Hej!
Jag ska riva bort vårat kakel och sätta fasat kakel 10x20 för första gången.
Kan någon skriva hur man gör? Har försökt titta på videoklipp och läsa men vill ha svart på vitt hur man gör.

Jag har köpt en vinkelslip, diamantslip, diamantsåg till vinkelslipen. När jag tar bort kaklet, funkar det med stämjärn och hammare? Vill ej att gipsskivan bakom går sönder eller följer med. Sedan slipar jag bort det gamla fixet? Hur gör jag sen? Använder jag kryss för att få en bra fog eller ska jag sätta kaklet kant i kant? Hur fogar jag sen, med fasat kakel känns det som att fasen försvinner och att fogen inte kommer ända ner annars.

Hur sågar jag i kakel? Vinkelslip med diamantsåg? Hur gör jag om Eluttaget hamnar mitt i en kakelbricka, hur borrar man ett hål? Jag har skruvdragare och borrmaskin. Sätter jag kaklet närmast bänkskivan eller en bit över för silikonfogen?
 
Jag är ingen plattsättare men hade gjort så här.
Plockat bort befintligt kakel med exempelvis som du tänker stämjärn och hammare. Troligtvis kommer gipsen skadas och du får byta den eller sätta en tunnare renoveringsgipsskiva över. Om skivar klarar sig
behöver inte ta bort allt fix sålänge det sitter fast. Viktigt är bara att ytan du ska kakla är plan.
Du kan kapa plattorna med diamantklingan, eluttaget sågar du ut med diamanthålsåg alternativt med diamantklingan, såga sista biten bakifrån plattan, se även till att överdelen på ellutaget täcker ett ” fyrkantigt hål” om du sågar med diamantklingan.
Använd 2 eller 3mm kakelkryss. Sätt dem bara genom att sticka in mellan fogen. Se till att ta bort fix som kommer på kaklet och i fogen direkt innan det torkar.
 
Glöm inte mäta upp ytan och tänk till var du börjar så du inte behöver kapa en för liten bit kakel upp, nere eller åt sidorna.
 
Tusen ack för beskrivningen! Men sen när jag ska foga, hur gör jag då?
 
Beroende på vilket fix du använder så anger tillverkaren när man kan foga. Kolla vad det står på förpackningen eller i Tekniskt datablad (brukar finnas på nätet). Håll dig till den tiden. Dagen efter ”brukar” det gå att foga.
Använd sedan en fogskrapa eller något liknande och bred ut fogmassan diagonalt över kaklet. Låt det sedan härda en stund och dra över med en fuktad svamp diagonalt, tryck inte för hårt då försvinner för mycket fog. Glöm in sedan att polera kaklet för att få bort fogresterna och hinnan. Du kan använda ”garn” som du polerar bilen med.
 
Kör mjukfog (silikon) i samma färg som fogen uppe, nere och i eventuellt hörn. Avslutar du mot en vägg som fortsätter, kan du sätta ett kakelhörn eller måla in kanten på kaklet.
 
SKa jag ha fogskrapa även när det är fasat kakel?
 
Om kaklet släpper dåligt är det lättare att såga bort befintlig gips och sätta ny. Jag rekommenderar också fogsnöre istället för kryss, det blir lättare.

Se filmen hur fogsnöret används.

 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Om kaklet släpper dåligt är det lättare att såga bort befintlig gips och sätta ny. Jag rekommenderar också fogsnöre istället för kryss, det blir lättare.

Se filmen hur fogsnöret används.

[media]
Den där videon kommer från GDS om jag inte har fel, deras videor är förmodligen filmade i Polen eller nått och inte helt rätt, det finns bättre videos om du googlar, som den här.
 
Tusen tack för alla tips. Men hur gör man i hörnet/slutet av raden? Måste man ha en kakellist eller kan man foga med silikon?
 
BirgitS
Det står lite om det i inlägg 6.
 
HUr tycker ni att jag ska göra här? Bänkskivan till vänster har inte samma höjd som den rostfria och förrän ägaren har satt en täcklist med fix.
 
  • Kök med ojämn bänkhöjd; vänster bänkskiva lägre än rostfri del vid spishäll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Höj bänkskivan, eller passa på att byta ut till nått nytt?
 
BirgitS
Det ser ut som en list i teak och det passar ju väldigt bra ihop med laminatskivan med virrvarr-mönstret. Tidstypiskt för åren kring 1960.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.