Något jag skulle vilja ha är ett bättre system för att få tips om duktiga hantverkare. Även undertecknad måste ju då och då ta in hjälp ;)

Det finns ju en forumdel som handlar om det, men det är mest trådar om kassa hantverkare.... men jag vet att det finns många (de flesta?) som är mycket nöjda med sina. De flesta seriösa firmor lever väl ett tag också, så det borde ju inte vara allt för stora problem med att de konkar två ggr per år som de oseriösa.

Extra bra vore ju om man kan få tips om hantverkare som är "byggahus-vänliga", som inte tycker att det är något fel om kunden själv fixar en del, typ spikar upp dosor.

Och så måste man såklart kunna filtrera utifrån typ av hantverkare och stad/kommun. Så jag skulle vilja kunna söka efter betongfirmor i Stockholm, och få fram en lista med företag som byggahusmedlemmar har anlitat och varit nöjda med, gärna med en liten beskrivning av vad det var som var så bra med dem, det skulle vara guld värt!
 
  • Gilla
Jansta1
  • Laddar…
Ett mörkt tema till appen vore trevligt
 
Jag skulle verkligen villa se ett utförligt reportage on hemautomation. Där är ju ingen brist av tyckare och alla har ju rätt sin åsikt. Men det skulle verkligen vara intressant att sett reportage där man sakligen går igenom de standarder som finns vilka är fördelarna och nackdelarna. Man borde kunna bedöma tekniska standar inom olika kriterier så som säkerhet, användbarhet, teknik, utbud, standard (Öppen / Företagsspecifik), begränsningar, pris, etc. Vad bör man undvika? Är det säkert? Man borde också kunna bedöma de olika kontrollrarna utifrån ett liknande kriterium som inlärnings tröskel, pris, support, protokoll, etc. Tyckarna som skriker om att just deras lösning är den bästa kan säkert hjälpa till med information så länge ni håller dom olika kriterierna objektiva. Som skrikande tyckare, hjälper jag gärna till…
 
Jag skulle gärna se Wordcloud inom olika ämnesområden, typ Projekt, Tester, Hantverkare.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat åtta skruvdragare och nu tävlar vi ut alla åtta till medlemmar på Byggahus.se, som ska få chansen att testa vidare att borra och dra skruv med sin vinsttrofé där hemma.

Test skruvdragare 2020

[bild]

Så här tävlar du:

Skriv ner dina idéer till vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se.
Till exempel vilka gör-det-själv-artiklar skulle du vilka kunna hitta hos oss? Har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Kanske byggt ett helt hus som vi inte har fått se än? Eller har du en idé till en helt ny funktion vi borde utveckla på sajten? Alla idéer till nytt innehåll och nya funktioner på Byggahus.se är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vem vinner?

Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.
Vi har alltså åtta stycken borrskruvdragare och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén vinner bäst-i-test och så vidare.

Skruvdragarna vi tävlar ut är:

Makita DDF484
Ryobi R18DD7-0
Makita DDF485
Black&Decker BL186KB
DEWALT DCD791
Metabo BS 18 L BL
AEG BSB18BL
Bosch GSR 18V-60C

Läs mer om skruvdragarna här: [länk]

Tävlingen pågår till och med fredag den 13 december kl 9 på morgonen.

Lycka till!
Jag skulle vilja läsa om hur man anpassar sitt hus så att det blir mer klimatsmart, tex när det gäller energiåtgång. Är solpaneler det bästa? Tips på isolering som är miljövänlig, färg och andra renoveringsprodukter. Helt enkelt en artikel(serie) om hållbart byggande.
 
Hej
Jag skulle vilja att man slipade forumet en aning. Gamla trådar utan slut. Tänkte ett verifierat forum där man vet lösning presenteras. Och de som inte är lösta ligger. Öppna så att säga.
Och kanske en verifierad proffsfråge del.

Gällande vilken skruvdragare jag skulle vilja ha. Hade jag varit överlycklig över vilken som då min nuvarande superdragare börjar ge upp. Choken orkar inte länge till.
Mvh
Leif
 
Jag tycker att jag letat men inte hittat, en forumdel för era tester. Och jag tycker det skulle vara kul om det testades mer än bara el-verktyg. Ex skruvmejslar,fogsvansar,hammare,tänger osv. Allt som finns i snickarbältet :)
Det skulle ju gå att öppna en forumdel där även medlemmar kan skriva egna tester.

Annars tipp topp sida!
 
  • Arg
N1Xe
  • Laddar…
Jag skulle gärna se någon form av databas/databank med information som kan vara underlag för nybygge eller renovering tillbyggnad.
Uppskattningar om olika moment per någon lämplig enhet. Exempel: Vad kostar det att bygga x m2 altan uppdelat på material samt arbetskostnad, vad kan man räkna med för kakling av badrum per någon yta, hur mycket kostar normal eldragning enligt byggnorm för en viss typ av rum.

Naturligtvis svårt hitta enheter och intervall beroende på osäkerhet och lokala variationer samt kvalitetsnivåer / materialval men vore oerhört värdefullt för att kunna göra tidiga kalkyler.
 
Hej

En beräkningstjänst för enklare konstruktioner likt takstolar, fackverkskonstruktioner, spikförband?
 
  • Skiss av takstol och böjningsmoment med formelberäkningar för konstruktionsdesign.
Hej,

En mer utvecklad köp/sälj/byt-funktion skulle vara användbart i dessa tider samt anslagstavlefunkton skulle vara bra.
Att det är lättare att söka i det rummet.


Det skulle kunna gynna samköp och samfrakt också.
Att exempelvis kunna meddela att "det här och det här ska från A till B, men även det här om intresse finns, till den här destinationen".
Eller:
"Jag har sålt två olika saker till två olika personer i samma stad"
Kan underlätta för att sammankoppla köpare/säljare.

Och så vidare...

Jag tror att det finns många som är öppna för den här typen av idéer och det skulle underlätta för de som ser en vinst i det.

God Jul!

Mvh
Peter
 
Trendspaning (Artikelserie samt kopplad forumdiskussion)

Jag tror att en artikelserie i temat Trendspaning skulle vara uppskattat av många läsare.

Ni bjuder in experter som får dela med sig av trendspaningar inom sina respektive områden.

Exempel:
  • VD/Marknadschef/Inköpschef för någon byggvarukedja delar med sig av hur utvecklingen ser ut i vad som efterfrågas av deras konsumenter (många av oss läsare).
  • Ni känner säkert till någon superhjälte när det kommer till verktyg som kan dela med sig av vad hon/han ser för utveckling och trender.
  • Man kan vända sig till företag inom bygg eller hantverkartjänster och låta VD/CIO/Verksamhetsutvecklare ge sin blid av den digitala utvecklingen, vilka digitala verktyg de använder sig av, samt vilka utmaningar de ser framåt.
  • Arkitekter/byggare/projektörer kan prata lite kring byggtrender och materialval.
  • Hållbarhetsexpert som pratar kring utveckling och trender inom hållbarhet.
Man kan förstås även samla två eller flera experter och likt en diskussionspanel låta dem diskutera kring diverse frågor och ge sina perspektiv, för att sedan skriva ihop en artikel från materialet.

För att göra det mer interaktivt och skapa engagemang kan artiklarna avslutas med ett par öppna frågor till läsarna som uppmanar till vidare diskussion i länkad forumtråd.

Detta kan göras både ”högt” och ”lågt”. En artikel kan handla om trender inom färgval på fasaden och en annan om utvecklingen på bostadsmarknaden.

God jul!
Magnus
 
Skulle gärna se ett test på borrhammare i olika prisklasser och effekter för hobbybruk. Där man till exempel testar hur de presterar i olika material exempelvis sten (vid stenspräckning på tomten) och betong.

Fler test av maskiner/verktyg i allmänhet vore intressant.

Det skulle också vara spännande med ett test av olika smartahem produkter och produkter för hem-automation från olika fabrikat i olika prisklasser och för olika ändamål. Samt hur det går att kombinera olika fabrikat och produkter med varandra.

Ett annat test som vore intressant om ni skulle göra är vilken metod för att spräcka sten som är effektivast och prisvärt mellan till exempel; spräckkilar, snigeldynamit, etcetera.

En ny funktion här på forumet skulle kunna vara att man ska kunna sortera/filtrera i "säljes, uthyres och skänkes". Till exempel maskiner, byggmaterial, verktyg med mera. Men även någon markering om produkten finns kvar eller inte.
 
Redigerat:
Jag har tre punkter jag kommer på som jag tror skulle lyfta Byggahus;

* Jag som direkt blir såld på allt försäljare pratar om skulle uppskatta någon artikelserie där man på djupet synar deras argument. Jag tänker på sådant som;
- Underhåll, krävs det verkligen 5 minuters underhåll 4 ggr/år som säljaren påstår eller måste man vända upp och ner på huset för att hitta någon bruksanvisning för att få bort det där locket med särskild skruv.
- Återbetalningstid, är det glädjekalkyler för de perfekta förhållandena? Hur brukar man räkna, förklarat för någon som inte är så insatt.

* Något som gör att det syns innan man klickar på en tråd att frågan är avslutad/frågeställaren har återkopplat med hur det slutade. Något användare själva kan markera som färdigt, och som sedan admin kan kolla lite snabbt för att bekräfta.

* Instagram. Fiskarhedenvillan brukar låna ut sitt konto där en kund får tillgång i en vecka. Jag tycker det vore kul om byggahus hade något liknande, där någon får vissa upp sitt projekt med bilder under en vecka. Man skulle kanske kunna ha något tema i samband med detta. När någon visar upp sitt altanbygge på Instagram kör man samtidigt artiklar på byggahus, och kanske gör ett test på bästa trallskruven.
 
Bättre stöd för byggprojektstrådar som fungerar som en micro blog. I dagsläget är byggtrådar en ända lång tråd där trådskaparen lägger upp uppdateringar, sedan lägger användare kommenterar och ställer frågor till höger och vänster. Den blir snabbt mycket lång och det blir svårt att koppla relevanta inlägg med varandra.

Min tanke är att man kan ha en microblog där trådskaparen kan skapa små "blog"-inlägg som fungerar som separata trådar där användaren kan kommentera på det relevanta inlägget. Detta skulle leda till tydligare projekttrådar där man enkelt kan hitta uppdateringarna och relevanta kommentarer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.