Jag vill bygga ett stort tak över hönsgården så mina höns får det regn och snöfritt.
Jag har letat efter ritningar på nätet men hittar inte riktigt någon större.
Jag hade tänkt ha det i storlekarna 5,4*5,4 meter
Jag finns i snözon 2.
Är det någon som skulle kunna hjälpa mig ta reda på hur jag skall göra?
 
Yakamoz Yakamoz skrev:
Jag vill bygga ett stort tak över hönsgården så mina höns får det regn och snöfritt.
Jag har letat efter ritningar på nätet men hittar inte riktigt någon större.
Jag hade tänkt ha det i storlekarna 5,4*5,4 meter
Jag finns i snözon 2.
Är det någon som skulle kunna hjälpa mig ta reda på hur jag skall göra?
Hej.

Vad är det för bygge till hönsen idag?
Du kan sätta en regel i början och 1 slutet på gården, det behövs även en på mitten som går tvärs över.
Den på mitten behöver du stötta underifrån med en stående stolpe/regel.
Här ska du också, se till så att du få lite lutning så vattnet rinner åt rätt håll.

Sen reglar som går tvärs över.
Jag är kanske lite otydlig men hittade en bild på nätet som visar lite tydligare hur jag menar.
Så hade nog jag gjort men finns säkert någon med bättre idéer :D
Illustration av konstruktion för en hönsrastgård med märkta delar och dimensioner för reglar och stolpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja det ser ju bra ut!
Men är det någon som vet ungefär hur långt mellan ”stolparna” man ska ha?
 
Yakamoz Yakamoz skrev:
Ja det ser ju bra ut!
Men är det någon som vet ungefär hur långt mellan ”stolparna” man ska ha?
Hur set det ut idag?
Finns det ett existerande hönsgård att utgå ifrån+?
 
Ja det finns en hönsgård lite tarvligt byggt. Har bara satt upp 45*45 regler och hönsnät på. Inget som tak. så när jag ändå bygger taket tänkte jag göra om gården utefter det också så blir det ett enda stadigt bygge.
 
Jag håller själv på med ett liknande projekt åt hustrun. Hönshusets yttre är nästan färdigt. Till våren måste jag bygga en rastgård där en mindre del närmast hönshuset har ett tätt tak (kanalplast). Övriga delen måste ha ett rejält nättak, liksom nätväggar. Eftersom allt har en central placering i trädgården kan det inte se ut hur som helst. Jag var först inne på att bygga det som en voljär i form av en geodetisk kupol, men har nu stannat för en kraftig stomme i egentillverkat limträ enligt följande illustration.
Illustration av en stomme till hönshusets rastgård gjord av limträbalkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tre parallella ramar med vardera två stolpar och överliggande bjälke. På detta ramverk läggs eller ställs moduler i tunnare ramar klädda antingen med kanalplast eller svetsat nät. De bärande ramarna stabiliseras dels genom att de är infästa i sin bortre ända i hönshuset dels genom diagonala vajrar till mittramens yttre stolpe. Sidoramarna är fästa i denna stolpe med en horisontell balk, som jag glömde rita ut.

Om endast en begränsad del av taket är tätt blir de nödvändiga dimensionerna beskedliga och styrs närmast av estetiska hänsyn. Ska man bygga ett tätt tak med planmåttet 5,4x5,4 krävs ganska kraftiga balkar, storleksordningen 90x405 i limträ för mittbalken och 90x315 limträ för sidobalkarna i snözon 2.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.