Som rubriken säger så önskar jag få råd från er med erfarenheter av att ha stora fönster i söderläge. Vi har just beställt ett hus med en utbyggd vinkel mot söder. Denna del skall innehålla vardagsrummet och har s.k. ryggåstak. Vi har beställt 150cm höga fönster som börjar 60cm ovan golv (vill ej ha ända ned till golvet) och med fönster även ovanpå upp mot nocken. Det blir tre fönster som bildar en flack triangel.
Nu börjar jag dock få kalla fötter och undrar om jag vill ha dessa övre fönster då jag hört att det kan bli fruktansvärt varmt med så mycket fönster mot söder. Det är ju snyggt, men det får inte bli olidligt varmt inomhus.
Vi ligger vid vattnet och har utsikt mot sjön söderut, så utsikten är viktig att ha. Men de övre fönstren ger ju ingen utsikt mot sjön, utan det är ju himlen man ser där. De ger ju förvisso extra ljusinsläpp, men jag tror man klarar sig bra med de vanliga fönstrena.
Vad säger ni som vet? Jag måste meddela husfabrikanten snart och jag vet banne mig inte hur jag skall göra. Gillar utseendet med stora glasytor, men är nog lite mer åt det praktiska i stället för ren design... Sedan har min sambo en annan syn på det hela...
Undrar om det kan se tomt ut om man väljer bort de övre fönstrena? Husfabrikanten erbjuder ett "halvmånefönster" som i bredd täcker en normal fönsterbredd, vilken man skulle kunna ha för att smycka ut denna gavel lite. Vet inte om det passar... Hjälp! ;)
 
  • Ritning av husfasad med stora fönster i söderläge och ryggåstak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Totte_S
Om jag hade ritat/bestämt mig för att ha fönster av olika skäl så hade jag inte avstått från fönstren pga risk för värmen. Det finns markiser, möjlighet att vädra och även kylmöjligheter. Kolla med hustillverkaren/fönstertillverkaren vad de tror. Det beror ju också lite på vad för sorts fönster/glas det är, hur mycket värme som släpps in.
 
Tack Totte_S för synpunkter. Helt rätt att markiser kan vara en lösning, i alla fall för de nedre fönstren. Men det är inte lika lätt att få till något för de övre, tror jag. Det blir Elitfönster som monteras, vanlig standard vad jag förstår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.