Har en ny tomt som är gammal skogsmark och jag har tänkt fixa till en snygg gräsmatta i stället för den lera som finns i dag. men..
Det är massor med sten, och sten flyter ju i gräsmattor, fråga 1. hjälper det med någon typ av duk för att minimera att stenarna flyter upp? är andra dukar att föredra eller ska man skippa dessa helt??
jord frågan. idag har jag mat jord som ligger, fråga 2. räcker det med bara "jord" eller måste jag blanda den med sand? i så fall hur? räcker det med ca 2 cm ovanpå matjorden eller måste jag blanda dessa ??

någon som har bättre pris än 25:- för rullgräs+frakt ( Gräscenter )



 
Stenen kommer antingen att gå igenom duken eller lyfta den med.

Jag skulle komplettera med grov sand om det är gott om lera nu. Finare jord + lera = cement. Det blir stenhårt och du ser det spricka upp i skorpor på sommaren. Sandar du så får du lite luckrare jord där det växer bättre. Nackdelen är att du kan behöva vattna lite mer
 
Vart bor du?
 
Mats o............... Är du säker på att gräsmattan spricker på sommaren? Alla jag pratat med tycker att det räcker med matjord 5-10cm. på den befintliga lerjorden...
 
Nix inte alls

Det jag menade var att om den befintliga lerjorden bildar hårda kokor som spriker då har man för mycket lera och måste sanda.

Blandar man sån lera med nått finkornigt så går det ner mellan lerpartiklarna och fungerar som armering åt leran vilket gör det hela ännu värre

Har dock utryckt mig otroligt otydligt i förra inlägget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.