Jaha, så är äntligen sommaren och värmen här! Och getingarna. >:( Dessa små ilskna varelser som jag avskyr mer än något annat. Dessutom verkar det som om det är extremt mycket getingar i år (iaf i Norrland). Igår hörde jag ett surr ifrån köksfläkten (och den var inte ens igång) så de små liven har förmodligen flugit ner i skorstenen och byggt bo där oxå. :p
Nåväl... Det är sista veckan på jobbet innan semestern, vi stormtrivs i nya huset så livet leker ändå!
Ha en trevlig midsommar alla! :D
 
Kan du inte ringa mig nästa gång du jagar getingar....det där lät ju kul!

Jag har köpt ett tennisrack med ström i. Barnsäkert och man har det liggandes vid middagsbordet....sen smack smack....egentligen tycker jag om getingar men är mer orolig för att de skall sticka barnen....Oscar är lite allergisk mot myggor så jag vill inte inte riskera ett getingstick!
 
Man kan svälta ut ett bo genom att ta varje geting som kommer ut. Till slut finns inga getingar som hämtar mat till boet och drottningen orkar inte göra fler arbetare.

Tricket är: dammsugare+tid

/ama
 
... om det är jordgetingar, och man har ett bo i marken, kan man, om man vågar köra dit en gräsklippare som står på för fullt över boet. De flyger sedan irriterat upp mot den för att angripa fienden, men ack så fel de hade det var ju en gräsklippare med sylvassa blad! Och så var sagan slut...

(gjorde så för ett par sommrar sedan på landet, funkade jättebra då!)

/ Fredrik
 
piliz skrev:
... om det är jordgetingar, och man har ett bo i marken, kan man, om man vågar köra dit en gräsklippare som står på för fullt över boet. De flyger sedan irriterat upp mot den för att angripa fienden, men ack så fel de hade det var ju en gräsklippare med sylvassa blad! Och så var sagan slut...

(gjorde så för ett par sommrar sedan på landet, funkade jättebra då!)

/ Fredrik
Rekommenderar du att man använder uppsamlare eller sidoutkast vid detta förfaranade? ;D
 
hi hi, jadu, vi hade varken eller, och det funkade fin fint :)
 
Ta ett VP-rör (El-rör som är 3m och ganska styvt )eller liknande och fyll på med MYRR, rikta mynningen mot hålet/takpannan eller liknande där dom går in och blås i andra änden!

Myrret sprider sig bra och ligger kvar, vilket gör att dom drar med sig det in i boet!
 
sverre skrev:
Ta ett VP-rör (El-rör som är 3m och ganska styvt )eller liknande och fyll på med MYRR, rikta mynningen mot hålet/takpannan eller liknande där dom går in och blås i andra änden!
Ohnejhaha, inte mer komik nu, jag fick en hemsk bild av någon som råkar andas in istället för ut! Gräsklippare med sidoutkast har fått alla jag berättat det för att asgarva! ;D

/ama
 
Vi fick ett myrrliknande medel av Anticimex.
Det fiffiga med det är att man inte behöver se boet.
Kolla var de kryper in, pudra där och efter ett par minuter kommer det ut synnerligen irriterade getingar.
Efter en halvtimma ser man inte en geting till vid det boet.

Funkar klockrent!
 
Prickskytte med 5-56 är också effektivt!
Behövs inte många stänk så är deras saga all, funkar dock inte bra vid massutrotning!
 
Här kommer ett extremt tipps.

Fyll en pumpspray-flaska med Laknafta. Spraya på getingarna, och de dör i luften.
 
Bra tips.
Har ni några liknande tips för rödmyror? Det verkar finnas ett status quo på tre sådana myrstackar i och i nära anslutning till vår tomt. Försöker vi fördriva myrorna i en stack, bygger de strax i närheten en ny....

Jag har försökt med salt.

/eva
 
Om getingen kommer inomhus och plågar brukar jag spraya dom med Jif (vanlig blå), då dör dom, och man får städat samtidigt. ;D
 
Vi hade en saneringsfirma här för ett par veckor sedan. Dom pudrade med vanlig myrr och sa att vi kunde göra detsamma om vi såg en ingång till ett bo... Det behöver inte komma ända in då man pudrar, getingarna dra in det iallafall och dödar boet effektivt, tar ett par timmar.

Det fungerade klockrent.

Fast... dom sa att det kan vara bättre att ringa efter dom om boet är stort. De små söta liven blir inte glada >:( om man kommer och pudrar myrr BZZZZ
 
Ska göra om taket på vårat gamla hus. I fredags dagen innan vi hade bjudit hem 20 glada kompisar för att jobba ideellt med att plocka tegelpannor fick jag det trevliga jobbet att med fara för mitt eget liv ;) sanera alla getingbo. Jag sprang upp och ner och sprutade radar sprej mot dom som attakerade och sedan myrr på igångshålen. Jag klarade mej men inte getingarna! :D

mvh plexi
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.