Ska du själv bo granne med tomterna?
I så fall kanske det är intressant att kunna påverka vem som köper tomterna. Då ska du nog sälja tomterna själv.
Det kanske också är intressant att kunna påverka vad det blir för typer av hus på tomterna (du kanske föredrar att bo granne med ett Älvsbyhus eller ett Sjödalshus, eller tvärtom). I så fall kan du ju välja ut en husfirma som bygger vackra hus.

Om du inte bor i närheten av tomterna så är det väl viktigast att få så mycket pengar som möjligt för tomterna. Då skulle jag tippa på alternativ 1.
 
Bob_the_builder
Vad gäller marknadsvärdet så kan du ju antingen ta dit en mäklare som får göra en värdering (gratis, utan att du binder dig för något), alternativt ta dit en riktig värderingsman. Som kund är JAG beredd att betala mer för rätten att själv välja hus. Jag kommer köpa min tomt direkt av markägaren.
 
Friheten att kunna välja husleverantör själv tror jag med är väldigt uppskattat.

Samtidigt tror jag husleverantörerna kan vara väldigt intresserade av flera tomter nära varandra, mao bra pris även från leverantörer låter inte som någon omöjlighet.

Är du ute efter att få pengarna snabbt tror jag på alt 1/2.
 
Jag är nästan i samma sits som dig, John i gbg. Mina tomter är dock ej inom planlagt område. Jag söker förhandsbesked om bygglov för att minska osäkerheten för köparna. Jag tror därför att du har en lättare sits.

Jag tänker inte sälja genom mäklare. Jag anser att det enda de tillför är en marknadskanal och den är för dyr.

Med så många tomter kan du förmodligen kontakta flera husföretag samtidigt. De har säker redan en "klump" intressenter som du därmed får tillgång till på en gång.
Kompletterar du dessutom med några egna annonser har du nog "full teckning".

Har det sålts tomter i området tidigare? Gå runt och fråga vad de köparna betalade.
 
Vill du ha så mycket pengar som möjligt för tomterna så är nog alternativ 1 eller 2 de bästa.

Husfirmorna är lite dåliga på att betala för tomter och hoppar ofta av så fort budgivningen sticker iväg. Däremot är de bra på att höja priset på tomten när de i sin tur ska sälja hus och tomt i ett paket och lägger mellanskillnaden i egen ficka.

Husfirmorna vill heller inte gärna ligga ute med pengar så du får knappast pengar för tomten förrän en köpare har skrivit kontrakt med husfirman.

Annars kan du ordna budgivning här på forumet! ;D
 
Hade jag varit i den lyckliga sitsen hade jag gjort som Fredrik__I...
 
Jag skulle inte göra affärer med en hustillverkare. Då tvingar man kunden att bygga med just den och är tvungen att betala det som hussäljaren erbjuder.

Jag skulle sälja via internet, det finns ett antal idag för den som vill sälja själv.
Kostar inte så många kronor.

OCH/ELLER

Be Marléne här på forumet att göra en länk speciell för de som vill sälja tomter privat. Det skulle vara perfekt att ha en "tomt marknad" här på forumet. Det skulle hjälpa så många som jagar tomt!

Jag tror inte att det kan vara svårt att hitta köpare idag, när en massa människor söker tomt med ljus och lyckta!

En liten radannons i tidningar som inte kostar mycket om man jämför med mäklarens arvode, med hänviskning till byggahus.se

På det sättet får Marléne flera besökare på byggahus och de som säljer tomterna får en bra plats att annonsera på, för att få ut så mycket som möjligt för tomten. Hon kanske skulle kunna ta en liten avgift för administrationen, och då är hela igång.
Bra eller hur? ;D ;D ;D

Vad tycker du Marléne?
Skulle det vara möjligt?


 
Sweli skrev:
Jag skulle inte göra affärer med en hustillverkare. Då tvingar man kunden att bygga med just den och är tvungen att betala det som hussäljaren erbjuder.
Det är nog riktigt men här gällde det säljaren perspektiv och inte kunden. Visst vill man som kund ha alla valmöjligheter som finns men här var det frågan om en säljare som ville ha en enkel säljprocess och kanske tjäna så mycket pengar som möjligt.

Hustillverkarna vill egentligen att tomtpriserna ska vara så låga som möjligt för det ökar deras chanser att få sälja hus. Låser man sig till en hustillverkare kanske han försöker köra över en när man själv är intresserad av att trissa upp priserna.
 
Marléne läs dina meddelande ;)
 
General Failure skrev:
Det är nog riktigt men här gällde det säljaren perspektiv och inte kunden. Visst vill man som kund ha alla valmöjligheter som finns men här var det frågan om en säljare som ville ha en enkel säljprocess och kanske tjäna så mycket pengar som möjligt.

Hustillverkarna vill egentligen att tomtpriserna ska vara så låga som möjligt för det ökar deras chanser att få sälja hus. Låser man sig till en hustillverkare kanske han försöker köra över en när man själv är intresserad av att trissa upp priserna.
Precis som du säger gäller säljarens perspektiv.

Jag tror inte att säljaren är intresserad att sälja så billigt som möjligt för att bli av med tomterna :-/

Allstså för säljaren är en dålig affär att slå sig ihop med en hustillverkare ;D
Det säger du själv i ditt inlägg ;)
 
Sweli skrev:
Allstså för säljaren är en dålig affär att slå sig ihop med en hustillverkare   ;D
Det säger du själv i ditt inlägg  ;)
Hmmm? Jo, det var precis det som var min tanke.
 
Databas ja, Men frontend då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.