H
Hej.
Funderar om jag ska bygga ett wake up light av min taklampa och en dim plejd.
Det som gör mig tveksam är om staten kommer förbjuda sommar/vintertid.
Är plejd pucken om programmerbar?
 
Totte_S
Gissningsvis så skickar plejd ut ny mjukvara till appen ifall man inför standardtid.
 
H
Appen är en grej.
Pucken är det viktiga.
Går puckens "tidsschema" att programmera om?
 
H Herr Kortslutning. skrev:
Appen är en grej.
Pucken är det viktiga.
Går puckens "tidsschema" att programmera om?
Ja. Allt kan ändras.
Det är lika enkelt som att ställa väckarklockan i mobilen.
iPad-skärm som visar inställningar för belysningsautomation med tidsinställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
H
Det är det jag gillar med plej att det är enkelt.
Men tiduret i pucken, utan appen, det är väl programmerat med nutidens sommar/vintertid?
 
Synkroniseras inte tiden via internet? I så fall är det bara att ange rätt tidszon så kommer den alltid att gå rätt.
 
H
Jag kommer inte ha internet.
Internet kommer bara finnas när jag slår på mobilen, då ställs ju tiden om jag har fattat rätt.
Det jag menar är om själva pucken går att uppgradera om vinter/sommartid försvinner.
Typ uppgradera puck version 123-XX-04 till puck 123-XX-05.
 
H Herr Kortslutning. skrev:
Det är det jag gillar med plej att det är enkelt.
Men tiduret i pucken, utan appen, det är väl programmerat med nutidens sommar/vintertid?
Du har en poäng där som troligen måste uppgraderas. Sommartid ligger låst i alla datorer också via bios.
Däremot bryr sig inte astrouret om sommartid.
 
L Leif i Skåne skrev:
Sommartid ligger låst i alla datorer också via bios.
Nej. Möjligen känner bios till olika tidszoner.
 
H
Tack för era svar.
Ni har väckt mina gamla Pentium 166 minnen till liv. Min första dator, levererad med ett trasigt minne.
På den tiden var det riskfyllt att mickla med bios-chipet.
Tror inte det har med bios-chipset att göra.
Gissar att det är real tids klockan (RTC).
Efter mycket googlande har jag hittat RTC-chip som har sommar/vintertid (DST).
Det verkar vara lätt att stänga av, bara att sätt noll på DST enable biten.
Gissar att plejd redan tänkt på det, typ om dom vill sälja på Island, där har dom inte sommartid, bara istid, HaHa.
Nu ska jag forska om starka led som går att dimmra djupt. Om nån har nåt bra tips på lampor till en vakna upp lampa med E27 sockel hör gärna av er.
 
Har inget bra förslag på E27 lampa. Men vi kör med plejd dimmer kopplad till en integrerad ledslinga i sänggaveln som wake up light. Fungerar riktigt smidigt. Vi trivs med funktionen. Sen används samma belysning som stämningsbelysning på kvällen.
 
  • Gilla
Herr Kortslutning.
  • Laddar…
H
A Anderscurl skrev:
Har inget bra förslag på E27 lampa. Men vi kör med plejd dimmer kopplad till en integrerad ledslinga i sänggaveln som wake up light. Fungerar riktigt smidigt. Vi trivs med funktionen. Sen används samma belysning som stämningsbelysning på kvällen.
A Anderscurl skrev:
Har inget bra förslag på E27 lampa. Men vi kör med plejd dimmer kopplad till en integrerad ledslinga i sänggaveln som wake up light. Fungerar riktigt smidigt. Vi trivs med funktionen. Sen används samma belysning som stämningsbelysning på kvällen.
Hej.
Har du plejd LED-10?
Jag sitter och leker med en DIM-01 men får det inte att funka.
Den blinkar till efter den har dimmrat till max sen fastnar den i maxläge. Om man väljer funktionen stäng av efter strömavbrott så blir lampan släckt.
Skärmbild av ljusscenariots tidsinställningar i en smart belysningsapp med aktivering och dimringstider.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmbild av en smart hem-app med felmeddelande och kontroll för utomhusbelysning på ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av Plejd-appen visar inställningsmenyn för en DIM-01 enhet benämnd "Dimmer balkong".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
Nu fick jag det att funka.
Jag drog ner effekten från max till 95%.
 
Jag har en DIM-01 med en led slinga för 220V. Fick också testa lite olika lastinställningar innan dimringen av belysningen fungerade bra. Men det antar jag alltid är så och att det är lite individuellt för varje ljuskälla vilka inställningar som fungerar bäst. Sen var det bara att ställa in tidsfunktionen som ett veckour med det scenario man vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.