TS hoppas du känner att du kan ta upp det med hantverkaren. Det förtjänar han. Dumt om det blir en jättelång rörig tråd här. Krångla inte till det, säg att bänken är bucklig och be honom kolla på det.
 
  • Gilla
loka1 och 1 till
  • Laddar…
loka1 loka1 skrev:
Snickaren monterade den nya måttbeställda diskbänken... Och hade tydligen för långa skruv :(

Nu har vi två tydliga bucklor:
[bild] [bild]

Går det att rädda som t.ex. en buckla på en bil?
Eller ska jag kräva att han ersätter mig för den plus extra arbete från rörmokaren?
Kostade runt 16000.

Mycket tacksam för input!
Jag har svårt att se vad skadan sitter
En genomgående pumptvål eller en snygg rostfri plugg kanske hade blivit bra mycket snyggare, om nu inte byte blir aktuell
 
Det är inte en utan två skruvar och hela plåten har lyft sig vilket man ser tydligt på bilder, en nära bakkant och den andra sitter längre ut.
Men det första man gör som noterats tidigare, skruva ned skruvarna då de pressar på plåten och limning om det är hel spånskiva under.
 
  • Gilla
barka
  • Laddar…
loka1 loka1 skrev:
Snickaren monterade den nya måttbeställda diskbänken... Och hade tydligen för långa skruv :(

Nu har vi två tydliga bucklor:
[bild] [bild]

Går det att rädda som t.ex. en buckla på en bil?
Eller ska jag kräva att han ersätter mig för den plus extra arbete från rörmokaren?
Kostade runt 16000.

Mycket tacksam för input!
En smed som jobbar med rostfritt och kan materialet kan nog åtgärda detta. Svårt att få helt osynligt, men med lite vardagsyta borde det inte bli märkbart.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Jag tror tvärsom att med något så enkelt ett mothåll bakom och en kulhammare så kan du få det acceptabelt. Kanske att man värmer lite med Brulée-brännaren först. Blir ju aldrig nyskick med det är bra timpenning på att försöka.
bränna med en brännare på rostfritt då blir bänken blånad för all framtid det är ingen framskärm på en gammal bil vi pratar om utan tunn rostfri plåt
 
Det var tråkigt. Skruvarna är minst 1 cm för långa än vad snickaren borde ha använt sig av. Kan vara så att det låg fel i kartongen, att han eller kollegan lagt i fel skruv eller från fabriken . Hade det hänt mig hade jag börjat med att kräva en ny diskbänk.

Betalar jag 100 % då ska resultatet också vara 100%, svårare än så är det inte.

Visst blir det märken under åren, men varför betala fullpris och redan få skador???
 
  • Gilla
Mazdarune och 5 till
  • Laddar…
begär ny diskbänk , skall en plåtslagare fixa det där kommer det kosta skjortan och
det kan inte göras på plats utan måste ta med den till verkstan
med
har själv dragit för lång skruv i skåpbilen med självborrande med resultatet att borrspetsen tittade ut 5 mm i på utsidan , men det är en annan historia
 
  • Gilla
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
B b50gud skrev:
bränna med en brännare på rostfritt då blir bänken blånad för all framtid det är ingen framskärm på en gammal bil vi pratar om utan tunn rostfri plåt
Och ännu bättre om det är underlimmad spånskiva med brännare(y)
 
Då får det nog bli en ny diskbänk!
 
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
T
Man häpnar av vissa svar här, det är ju fullständigt självklart att det är snickaren som klantat sig och lika fullständigt självklart vem som ska lösa problemet. Plåtslagare, leva med det, täcka över, tvålpump... Nä, det enda som gäller är att diskbänken på något sätt återställs till nyskick, t ex genom utbyte. Av snickaren.

Kontakta honom, hoppas på att det löser sig smidigt men förbered er på alternativet.

Hoppas det finns betalningar att hålla inne som påtryckningsmedel, annars kan det bli jobbigt om han sätter sig på tvären.
 
  • Gilla
tillskogs och 7 till
  • Laddar…
B b50gud skrev:
bränna med en brännare på rostfritt då blir bänken blånad för all framtid det är ingen framskärm på en gammal bil vi pratar om utan tunn rostfri plåt
Bra att veta, tack för info.
 
loka1
S Sir Duke skrev:
TS hoppas du känner att du kan ta upp det med hantverkaren. Det förtjänar han. Dumt om det blir en jättelång rörig tråd här. Krångla inte till det, säg att bänken är bucklig och be honom kolla på det.
Håller med, meddelade honom idag direkt med SMS+bilder, kunde inte ringa än pga mitt jobb.

Nu har jag iaf förstått att det är svårt att åtgärda. Ska också kolla med tillverkaren (Decosteel), det hade jag inte tänkt på innan.

Trodde aldrig att så många skulle engagera sig i den här frågan här och jag uppskattar verkligen alla kommentarer, men det behövs inga fler spekulationer i nuläget tror jag :)
 
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
Att helt åtgärda skadan till nyskick är nog tämligen omöjligt. Däremot går det säkerligen att minimera den. Frågan är ju då om det är något du kan acceptera eller om du vill ha den helt prinstin. Är hela köket(inkl diskbänken) sprillans ny så skulle nog iaf jag vilja ha en ny bänk.
Det är självklart att alla gör misstag på jobbet ibland, men då får man också stå för konsekvenserna.

Grejen med bilplåtar är att den ofta är väldigt tunn och framförallt mjuk, vilket gör det lättare att massera bucklor. Skarpa "jack", ungefär som i din diskbänk, är rätt svårt att få bra även på tunnplåt. Bilar har dock den stora fördelen att man spacklar/använder fyllnadsprimer på dom små ojämnheter som blir kvar(nu pratar vi knappa millimeter med fyllnad, inte decimeter tjocka lager som man ser skräckexempel på ibland), vilket i sin tur gör att spåren blir osynliga och okännbara över lacken.
Den metoden kan man ju inte använda på en diskbänk direkt...
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Bra att veta, tack för info.
Man ska inte bränna själv utan gå till en smidesfirma som kan rostfritt. Det är en speciell teknik. Inget att prova hemma. Men visst är detta snickarens ansvar.
 
hej snickare här. Det går nog att få till okej. Men hade jag själv lagt ut 16.000kr på en köksskiva så hade jag aldrig nöjd mig med okej. Självklart ska du begära en ny, det tycker jag är rimligt för den summan.
 
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.