Jag har planer på att bygga en bar, har ritningarna klara men nu är frågan som så:
Jag bor i en etta, jag vill inte ha en bar som står och tar dyrbar plats, därför har jag en idé om att bygga en bar som kan med hjälp av motor flyttas ut från väggen och tillbaka dvs en stegmotor av något slag men vilken slags motor ska jag ha?

baren ska såklart ha hjul under men det kommer bli ganska hög belastning på motorn ändå.

Baren ska jag bygga av enkla reglar och plywood med panel på utsidorna och den kommer bli så liten som möjligt, den ska även ha ett minikylskåp med sprit såklart ;) så den kommer nog väga.

Själva "Drivanordningen" har jag redan fixat men motorn är nu den största frågan, någon som har ett förslag?
 
Fundera på en vajerkonstruktion. Har för mig att Clas O har en billig vinsch som ser ut att gå att köra åt två håll för 600kr eller något sådant. Den har garanterat bästa kraft/pris eneklhet förhållande för de flesta mekaniska konstruktioner. Den går ju att gömma i en garderob eller liknande och sen dra vajrarna m h a block och dolt i Vp rör fram till där de anbringas på anordningen. Enda strulet är elmatningen. men det finns också billiga 220V vinschar i samma typ av kataloger.
 
C
skogstomten skrev:
Den har garanterat bästa kraft/pris eneklhet förhållande för de flesta mekaniska konstruktioner.
Se bara till att den inte är för kraftig. Kan tänka mig vad som händer om något kommer i kläm när man i fyllan och villan kommer hem på natten och skall fälla ut baren. BRAAAAK! ;D
 
Köp den billigaste garageportöppnaren du kan hitta. Då får du fjärrkontroll och ändlägesbrytare
 
Varför ska den vara motordriven? Det var ju platsproblemet du skulle lösa. Sätt den på hjul eller skena så är det löst. Inte lika fräckt kanske (är det fräckt med en motordriven bar förresten ::)).
/CC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.