Jag tycker fiberdosan borde märkas lite. Typ:

Öppnas ej. Skruva ej loss fiberdosan från väggen.
Risk att skada fiberanslutningen.
Varningsmärken för laser och fiber med texten "LASER UNDVIK LASERSTRÅLNING MAX UTEFFEKT
 
C
Kanske:
hz6b818gjb9z.png
 
Min fiber slutade att fungera ett år efter installation. Väl på plats konstaterade de att den var av och skyllde såklart på mig som inte ens varit där. De lagade gratis men plomberade det sen för de trodde väl inte på mig ändå. Mitt sitter dock i källaren i ett utrymme jag normalt inte ens är i så det var ju liksom inte ens sannolikt att jag skulle ha varit där och petat.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Jag tycker fiberdosan borde märkas lite. Typ:

Öppnas ej. Skruva ej loss fiberdosan från väggen.
Risk att skada fiberanslutningen.
[bild]
Kommer göra denna märkning själv om inte annat men kompisen och sambon trodde omvandlaren var modemet och att det bara var att dra ur.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Ser ingen skarvhylsa i den där lådan det kan vara en sådan där kontakt man sätter direkt på inkommande fiber vilket de gjorde hos mig. Blir ju lättare för tekniker då ingen svets behövs för jobbet. Men skicka med bilden så får tekniker med sig rätt saker första gången så borde det bli billigare.
Enklare att svetsa faktiskt, och det tror jag alla gör nu för tiden.
 
A Axelerera skrev:
Kommer göra denna märkning själv om inte annat men kompisen och sambon trodde omvandlaren var modemet och att det bara var att dra ur.
Det är väl den delen som mest liknar ett modem i installationen. Så helt galet var det väl inte. Att tex kalla en accesspunkt för router ser jag som ett större fel.
 
C
A Axelerera skrev:
Kommer göra denna märkning själv om inte annat men kompisen och sambon trodde omvandlaren var modemet och att det bara var att dra ur.
Det är "bara" att dra ur, men man måste dra i den blå kontakten och inte i kabeln.
 
A Axelerera skrev:
Kommer göra denna märkning själv om inte annat men kompisen och sambon trodde omvandlaren var modemet och att det bara var att dra ur.
Har svårt att förstå vad dom gjorde och hur dom tänkte när dom slet ut glasfibern ur kontakten i stället för att dra ur kontakten?

Det finns dom som skruvar ner fiberdosan från väggen, lägger på golvet och låter fibern vara oskyddad under tiden det målas eller tapetseras. Inget jag rekommenderar. Risken att bryta av fibern, tråden av glas, är stor oavsett om man vet eller inte vet vad man håller på med. :thinking:

Den del man skulle kunna kalla fibermodem och som gör om optisk signal till elektrisk är väldigt liten och sitter i mediafördelaren. Ur mediafördelaren kommer det ut ethernetanslutningar för Internet och TV (LAN1, LAN2 osv). Att kalla denna låda för fibermodem eller mediaomvandlare tycker jag är okay, även om det finns mer korrekta namn.

Inkommande fiber ligger i en skyddande stel slang, fiberdukt, som avslutas i antingen en egen ”fiberdosa” eller i en fiberdosa som här sitter ihop med mediaomvandlaren.

Fiberdosan flyttar man ej. Välj en diskret plats när den installeras så den aldrig behöver flyttas.
Här får man stå på sig lite mot fiberägaren men också vara villig att kompromissa. (Jag fick min fiberdosa där jag ville ha den. Inga problem).

Vid målning eller tapetsering:
Maskera fiberdosan (och ev omvandlarens) kanter och måla väggen runt dosan.
Skär ev tapet som en ”snygg” fyrkant och gilla läget.
Eller skär små tapetremsor och tryck in under dosans kanter först, sen tapetserar man runt och kan skära lite större hål i tapeten och det blir snyggt i alla fall. :p
 
blackarrow blackarrow skrev:
Har svårt att förstå vad dom gjorde och hur dom tänkte när dom slet ut glasfibern ur kontakten i stället för att dra ur kontakten?

Det finns dom som skruvar ner fiberdosan från väggen, lägger på golvet och låter fibern vara oskyddad under tiden det målas eller tapetseras. Inget jag rekommenderar. Risken att bryta av fibern, tråden av glas, är stor oavsett om man vet eller inte vet vad man håller på med. :thinking:

Den del man skulle kunna kalla fibermodem och som gör om optisk signal till elektrisk är väldigt liten och sitter i mediafördelaren. Ur mediafördelaren kommer det ut ethernetanslutningar för Internet och TV (LAN1, LAN2 osv). Att kalla denna låda för fibermodem eller mediaomvandlare tycker jag är okay, även om det finns mer korrekta namn.

Inkommande fiber ligger i en skyddande stel slang, fiberdukt, som avslutas i antingen en egen ”fiberdosa” eller i en fiberdosa som här sitter ihop med mediaomvandlaren.

Fiberdosan flyttar man ej. Välj en diskret plats när den installeras så den aldrig behöver flyttas.
Här får man stå på sig lite mot fiberägaren men också vara villig att kompromissa. (Jag fick min fiberdosa där jag ville ha den. Inga problem).

Vid målning eller tapetsering:
Maskera fiberdosan (och ev omvandlarens) kanter och måla väggen runt dosan.
Skär ev tapet som en ”snygg” fyrkant och gilla läget.
Eller skär små tapetremsor och tryck in under dosans kanter först, sen tapetserar man runt och kan skära lite större hål i tapeten och det blir snyggt i alla fall. :p
Nja, snarare så att den blå kontakten följde med upp i omvandlaren. Ingen drog i fiberkabeln - men visst lite mer varsamhet hade varit bra.
 
Uppdatering:

Pratat med Telia - de tror att det går att lösa relativt enkelt då det finns tillräckligt med kabel kvar. Det skulle då gå på 1750kr. Dyrare om de måste ”hämta mer” som han i telefon beskrev det.

Har även pratat med försäkringsbolaget, villaförsäkringen täcker allt över självrisken på 1800kr oavsett hur dum man varit (i princip).

Så det löser sig under omständigheterna väldigt bra. Tack för alla svar!
 
  • Gilla
coconut
  • Laddar…
A Axelerera skrev:
Uppdatering:

Pratat med Telia - de tror att det går att lösa relativt enkelt då det finns tillräckligt med kabel kvar. Det skulle då gå på 1750kr. Dyrare om de måste ”hämta mer” som han i telefon beskrev det.

Har även pratat med försäkringsbolaget, villaförsäkringen täcker allt över självrisken på 1800kr oavsett hur dum man varit (i princip).

Så det löser sig under omständigheterna väldigt bra. Tack för alla svar!
Om en tekniker hävdar att han behöver mer fiber att skarva på så är det en ren lögn. Priset låter helt rimligt dock!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.