Hej,
Håller på och renoverar en gammal kåk som byggdes i original utförande 1925 och byggdes sedan ut i befintligt skal med övervåning på 50-talet. Grundplanen är att lägga golvvärme på 1a våning och radiatorer på 2a våning. Hela huset står på en torpargrund, dock har man vid ett tillfälle grävt sig in under huset och murat upp en källare som är ca 5x8,8 meter. Hela huset är 9,8x9,8 meter.

När jag börja riva i golvet upptäckte jag att det är ungefär ett lager på bara 10 cm med sågspån som isolering mellan trossbotten och det massiva trägolvet. Vilket ställer till det lite i min plan med att isolera under den tilltänkta golvvärmen. Trossbotten/bjälklaget ligger ju även an mot de uppmurade källarväggarna så det blir ju svårt att skaffa sig mera djup.

Vad tycker ni är bästa lösning på detta dilemma?
- Riva ur allt golv och bjälklag samt gjuta och lägga golvvärmen i plattan (gjuta valv över källaren).
- Byta sågspånet mot isolering och lägga golvvärmen ändå trots svag isolering.
- Höja golvet för att få rätt isoleringsdjup på 200-250 mm (befintlig takhöjd på 1a vån. är 2,60 nu)
- Göra helt nytt regelverk och försöka få ett isoleringsdjup på 200-250 mm men ha tunnare reglar över källaren.
- Annan smartare lösning?
 
Går värmen ned i källaren behöver man inte isolera för förluster. Man har värmen tillgodo i planet under.
 
Håller med. Byt ut spån mot eps så mycket det går/lämpligt.
Källarutrymmet blir inte så kallt och därför blir värmeförlusten nedåt liten,
 
L largab skrev:
Håller med. Byt ut spån mot eps så mycket det går/lämpligt.
Källarutrymmet blir inte så kallt och därför blir värmeförlusten nedåt liten,
Enig, men vad talar för EPS som isoleringsmaterial framför typ mineralull eller att spruta cellulosa.
Hur skulle du göra blindbotten? Bör man exponera träbjälklaget mot krypgrunden nu när värmesystemet byts i kåken?
 
daggberg daggberg skrev:
Enig, men vad talar för EPS som isoleringsmaterial framför typ mineralull eller att spruta cellulosa.
Hur skulle du göra blindbotten? Bör man exponera träbjälklaget mot krypgrunden nu när värmesystemet byts i kåken?
Allt annat än spån är nog bra.
Krypgrund och ändrade egenskaper går nog diskutera. Men troligen så får du en temperaturhöjning därinunder vilket är positivt för minskad fukt. Om det finns plats under så kan ju ett alternativ vara blindbotten av EPS. Jag täckte undersidan av mitt uterumsbygge nu i sommar med 50 mm svart EPS. Över där 170 mm isolerskivor samt golvvärme. Jag vet inte om det är tillräckligt med 50 EPS. Tänkte mäta men det är inte klart ännu.
 
L largab skrev:
Allt annat än spån är nog bra.
Krypgrund och ändrade egenskaper går nog diskutera. Men troligen så får du en temperaturhöjning därinunder vilket är positivt för minskad fukt. Om det finns plats under så kan ju ett alternativ vara blindbotten av EPS. Jag täckte undersidan av mitt uterumsbygge nu i sommar med 50 mm svart EPS. Över där 170 mm isolerskivor samt golvvärme. Jag vet inte om det är tillräckligt med 50 EPS. Tänkte mäta men det är inte klart ännu.
Jag skulle vilja säga att det blir en kallare krypgrund eftersom du ökar isolering och golvvärme är en "kall värmekälla" (ingen övertemp.)

La du även plast på marken under ditt uterum för att stoppa markfukt?
 
plast ska jag lägga, men jag har just nu mera likt plintgrund. Vill dock sätta igen om det går.
 
Efter samtal med energirådgivare och införskaffad kunskap från fuktcentrum med artiklar som: http://www.fuktcentrum.lth.se/fileadmin/fuktcentrum/Publikationer/Bygg-Teknik/5_02_20.pdf

Blir det ett träbjälklag med ca 200mm isolering, träbjälklaget isoleras även från krypgrunden likt beskrivet ovan. Markytan rensas på organiskt material och kläs sedan in i plast. Dränering kommer ske. Förhoppningsvis klarar sig krypgrunden utan värmetillförsel eller avfuktning. Men för att underlätta kommer jag dra rör till krypgrunden och förbereda för en fläktkonvektor när jag installerar bergvärmepumpen. Ser jag att det blir en fuktig krypgrund kan jag installera värme lätt och lösa problemet då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.