Hej! Jag skulle behöva lite guidning innan jag tar in en elektriker. Jag funderar på att installera en 45cm diskmaskin i min bostadsrätt. Denna skulle isåfall installeras bredvid diskbänken så vatten finns nära men jag är inte helt säker på hur jag ska lösa el. Eftersom jag vill göra ingreppet så litet som möjligt vill jag undvika att dra nya kablar. Trevligt nog går kabeln till spis & ugn (3fas 16A säkring 2,5mm2 ledare) rakt förbi där jag vill ha diskmaskinen. Går det att koppla diskmaskin direkt på en av kabelnfaserna i den kabeln?
Hur mycket drar en normal halvstor(45cm) diskmaskin?

Första bilden visar märkplåten till ugn/spis.
Andra bilden visar kabeln liggande på golvet som jag vill ansluta till.
 
  • Elkabel och rör går längs en vägg bakom vit maskinpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Typskylt på en Siemens ugn med tekniska specifikationer inklusive effekt och spänning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Under förutsättning att det finns nolla i matningen till spisen så kan man göra så. Men det är en lite ful lösning. Det är bättre om du drar en egen grupp till centralen. Diskmaskinen drar troligen i närheten av 2000W när den värmer vatten.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tommib
Välkommen till forumet!

Man kan tekniskt göra så men alla vettiga elektriker kommer vägra. Man delar normalt inte upp gruppledningen till spisen på det sättet. Diskmaskinen bör ha en egen grupp. Den drar troligen kring 2 kW, men bara kortvarigt i början när den värmer vattnet. Sedan är det snarare några hundra watt som mest.
 
  • Haha
N1Xe
  • Laddar…
Ytterligare ett skäl emot detta är att spisen är inkopplad på huvudspänning 400 V medan diskmaskinen är inkopplad på 230 V. Det innebär fyra belastade ledare i gruppledningen till spisen. Det funkar säkert men är ingenting som man räknat med när ledningen dimensionerades. Dessutom kommer frågan om trepoligt överströmsskydd och jfb in.
 
P p1n6 skrev:
Hej! Jag skulle behöva lite guidning innan jag tar in en elektriker. Jag funderar på att installera en 45cm diskmaskin i min bostadsrätt. Denna skulle isåfall installeras bredvid diskbänken så vatten finns nära men jag är inte helt säker på hur jag ska lösa el. Eftersom jag vill göra ingreppet så litet som möjligt vill jag undvika att dra nya kablar. Trevligt nog går kabeln till spis & ugn (3fas 16A säkring 2,5mm2 ledare) rakt förbi där jag vill ha diskmaskinen. Går det att koppla diskmaskin direkt på en av kabelnfaserna i den kabeln?
Hur mycket drar en normal halvstor(45cm) diskmaskin?
Tack för de snabba svaren. Ska kolla om det finns en nolla och fundera vidare. Måste jag dra en ny kabel blir det nog inget av det för att jag måste igenom betongväggarna och riva delar av köket.
Ett alternativ skulle då istället att vara att gå på samma som kyl/frys (1fas 10A säkring 1.5mm2 kablar). Märkplåten på kylen/frys säger 0,7A 230VAC
 
Det är en betydligt bättre ide att lägga DM på samma som kyl/frys. Det borde fungera helt utan problem.
 
  • Gilla
p1n6 och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det är en betydligt bättre ide att lägga DM på samma som kyl/frys. Det borde fungera helt utan problem.
Är det okej att sätta ugn och mikro på samma som kyl/frys?
Blev för mycket efter renoveringen och jag flyttade på ugnen. Satt tidigare på samma som diskmaskin.

// Larssa
 
Nej, det anses inte ok. Ugnen bör ha sin egen gruppledning då de ofta belastar lite mer än vad en normal gruppledning är dimensionerad för. Man kan behöva 16 A / 2.5 mm² till ugnen.

Tidigare förordades även att kyl/frys skulle ha sin egen gruppledning, men inte så längre.

Mer går inte att säga utan att känna till dina förutsättningar här.
 
  • Gilla
larssssa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.