
hmmm du gör mig ännu mer orolig nu. Svea Solar är ju stora och de installerar åt Ikea så jag hoppas det är bra grejer de använder. Vet inte riktig vad jag ska fråga, de säger så klart att det är bra grejer. Finns det nyckeltal på vad dessa ska tåla / bära i vikt eller så?

På deras sida står det:
Is a lightweight and fast-fitting mounting system reliable?
When developing our mounting systems, we opt for light and strong materials, such as aluminium, stainless steel and premium fibreglass-reinforced plastic. Our mounting systems are also tested under extreme conditions, such as fire, wind, water and snow, to guarantee their strength and dependability. As a result, our systems have also been awarded various certificates form organizations like the KIWA and UL.

Hade jag rätt ang DC brytaren eller är jag ute o cyklar :) ?
 
Be att från ditt försäkringsbolag få ett skriftligt besked att de ersätter ev. skador på ditt hus när det montagesystemet används.
Det montagesystem verkar nämligen leda ner vind- och snölasterna ner i de spröda takpannorna. Risken för att pannor då spricker är hög, med följd vatteninläckage.
Du ser heller inte när pannor spricker pga att det ligger solcellspaneler över takytan, utan det blir en obehaglig överraskning när läckor är ett faktum och du får ställa hinkar inomhus för att fånga upp vatteninläckaget.
Det är heller inte lätt eller billigt att reparera skadorna då först alla solcellspaneler måste monteras bort för att komma åt skadorna. Byggställningskostnader.
Risken är att när skada uppstått att ditt försäkringsbolag inte ersätter pga undermåligt montagesystem.
Solcellsfirman kan då möjligen ha gått i konkurs pga alla krav på skadeersättningar för takskador hos andra kunder. Då står du där och får betala allt ur egen plånbok. Det är inte säkert det är Svea Solar som utför jobbet utan kanske någon billig underleverantör som kanske inte känner samma ansvar. Du får kolla upp själv.

Ett riktigt montagesystem leder ner lasterna från vind och snö från panelerna ner i takstolarna utan att nudda takpannorna. Takstolarna är byggda för att ta last från vind och snö på taket. Då används rejäla och starka takkrokar.
Att firman vill använda det klena montagesystem är för att det är billigt och går snabbt för dem att knacka dit de klena takkrokarna jämfört med att använda starka takkrokar som leder ner lasterna ner i takstolarna utan att nudda takpannorna.
Var försiktig och vaksam!
Varför inte be om offert från en lokal solcellsfirma? De är ofta måna om sina kunder och tjänstvilliga.
 
Redigerat:
  • Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
Många kloka punkter att tänka på så klart. Vad jag förstått (kanske fel) så borde solpanelen villr på armen som i sin tur vilar på balkarna så de ska inte belasta takpannan direkt. Eller har jag fel?

Kan du rekommendera ett annat system som du tycker håller måttet? (gärna länk(
Vad jag läst överallt så används K2 system som är i princip samma som detta.
Svea Solar har egna installatörer. Tror det stod i avtalet att elen kan de använda sig av underleverantör men de har egna anställda. Och de har kontor i Malmö där deras anställda jobbar.
Har kollat runt en del och dessa är enda som har egna folk. De andra har varit ännu sämre. Tar gärna andra rekommendationer om någon kan ge.

Ska kontakta försäkringsbolaget i veckan och se om jag kan få något skriftligt. Ska även byta försäkringsbolag efter sommar då jag bytt bank till länsförsäkringar så min nuvarande försäkringsbolag (trygghansa) kanske inte är relevant efter sommaren. Får kontakta länsförsäkringar. Installationen vill jag ha i Maj.

Svara gärna om det där med DC brytaren. Tycker du man ska ha även en utanför Fronius? typ vid sidan (även om det finns en inbyggd)? Antar det ska vara innan Fronius växelriktaren eller?

Tack tack.
 
Tittar man i montageanvisningen för clickfit EVO så nämns där att systemet tydligen är för vindlast zon 1, 2 och 3. Snölast nämns inte ens. Då kan man börja undra. Vidare står det att krokarna är för bärläktstjocklek 30 till 60 mm. Men i Sverige används oftast bara 25 mm tjock bärläkt. Det nämns om gummi, kanske undersidan på krokarmen som ligger emot takpannan är gummerad, det gör saken en smula bättre, men faktum att lasten leds ner i takpannorna kvarstår. Jag tror inte K2 leder ner last från solcellspanelerna ner i takpannorna, utan via takkrokarna och ner i takstolarna, utan att nudda takpannorna, precis som alla andra seriösa montagesystemtillverkare Schletter, S:flex m.fl.

Kräv att solcellsfirman använder Schletter, S:flex eller K2 montagesystem med takkrokar och att vind- och snölastberäkning utförs för just valt montagematerial och att du får hela beräkningen(kan vara 20 sidor) som bevisar att det som solcellsfirman valt just precis för ditt tak, att det håller. Då kan du visa den för ditt försäkringsbolag och då kan nog inte försäkringsbolag backa om det uppstått skador som inte solcellsformans garantier ersätter.

Vill du kunna göra service på växelriktaren utan att behöva ha spänning fram till den, kan du montera en DC-brytare mellan överspänningsskyddsboxen och växelriktaren. Ditt elnätsbolag kan kräva att du har DC-brytare där. De har regler du måste följa.
 
Redigerat:
  • Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
Jätte stort tack Arnodt. Ska kolla upp lite och prata med firman.
Jag som trodde det var klappat och klart :)
Det här med solpaneler är ett riktigt projekt även om man inte gör arbetet själv.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Tittar man i montageanvisningen för clickfit EVO så nämns där att systemet tydligen är för vindlast zon 1, 2 och 3. Snölast nämns inte ens. Då kan man börja undra. Vidare står det att krokarna är för bärläktstjocklek 30 till 60 mm. Men i Sverige används oftast bara 25 mm tjock bärläkt. Det nämns om gummi, kanske undersidan på krokarmen som ligger emot takpannan är gummerad, det gör saken en smula bättre, men faktum att lasten leds ner i takpannorna kvarstår. Jag tror inte K2 leder ner last från solcellspanelerna ner i takpannorna, utan via takkrokarna och ner i takstolarna, utan att nudda takpannorna, precis som alla andra seriösa montagesystemtillverkare Schletter, S:flex m.fl.

Kräv att solcellsfirman använder Schletter, S:flex eller K2 montagesystem med takkrokar och att vind- och snölastberäkning utförs för just valt montagematerial och att du får hela beräkningen(kan vara 20 sidor) som bevisar att det som solcellsfirman valt just precis för ditt tak, att det håller. Då kan du visa den för ditt försäkringsbolag och då kan nog inte försäkringsbolag backa om det uppstått skador som inte solcellsformans garantier ersätter.

Vill du kunna göra service på växelriktaren utan att behöva ha spänning fram till den, kan du montera en DC-brytare mellan överspänningsskyddsboxen och växelriktaren. Ditt elnätsbolag kan kräva att du har DC-brytare där. De har regler du måste följa.
Hej igen,
Bara så jag förstår korrekt när jag ställer krav, är detta rätt uppfattat om du/ni kollar på bilden?
Tacksam för feedback så jag vet om jag tänker rätt/fel.
Snällt med alla bra förslag. Tror Svea blir sur på mig snart :D
 
  • Diagram som visar kopplingar och komponenter i ett solenergisystem med överspänningsskydd och mätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På DC-sidan om växelriktaren har du ritat korrekt. Dvs även om DC-brytaren där skulle vara öppen skyddas panelerna mot överspänningar.

Men överspänningsskyddet på AC-sidan sitter fel. Varifrån kommer överspänningar på AC-sidan om växelriktaren? Jo, de kommer in via ditt elnätsbolags servis-ledning. Speciellt om du bor på landsbyggden och har luftledning. Därför ska överspänningskyddet sitta nära där serviskabeln kommer in, dvs vid elcentralen/mätartavlan(där elnätsbolagets elmätare sitter).

Den separata Smart Mätaren ska inte sitta där! Det finns ju redan en effekt- och energimätare i växelriktaren. Antingen mäter du hushållets effekt- och energiförbrukning eller effekt- och energiförbrukning som går via servis-kabeln. Då monteras smart metern också där.

Sätts t.ex. smart metern att mäta hushållets effekt- och energifrbrukning, då beräknas enkelt hur mycket som matas ut via servis-kabeln, nämligen:

Effekt via servis-kabeln = växelriktarens producerade effekt - hushållets effekt

Jordfelsbrytaren du ritat är väl avsedd för hushållselen? För växelriktaren behövs ingen jordfelsbrytare.

Var växelriktaren ska anslutas, kan inte du bestämma, utan det gör elektrikaren på plats som ser vad det lämpligen görs.
Elektrikaren måste rätta sig efter ditt elnätsbolags instruktioner också.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
17,5kW stränginverter till 17,4kW anläggning är inte optimerat. Är det inte någon speciell anledning till 17kW invertern skulle tro att du får bättre återbetalningstid med en 13-15kW.

Minns jag inte helt fel har Fronius fläkt och på en 17kW kommer den inte att vara ljudlös.
 
  • Gilla
reza666
  • Laddar…
@Arnodt Jag tänkte kanske växelriktaren som konverterar DC till AC skulle orsaka överspänning så därför jag placerade det där men har nu överspänningsskyddet uppåt så det är innan elcentralen.
Smart mätaren var så klart fel, tur att man har dig/er som hjälper till. Jag kollade lite runt (typ http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Vaxelriktare-td5014255.html) och
placerade det så det kan mäta vad som kommer in via växelriktaren (Effekt via servis-kabeln och det som jag drar från nätet. Då borde Smart mätaren räkna ut differensen tänker jag.

Och Svea har varit på besök så vi bestämde Fronius ska sitta utanför nästan bredvid min elbil-laddare. Det är i carporten så det har skydd för regn och snö men samtidigt håller det sig kyld.

@Robert-san01 : det är endast 2-3-4 tusen kr skillnad mellan 15 och 17.5 och med tanke jag har söder läge och producerar över 17k så vill jag inte ha under 17k. Men visst Fronius låter lite så därför jag sa det måste vara utomhus.

Få se om jag fått rätt på ritningen nu mr @Arnodt
Laddar upp ppt filen ifall jag gör bort mig igen. Kanske du kan dra runt mina boxar :) Super snällt med all hjälp verkligen.

ps. om någon komponent är onödig och kan plockas bort så får ni berätta också.
pss. Det ska vara MPP1 och MPP2 , blev fel på bilden :)
 
R reza666 skrev:
@Arnodt Jag tänkte kanske växelriktaren som konverterar DC till AC skulle orsaka överspänning så därför jag placerade det där men har nu överspänningsskyddet uppåt så det är innan elcentralen.
Smart mätaren var så klart fel, tur att man har dig/er som hjälper till. Jag kollade lite runt (typ [länk]) och
placerade det så det kan mäta vad som kommer in via växelriktaren (Effekt via servis-kabeln och det som jag drar från nätet. Då borde Smart mätaren räkna ut differensen tänker jag.

Och Svea har varit på besök så vi bestämde Fronius ska sitta utanför nästan bredvid min elbil-laddare. Det är i carporten så det har skydd för regn och snö men samtidigt håller det sig kyld.

@Robert-san01 : det är endast 2-3-4 tusen kr skillnad mellan 15 och 17.5 och med tanke jag har söder läge och producerar över 17k så vill jag inte ha under 17k. Men visst Fronius låter lite så därför jag sa det måste vara utomhus.

Få se om jag fått rätt på ritningen nu mr @Arnodt
Laddar upp ppt filen ifall jag gör bort mig igen. Kanske du kan dra runt mina boxar :) Super snällt med all hjälp verkligen.

ps. om någon komponent är onödig och kan plockas bort så får ni berätta också.
pss. Det ska vara MPP1 och MPP2 , blev fel på bilden :)
Det är inte säkert att du får bättre verkningsgrad med en större riktare. När solen ligger på som mest kommer du troligen inte att toppa på mer än typ 15,5kW pga värmen.
 
R Robert-san01 skrev:
Det är inte säkert att du får bättre verkningsgrad med en större riktare. När solen ligger på som mest kommer du troligen inte att toppa på mer än typ 15,5kW pga värmen.
Bra poäng, jag har köpt LG Neon2 vilket ska hjälpa mot värmen och det är exakt det du skriver de säger denna panel är bra på. Sen tappar det "bara" 10% på 25 år vilket är teoretiskt 10% bättre än andra paneler. Men vi får se.
Oavsett när man lägger ut 200k så är 2-3k extra piss i nilen :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.