En fundering. Vi har mekanisk frånluft i vårt hus och jag funderar på hur man skulle kunna "Återvinna" värmen ur frånluften. Jag har läst om värmeväxlare som man kan koppla på innan fläkten, denna kommer sedan att förvärma tillluft. Är det någon som har hört något om detta förslag då? Kan man leda in frånluften i en luft/luft värmepump för att höja tempen på den luften. Säg att det en kall dag kommer ut 12-20 gradig frånluft från vår ventilation. Om detta "späds" men kall luft så kanske man fortfarande kan få luft som är över 0 grader till värmepumpen. Jag antar att det kommer att spädas då volymen från vår ventilation kanske understiger den mängd luft värmepumpen pumpar runt per tidsenhet. Tycker att det borde funka men...
 
Jag har samma "problem" ...
 
Det kallas för "frånluftvärmepump" :) .
Den ger dock inte så mycket energitillskott men i kombination med ex bergvärme så kan man låta brinet (spriten som pumpas runt i borrhålet) förvärmas ett par grader innan den går in i kalla sidan på värmepumpen. På så sätt så ökar man värmepumpens effektivitet. Dessutom blir borrhålet uppvärmt under sommarhalvåret då värmepumpen ej behövs.
 
Ok, men en luft/luft värmepump borde ju ha nytta av detta eftersom den kan arbeta ed varmare luft till ytterdelen eller. Får väl testa att hänga ytterdelen ovanför fläkten till ventilationen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.