Hejsan!

Jag håller på att renovera i min bostadsrätt och nästa projekt som står på tur är köket och det enda problemet jag har där är att jag nu har 1fas 20a till spis och det fyller inte våra behov för att sätta in Tex induktionshäll, inbyggd micro och ugn, diskmaskin och när vi gör toaletten vill vi gärna klämma in en tvättmaskin där också och då tror jag inte att det håller med elen vi har idag utan att vi måste få in 3fas 16a och då kommer vi till mina frågor:

1, Vad tror ni att det blir för kostnad för att genomföra detta jobb för en behörig elektriker? Kan man avgöra på ett ungefär mellan tummen och pekfingret bara utav att se bilderna jag lägger upp?

2, Förstår att det är svårt att svara på, men vad är det som behövs göras och hur tror ni att det kommer att gå till?

3, Tror ni att det kommer vara problem med att få in det i min lägenhet?

4, jag antar att avläsaren i källaren måste bytas och att jag behöver ett annat typ av abonnemang mot vad jag har idag, men vilka utav dessa två alternativ med elen blir billigast att ha? Eller är det ingen skillnad?

5, Är det jag eller elektrikern som kontaktar elleverantören och informerar om projektet och förklarar att avläsaren i min källare måste bytas ut (eller? Behövs den bytas ut?) och är det jag som får betala den nya avläsaren eller leverantören av el eller hur funkar det?

6, Vem står för kostnaderna för detta projekt om den elen som tilldelas mig idag inte uppfyller mina behov? Jag antar självklart att det är jag som får stå för kalaset men jag läste igenom stadgarna och där står det såhär ”ledningar för elektricitet som bostadsrättsföreningen försett bostadsrätten med så kallade stamledningar är bostadsrättsföreningen ansvariga för.” Sen står det också såhär ”säkringsskåp, samtliga elledningar i bostadsrätten samt brytare, eluttag, och fasta armaturer ansvarar bostadsrättshavaren för”. Så vad gäller egentligen?

7, 2017 byggdes en del av huset om som vart dagis tidigare till lägenheter och i dom ser det ut som om dom dragit in 3 fas utifrån att döma på bilderna som jag la upp (längst till vänster på kortet) ? Eller har jag fel? Detta bekostade iaf föreningen då dom gjorde iordning och sålde dessa lägenheter.

8, Föreningen bytte stammar mellan åren 2001-2003. Är det inte konstig att man inte väljer att dra in 3fas i alla lägenheter då när man är igång? Det måste väl vara framdraget iaf då eller vad tror ni? Det skall också tilläggas att dom under åren 2011-2012 gjorde ett byte utav all el i trapphus och källare. Vad det nu betyder?

Jag är själv ruskigt novis på allt som har med el att göra och skall inte ge mig in och pilla på något själv om ni tror det, utan jag har tänkt att ta in ett par offerter och se, men ville höra mig för här innan med alla kunniga människor om det ens är idé att dra igång cirkusen med föreningen, elektriker etc etc. Jag är så okunnig på detta så har inte en aning om detta jobb jag beskriver kostar 5000 eller 500 000 att genomföra eller om det ens är möjligt att genomföra det, därför var jag intresserad att höra mig för här innan jag tar in offerterna och står där som ett fån om det är sviiiiiindyrt.

Kommer ni på något som är bra att tänka på eller några bra förslag i ämnet så dela gärna med er av era tankar och idéer till mig!


MVH

Elskåp med öppen dörr som visar flera säkringar, numrerade platser och märkta med GARO.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett för elinstallationer som listar grupper, objekt och specifikationer med Bravida-logotyp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk säkerhetsavläsare och säkringsskåp i en bostad under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elskåp med flera mätare och säkringar, markeringar undrar om installation är 3fas 16A.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Du behöver dra en helt ny matning till din lägenhet, så en bra början är att prata med föreningen.
Hur mycket det kostar beror till stor del på hur långt och krångligt det är att dra ny kabel.
 
  • Gilla
Jeppeboy
  • Laddar…
Det beror också på Elbolagen. Man måste göra en anmälan och sen tar dem en ibland helt sinnessjuk summa. Har gjort jobb som detta flertalet gånger i olika kommuner. Jobbet brukar gå rätt smidigt om man har hela rör från källaren och upp. Sist gjorde vi det 2 gubbar på 2 timmar men då kom en avgift från Elbolaget på 25.000kr..... På ett ställe tog dem hela 45.000kr... Allt detta för att de måste byta mätartavla osv. Men kostnad är svårt att säga så börja hör med en firma.
 
  • Wow
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Jeppeboy Jeppeboy skrev:
7, 2017 byggdes en del av huset om som vart dagis tidigare till lägenheter och i dom ser det ut som om dom dragit in 3 fas utifrån att döma på bilderna som jag la upp (längst till vänster på kortet) ? Eller har jag fel? Detta bekostade iaf föreningen då dom gjorde iordning och sålde dessa lägenheter.
Det ser ut som 3-fas men bara 3x16 A och det är ju bara vad en spis kan dra som max så även det är snålt.

Jeppeboy Jeppeboy skrev:
8, Föreningen bytte stammar mellan åren 2001-2003. Är det inte konstig att man inte väljer att dra in 3fas i alla lägenheter då när man är igång? Det måste väl vara framdraget iaf då eller vad tror ni? Det skall också tilläggas att dom under åren 2011-2012 gjorde ett byte utav all el i trapphus och källare. Vad det nu betyder?
Att man bytte avloppsstammar, och kanske vattenstammar, har inget med elen att göra.
I trapphus och källare kan man ha bytt en del elkablar och installerat modernare LED-belysning, kanske med rörelsesensorer.

Jag föreslår att du pratar med styrelsen och sen lägger en motion till årsstämman om att elförsörjningen till fastigheten borde uppgraderas så att alla lägenheter kan få 3-fas. Som du så riktigt skriver är det föreningen som är ansvarig för alla elkablar och all annan elutrustning som är utanför din lägenhet så du kan knappast på eget bevåg börja byta mätartavla och dra nya elkablar genom huset.
 
  • Gilla
Jeppeboy
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det ser ut som 3-fas men bara 3x16 A och det är ju bara vad en spis kan dra som max så även det är snålt.
Många villor klarar sig med 3x16A som huvudsäkringar trots att spisen är avsäkrad med 3x16A, så det borde inte vara något problem i en lägenhet.
Elförsörjningen till fastigheten lär vara 3 faser på ett antal A, sen har man fördelat lägenheternas 1-fasförsörjningar någorlunda jämnt mellan faserna. Fastighetens försörjning påverkas inte så mycket av att man byter till 3-fasförsörjning av respektive lägenhet.
 
  • Gilla
Jeppeboy
  • Laddar…
BirgitS
Fastighetens försörjning påverkas den dag som de boende börjar utnyttja att de har 48 A i stället för 20 A, precis som TS vill göra.
 
Det är väldig många lägenheter som klarar sig på enfas 25 A också.
Man behöver inte göra allt samtidigt.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Det är väldig många lägenheter som klarar sig på enfas 25 A också.
Man behöver inte göra allt samtidigt.

Protte
vad menar du? Vadå inte göra allt samtidigt? Vill jag ha en induktionshäll tex när vi byter köket så måste jag ju fixa elen? Känns lite onödigt att sätta in en häll som inte kommer att fungera...

mvh
 
Jag tror Protte menar att man inte behöver använda alla elslukande prylar samtidigt...
 
BirgitS
Till det kan läggas att en induktionshäll gjorda för 3-fas inte drar mer än glaskeramikhällar eller gjutjärnsplattor gjorda för 3-fas. Många induktionshällar går dessutom att använda på 1-fas också.
 
  • Gilla
Jeppeboy
  • Laddar…
Vi kan ju börja med att konstatera att det finns mängder med lägenheter, som har 20A till spisen som renoverats. De har idag induktionshäll och lös ugn, som jag antar att trådskparen vill ha.

Det fungerar oftast. Men man får låta bli att sätta 4st 10l kastruiller och koka upp samtidigt. En säkring tål en avsevärd överlast ganska länge. När du lagar mat så kan en enstaka kokzon lätt dra över 10A, ensam. Men hur länge? Du kokar upp en normal kastrull med vatten på några minuter. Sedan kör man lägre effekt för småkokande. Samma med ugnen.

Skulle du verkligen köra precis allt på en spis på maxeffekt i ett par timmar, så kommer ditt kök att börja brinna.

Till försoklan har det troligen gått trefas redan tidigare, de har haft lite större krav på spisar osv. Därmed är det nog trefas till den lägenheten nu.

Att man inte gör om elen på den här punkten vid ett stammbyte kan vara en kostnadsfråga.

I föreningen där jag var ordf. för ca 30 år sedan valde vi att "renovera" elen i samband med stammbyte. Det innebar att vi inte höjde så mycket att det skulle gå att ha elspisar i lägenheterna, man fick hålla sig med gasspis. I vårt fall låg skillnanen i kostnad på ca 15 milj, för 800 lgh. Totala stammbytet gick på 75 milj. Innan renoveringen matades våra 7 kvarter med 7 matningar på 85A vardera (trefas). Vi säkrade upp matningaran till 250A. Så tidigare delade alltså ca 120 lgh på 85A, sedan fick vi dela på 250A på ca 120 lgh.

Hade vi ökat mer så hade det räknats som ombyggnad, vilket hade ställt krav på centraliserade elmätare, och en del annan modernisering. Vi hade tvingats bygga 27 st nya mätarrum, i vissa fall hade enda möjligheten varit att säga upp butikslokaler för att bygga mätarrum.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 4 till
  • Laddar…
Tja

Jag har haft samma upplägg. Det var inga problem att köra micro, diskmaskin tvättmaskin spis på 25A. Faktum är att jag upptäckte att jag köpt fel propp, så det gick faktiskt bra att köra allt på 20A. Dock - inte ALLT samtidigt. Ofta var det när allt var igång och man drog igång vattenkokarn som det small. Men det var mycket sällan. Före LEDdarna tid också, hade 200W halogenbelysning bara över diskbänken . . . .

Föreningen hade planer att dra in 3x16 till alla lägenheter och bekosta det. Ägaren fick själv välja om man ville konvertera och fick då ta kostnaden för viss omdragning och centralbyte i lgh.

Drog slutsatsen att jag inte hade något behov. Men det fanns vissa begränsningar med val av spis/häll/ugn, så är det. Hällen hade en viss effektbegränsning så en platta gick inte att "göra stor" om ugnen var igång om jag minns rätt. Eftersom jag hade en enfas-spis kollade jag om det skulle gå att bygga om den till matning med tre faser, och det gick men behov uppstod aldrig.
 
H hempularen skrev:
Vi kan ju börja med att konstatera att det finns mängder med lägenheter, som har 20A till spisen som renoverats. De har idag induktionshäll och lös ugn, som jag antar att trådskparen vill ha.

Det fungerar oftast. Men man får låta bli att sätta 4st 10l kastruiller och koka upp samtidigt. En säkring tål en avsevärd överlast ganska länge. När du lagar mat så kan en enstaka kokzon lätt dra över 10A, ensam. Men hur länge? Du kokar upp en normal kastrull med vatten på några minuter. Sedan kör man lägre effekt för småkokande. Samma med ugnen.

Skulle du verkligen köra precis allt på en spis på maxeffekt i ett par timmar, så kommer ditt kök att börja brinna.

Till försoklan har det troligen gått trefas redan tidigare, de har haft lite större krav på spisar osv. Därmed är det nog trefas till den lägenheten nu.

Att man inte gör om elen på den här punkten vid ett stammbyte kan vara en kostnadsfråga.

I föreningen där jag var ordf. för ca 30 år sedan valde vi att "renovera" elen i samband med stammbyte. Det innebar att vi inte höjde så mycket att det skulle gå att ha elspisar i lägenheterna, man fick hålla sig med gasspis. I vårt fall låg skillnanen i kostnad på ca 15 milj, för 800 lgh. Totala stammbytet gick på 75 milj. Innan renoveringen matades våra 7 kvarter med 7 matningar på 85A vardera (trefas). Vi säkrade upp matningaran till 250A. Så tidigare delade alltså ca 120 lgh på 85A, sedan fick vi dela på 250A på ca 120 lgh.

Hade vi ökat mer så hade det räknats som ombyggnad, vilket hade ställt krav på centraliserade elmätare, och en del annan modernisering. Vi hade tvingats bygga 27 st nya mätarrum, i vissa fall hade enda möjligheten varit att säga upp butikslokaler för att bygga mätarrum.
okey, det är så jag fått förklarat för mig av en kille som jobbar med vitvaror som var här och kolla att det går inte koppla in induktionshäll och lös ungt etc innan elen är bytt och jag hör ju mig för nu för jag vet som sagt inte... men då påstår du alltså att det bör funka på elen som finns här nu? Det hade ju varit grymt i så fall!!

mvh
 
Det är möjligt att man bör välja häll med lite omsorg. Hoppas någon annan kan svara på den. Det måste givetvis vara en häll som går att koppla för enfasdrift. Men det är nog det normala. Tyvärr är databladen man kan få tag i för olika hällar helt värdelösa, det är väldigt svårt att få korrekt information om huruvida en häll är lämplig för enfas.
 
De flesta hällar verkar vara 2 hällar med 2 zoner vardera ihopbyggda till en enhet.
De matas med 230 volt och det kvittar om det är inkopplat på samma fas eller om det är från 2 olika faser.
2 olika faser är fortfarande 230 volt mot nollan.

Fördelen med 20 A enfas är att man har tillgång till 20 A till zonerna på högersidan om man inte använder vänstersidan.
Byter man till trefas är det "bara" 16 A per sida höger-vänster.
Det var lite tekniknörderi.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.