Är Munters avfuktare lätt att installera?
Finns risk för brand med dessa?
V
man köpa beg avfuktare?
 
Avfuktare från Munters, modell MG50, vit och blå, storlek cirka 30x30x40cm, på en webbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I inlägg #7 beskriver jag hur man gör. Det handlar mer om att placera/ställa den på lämplig plats än att ”installera”

Är ca 30x30x40cm stor, 10kg.

Du ansluter ett par slangar med slangklammer och sen trycker du i stockproppen (230V schucko) i lämpligt eluttag.

Trycker fast sladden till hygrostaten och allt är klart.

Ingen speciell brandrisk skulle jag säga annat än att det är en ”elektrisk apparat” (Av känt märke och hög kvalitet)
 
Tyvärr kräver det lite test och kunskap att köpa en sorptionsavfuktare begagnad.

Förvaras de ”fel” (fuktigt) kan rotorn inuti svälla upp och de blir obrukbara. Tänk dig en rund ”bikaka” från en bikupa. Den roterar inuti maskinen och suger upp fukt från luften som avfuktas på 3/4 varv och sen torkas den av en ”hårtork” på sista 1/4-dels varvet. Varvid fukten leds bort (ut) Det är den ”bikakan” som riskerar att svälla sönder.

Mekaniken som matar fram bikakan får också ett visst slitage. Samma sak med lagringen till olika detaljer.

Så är det en lite nyare <10år som fortfarande är i drift är det nog lugnt. Är det en 30år gammal som bara legat förvarad i någons fuktiga källare bör man nog vara försiktig.

Inte så lätt att kontrollera de utan att göra ett regelrätt kapacitetstest tyvärr.

Så mitt råd är nog att köpa en ny, eller i annat fall hyfsat ny begagnad.

Även om de äldre (20-40år) OFTAST ändå fortfarande funkar klockrent och avfuktar precis som de ska.

MG50/90 på bilden kom för ca 30år sedan. MG100/120 (blå fyrkantiga) har nog funnits i 50år. De äldre M75 (gröna runda) tror jag kan vara >50år.

Har man ingen hygrostat som styr funkar det hyfsat med en vanlig fuktmätare + timer som man kan justera om ett par ggr/år för att hålla lämplig fuktnivå.
 
Tusen tack för alla svar! Förlåt att jag inte är aktiv i min egna tråd. Läser och tar åt min alla tips!

Krypgrunden är sedan innan rensad på bråte och plast är lagt, grunden är ändå på tok för fuktig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.