Hej!

Har funderat lite över en grej. Bor i en bostadsrätt som jag renoverat. Mäklaren kommer och ska värdera om den i veckan. Vi säger att han värderar den för över 150-200.000 än det jag gav för lägenheten. Ger det mig rätten att t.ex. belåna lägenheten för ett bilköp i sådana fall?
 
Fulkemisten
Det ger dig absolut inte rätt till någonting. Det är upp till banken att besluta om de går med på att låna ut pengar med en bostadsrätt som säkerhet. Det är nog rätt olika från bank till bank.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Småsummor. Ta ett vanligt blancolån hos banken. Billån kan oxå gå. Eller låt bilfirman fixa affären.

För att låna på bostad krävs att du har amorterat av så det finns utrymme att låna upp igen. Annars krävs en värdering och du måste lösa nya pantbrev. Pantbrev kostar det oxå.
 
  • Gilla
OscarD
  • Laddar…
Tala med din bank om vad som är möjligt, men det är nog tveksamt de vill ändra lånet efter kort tid. Pantbrev behövs inte för bostadsrätter
 
  • Gilla
OscarD
  • Laddar…
O OscarD skrev:
Hej!

Har funderat lite över en grej. Bor i en bostadsrätt som jag renoverat. Mäklaren kommer och ska värdera om den i veckan. Vi säger att han värderar den för över 150-200.000 än det jag gav för lägenheten. Ger det mig rätten att t.ex. belåna lägenheten för ett bilköp i sådana fall?
Vad menar du med "rätten"? En bank är inte skyldig att låna ut pengar.

Men troligtvis blir de överlyckliga över din låneansökan oavsett om du köper bil eller kexchoklad. Förutsatt att du har tillräcklig inkomst och ordnad ekonomi osv.
 
  • Gilla
Harald Boye
  • Laddar…
Det är dumt att låna till sånt på en lägenhet, låt värdet öka så du kan använda vinsten som insats till ett hus eller annat boende i framtiden.
 
  • Gilla
OscarD
  • Laddar…
D Daniel_M_ skrev:
Vad menar du med "rätten"? En bank är inte skyldig att låna ut pengar.

Men troligtvis blir de överlyckliga över din låneansökan oavsett om du köper bil eller kexchoklad. Förutsatt att du har tillräcklig inkomst och ordnad ekonomi osv.
Kanske formulerade mig fåfängt. Ber om ursäkt om jag var otydlig haha, skrev allt i farten! :) Det jag menade var att om jag får en skriftlig värdering utav en mäklare på att lägenheten jag köpt har fått en värdeökning på 200.000kr efter renoveringen och mäklaren har värderat denna. Ger det mig någon chans att t.ex. ta ett utökat lån för att köpa en bil? Känns ju betydligt bättre än att ta ett blancolån men man kanske bara har rätt att ta ett utökat lån om det ska återinvesteras i bostaden eller finns det någon som har liknande erfarenheter? Menar måste ju finnas någon poäng med att värdera lägenheten även om man ska bo kvar i denna.
 
O OscarD skrev:
Kanske formulerade mig fåfängt. Det jag menade var att om jag får en skriftlig värdering utav en mäklare på att lägenheten jag köpt har fått en värdeökning på 200.000kr efter renoveringen och mäklaren har värderat denna. Ger det mig någon chans att t.ex. ta ett utökat lån för att köpa en bil? Känns ju betydligt bättre än att ta ett blancolån men man kanske bara har rätt att ta ett utökat lån om det ska återinvesteras i bostaden eller finns det någon som har liknande erfarenheter? Menar måste ju finnas någon poäng med att värdera lägenheten även om man ska bo kvar i denna.
Jag har inte råkat ut för att lån ska återinvesteras i br eller villa. Om man lånar till något som högst troligt kommer sjunka i värde så kan det vara idé att amortera motsvarande. Men amorteringsbiten är ju din ensak som du säkert har bra koll på.

Om lånet är i storleken 100k-200k kan bostadsvärderings- och uppläggningskostnader driva upp din effektiva ränta en del. Köper du via större bilhandlare, kolla i bilhallen om de har några finansieringserbjudanden. Sist vi köpte bil tog vi ett erbjudande på typ 1.95% ränta hos biliagroup 2017 så vi tog inte ens kontakt med banken.
 
Redigerat:
Ta ett billån istället. Det är som sagt var nästan lika låg ränta och du slipper ha 80% av lånet kvar om 10 år när bilen är värdelös och bortbytt.
 
  • Gilla
Mmmajcus och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ta ett billån istället. Det är som sagt var nästan lika låg ränta och du slipper ha 80% av lånet kvar om 10 år när bilen är värdelös och bortbytt.
Kan du välja mellan två olika lån är det rätt dumt att välja det lån som har "nästan lika låg ränta" som alternativet. ;)

Naturligtvis ska du välja det lån som totalt ger dig lägst lånekostnad.

Hur mycket lån som finns kvar när bilen är bort påverkas av hur du amorterar och inte av vad lånet kallas.
 
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
wildeside
Skulle inte låna till en bil, köp en du har råd med istället.
 
  • Gilla
elmontören och 3 till
  • Laddar…
Låna på lägenheten om du kan, du kommer aldrig (nästan) få lika bra ränta på billån. Ta besparingarna på ränta och amortera snabbare än du kunnat gjort med högre ränta.
Sen om banken går med på det är en annan femma. För några år sen gjordes det ju ändringar i hur man fick värdera upp bostäder, ändringarna skulle vara väldigt väsentliga typ tillbygge eller liknande, har för mig att bara renovera ytskikt/kök/badrum inte var tillräckligt, men minns inte exakt.
 
Jag bakade in mitt billån i huslånet. Sparar 5000kr totalt på det och extra amorterar istället så det är avbetalt, inom 3 år från lånet togs :)
 
wildeside wildeside skrev:
Skulle inte låna till en bil, köp en du har råd med istället.
Trams, det är helt ok att låna till en bil så länge man taktar värdeminskningen. TS, vill du ha en lägre månadskostnad, kolla restvärdesfinansiering. Påstår inte att det är världens bästa finansieringsform, men man får mycket pang för pengen och avbetalningen taktar med värdeminskningen.
 
  • Gilla
AXS och 1 till
  • Laddar…
Värt att tänka på om man vill omvärdera sin bostad är att bankerna tidigast kan acceptera en omvärdering 5 år efter det att bostaden köptes. Undantag kan göras vid stora renoveringar som om- eller tillbyggnader, enstaka rum räknas inte som större renovering.
Lagen gäller för bostäder köpta efter 1 juni 2016.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.