Hej!

I vårt gamla hus råmar vattenledningsrören. När man sätter på kallvattnet så råmar det. Det låter som nån ventil står och "slår". När man sen drar på varmvatten slutar oljudet. Sätter man först på varmvatten så låter det inget. Vrider man till enbart kallvatten efter att ha satt på varmvattnet så låter det inget. Det är bara när enbart kallvatten sätts på.

Vad beror detta på? Vad ska vi göra för att bli av med råmandet?

/Ziro
 
Är det ingen som har nån ledtråd?

/Ziro
 
Jag tycker att det verkar vara en ventilkägla (packning i en kran) som är sliten. De kan då börja vibrera i vissa lägen. Mitt råd är alltså att prova att byta ventilkäglor.
 
Hej!

Sökte på google efter vad en ventilkägla är, så nu vet jag hur den ser ut och en sån känner jag ju igen. Visste bara inte vad den hette. Hur är det, sitter det bara sådana i tvågreppsblandare? Vi har både gamla tvågreppsblandare och nyare engreppsblandare. Hur vet jag vilken kran som har en trasig ventilkägla? I och för sig var ju en ventilkägla inte så dyr så man borde ju kunna byta alla man hittar.

Engreppsblandaren i köket läcker i nån packning mellan pipen och nedåt. Kan den vara boven? Den ska ju hursom bytas ut mot en ny kran med högre pip, så att man får in kastrullerna lättare under kranen.

Tack för hjälpen
Ziro
 
Ventilkäglor sitter mig veterligt bara i "gammaldags" vridkranar med ett bvred för varmt och ett vred för kallt vatten. Börja med att byta i den kran som du håller i när råmandet uppstår.

I engreppsblandare sitter det en insats som sköter blandning och flöde. Om blandaren har en svängbar pip så sitter det också nån packning runt insatsen. Nya såna och packningsfett finns på Rinkaby rör. Om du kan stå ut med den lägre pipen så har du en så gott som ny blandare om du byter packningar och insats.
 
Hej!

Okej, fast det råmar oavsett vilken kran man vrider på, även då man spolar i toaletten! Dock slutar råmandet när toaletten tar in vatten om man samtidigt sätter på varmvattnet i handfatet bredvid (som har engreppsblandare).

/Ziro

 
Har du någon backventil som spökar? ???
 
Hej Immobil!

Jo backventil låter ju troligt eftersom det slutar när jag slår på varmvattnet, fast vart kan den tänkas sitta, nere vid VVB? Kan man kanske springa runt och försöka höra vart det råmar som högst?

/Ziro
 
Japp, det brukar sitta en backventil vid varmvattenberedarens säkerhetsventil.
 
Hej!

Okej, då får jag försöka kontrollera backventilen nere vid VVB samt kanske kolla upp alla kranars packningar och ventiler. De som bodde innan i huset var inte jättehändiga och ganska bohemiska, så de har nog inte sett över kranarna så noga.

/Ziro

*edit*

PS TACK så mycket för hjälpen! DS
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.