Vad är enklaste metoden för att basa mindre trälister upp till 4m långa? Jag har lite 28x15mm furulist till vangstycken som behöver hjälp att följa kurvaturen.
- Vad använder man för källa till ångan? Konverterad vattenkokare? Biltema ångtvätt? Het sand?
- Vad är ett lämpligt kärl? Behöver det isoleras? Trä eller plåt?
Det är som sagt för enstaka användning, men det är ju inte fel om det går att återanvända. Såg en Youtube-video där en snickare höll en portabel ångtvätt i ena handen samtidigt som han böjde och spände fast listen med tvingar. Såg alldeles för enkelt ut, men det kanske är så simpelt?
 
Har sett ett hembygge med avloppsrör med stopp i en ände och ett löstagbart lock som kopplats med slang till vattenkittel på kokplatta. Ett litet hål i röret släppte ut lite ånga så det inte blev övertryck. Dock hade inte röret någon isolering men det kan man ju ordna med ett täcke e dyl.
Fördelen med avloppsrör är ju att de finns i rejäla längder och tom kan kopplas ihop om det behövs.

Varm sand tror jag torkar ut träet och gör det mer oböjligt.

//Ronnie
 
  • Gilla
spirou197 och 1 till
  • Laddar…
Avloppsrör med lock i ändarna och ett inlopp för slang med ånga. En billig tapetborttagare/ånggenerator funkar utmärkt. Jag har också sett konverterade vattenkokare där man tagit bort termostaten som slår av när det börjar koka.

palla gärna upp listerna inne i röret så att ångan kommer åt från alla håll.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Har sett ett hembygge med avloppsrör med stopp i en ände och ett löstagbart lock som kopplats med slang till vattenkittel på kokplatta. Ett litet hål i röret släppte ut lite ånga så det inte blev övertryck. Dock hade inte röret någon isolering men det kan man ju ordna med ett täcke e dyl.
Fördelen med avloppsrör är ju att de finns i rejäla längder och tom kan kopplas ihop om det behövs.

Varm sand tror jag torkar ut träet och gör det mer oböjligt.

//Ronnie
Precis vad jag tänkte på när jag såg frågan i eftermiddags!
Som de gjorde förr, när båtbyggarna basade bordläggningsbrädor till alla småbåtar.

Ett PVC-avloppsrör + gammal kaffekittel med pip, en bit slang och en kokplanka borde vara grejen.

Johan, det var nog i dina trakter jag byggde min 11-meters segelbåt Wasa 30.
En gammal verkstadslokal från Volvos barndom.
Leif Ängermark var konstruktör, och Sture Ängermark skötte plastningsverkstaden,
Sture Styrén kallades han :rofl:
 

Bästa svaret

Hej Johan!

Jag kör med Biltemas ånggenerator som jag har byggt om lite.

Blå och svart ånggenerator från Biltema med slang och ångplatta, använd för att böja trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avloppsrör blir perfekt om du skall köra längre bitar. Jag gjorde en tråd innan om min "Ångmaskin".
Min fungerar perfekt och den åker fram då och då när det behöver böjas lite träbitar.
https://www.byggahus.se/forum/threads/basning.317555/

Skeppsholmens folkhögskola kör numera med Biltemas ånggenerator då den stora gamla ångmaskinen var för dyr att reparera. Dom böjer väldigt stora bitar!

Trähantverk med flera spännverktyg som böjer en träbit, verktygsredskap med handtag i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dag
 
  • Gilla
Manhunter och 2 till
  • Laddar…
Blir ju perfekt med Biltema-varianten och lite rör som jag redan har. Visste faktiskt inte att de hade denna.
 
T
En fördel med att köra avloppsrör är att man kan bygga ihop så långa rör man behöver för tillfället och sen ta isär dem för lagring i kortare bitar. Sen begränsar ju det förstås dimensionerna på det man ska basa men ska man köra större bitar så får man väl bygga en basningstrumma för det då. (eller köpa stora korrugerade rör, de verkar ju finnas i stora storlekar :) )
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Problemet med rör är att de isolerar dåligt och dessutom vill flatna av värmen.
Jag skulle spika ihop ett enkelt rör av fyra sextumsbräder med klossar i bottnen så det är luft runt ribban.
En enkel ångpanna kan man göra av vilken plåtdunk som helst som man eldar under.

På tal om hemgjorda ångpannor
I Spithamn i Estland lär de ha haft en hornmina som de hade stulit ur ett minfält under första världkriget och tömt sprängämnet ur som de hade ställt på några stenar så de kunde elda under den. En fullt fungerande ångpanna som hängde med tills skeppsvarvet lades ned efter ryska invasionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.