Jag köpte Al fönster från Bonusfönster. Se utan spår för underblecket. Så undrar jag hur man kan jobba med sådana problem. Finns någon med några tips?
 
Är det pvc fönster, kan man höja fönstret 5cm och lägga blecket undertill där det finns spår. Således måste fönstret vara 5cm lägre än tidigare fönster.
Annars skruvar du utifrån, tätar med lämplig fog mellan blecket och fönstret innan den skruvas. Så gjorde man hos mig när jag bytte fönster. Dock hade jag nog velat ha blecket undertill.
 
  • Gilla
Cao Rui
  • Laddar…
Är det pvc så kan man även såga ett 3-4mm djupt spår på lagom höjd, trycka i tätning och skruva fit blecket.

Så är det på Mentafönsters fönster om man beställer spår för bleck.

Sänksåg och skena, makita (och säkert flera märken) har en knapp för djupinställning, när man sågar/ristar bakåt i laminat, som blir rätt bra djup på spåret
 
P Per_2014 skrev:
Är det pvc fönster, kan man höja fönstret 5cm och lägga blecket undertill där det finns spår. Således måste fönstret vara 5cm lägre än tidigare fönster.
Annars skruvar du utifrån, tätar med lämplig fog mellan blecket och fönstret innan den skruvas. Så gjorde man hos mig när jag bytte fönster. Dock hade jag nog velat ha blecket undertill.
Tack för tipsen.
 
Jag bytte fönster i en ekonomibyggnad här hemma och monterade plastfönster för första gången. Jag beställde mina 20mm lägre på höjden skruvade sen fast en bräda undertill ca 10mm mindre än karmdjupet.
Brädan hamnade då så att där fanns ett naturligt spår upp i fönstret. På detta sätt kunde jag sticks upp blecket och skruva fast det precis som på ett vanligt modernt fönster.
 
  • Gilla
Cao Rui och 1 till
  • Laddar…
P Per_2014 skrev:
Är det pvc fönster, kan man höja fönstret 5cm och lägga blecket undertill där det finns spår. Således måste fönstret vara 5cm lägre än tidigare fönster.
Annars skruvar du utifrån, tätar med lämplig fog mellan blecket och fönstret innan den skruvas. Så gjorde man hos mig när jag bytte fönster. Dock hade jag nog velat ha blecket undertill.
Nej, det är Al/Trä fönster. Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.