Det kan ju finnas många orsaker till att vilja vara självförsörjande. Men det är inte alltid som det är det effektivaste sättet att ta vara på resurser. Just när det gäller energiförsörjning finns det mycket stora fördelar med att ha ett elnät som alla är anslutna till. Detta eftersom effektbehovet varierar extremt mycket och det är svårt, dyrt och platskrävande att lagra el. Skall man försörja sig själv måste man klara sitt effektbehov vid höglast vilket innebär att systemet kommer att gå outnyttjat större delen av tiden. Då är det mycket effektivare att många är med och delar på ett större system eftersom inte alla har sina effekttoppar samtidigt. Både för att man kan dimensionera för en lägre total effekt och för att det stora systemet kommer att gå med en högre last vilket ökar verkningsgraden.

Angående vatten. En brunn är väl i princip en behållare där regnvatten som filtrerats genom sandfilter samlas. Det går att göra samma sak på konstgjord väg. Men jag gissar att de flesta väljer att borra en brunn i stället därför att det är enklare, billigare och tillräckligt bra.

Enskilt avlopp, varmkompost och kompostering av toalettavfall är inga konstigheter. Enskilt avlopp blir troligen billigare än kommunalt.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det kan ju finnas många orsaker till att vilja vara självförsörjande. Men det är inte alltid som det är det effektivaste sättet att ta vara på resurser. Just när det gäller energiförsörjning finns det mycket stora fördelar med att ha ett elnät som alla är anslutna till. Detta eftersom effektbehovet varierar extremt mycket och det är svårt, dyrt och platskrävande att lagra el. Skall man försörja sig själv måste man klara sitt effektbehov vid höglast vilket innebär att systemet kommer att gå outnyttjat större delen av tiden. Då är det mycket effektivare att många är med och delar på ett större system eftersom inte alla har sina effekttoppar samtidigt. Både för att man kan dimensionera för en lägre total effekt och för att det stora systemet kommer att gå med en högre last vilket ökar verkningsgraden.
Helt rätt. Om alla skulle ha sin egen off-grid-anläggning skulle man behöva otroligt mycket mer av jordens resurser än vad är fallet med ett allmänt elnät.
Det skulle vara som om alla ville bygga en egen väg till grannbyn.
I elens begynnelse var det faktiskt så att det fanns många mikronät. Man insåg dock snabbt att en sammankoppling av elnät till större nät var ett bättre sätt att uppnå säkerhet och stabilitet.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
På tal om micronät och off-grid. Kolla gärna på hur det gått för E.ON. med Simris...
 
  • Haha
kest
  • Laddar…
Gammelnörden
Personligen tycker jag att självhushållning och medveten hushållning dvs sparsamhet med resurser går hand i hand. När vi planerade vårt boende försökte vi prioritera analoga lösningar och komplettera med så enkel och robust teknik som i mesta möjliga mån går att laga själv.
Men det allra viktigaste är dock inte de tekniska lösningarna utan hur vi hushåller med el, värme och vatten. Det är ett helt annat sätt att leva, planera sin tid och konsumera. Att tro att man bara kan bygga välisolerat och köpa teknik och därmed bli mer miljövänlig eller uppnår självhushållning utan att förändra livstil och konsumtionsmönster är självbedrägeri.
Vad man också måste tänka på är att många off-gridlösningar och självhushållningstips på nätet inte är anpassade för det Nordiska klimatet och kanske t o m våra regelverk.
 
  • Gilla
U i CAR och 2 till
  • Laddar…
Jag är ochså sedan något år inne på hur mycket av det vi förbrukar kan gå i kretslopp.

För mig verkar det som det enda som kan funka är en kombination av alla tekniker.

För värme som är den största delen tror jag på solceller och vindkraft (med accumulator er) för drivelektronik och pumpar, solfångare för värme och varmvatten med STORA acc tankar för att överbrygga veckor med liten eller ingen sol och ved/pellets panna som "spets" och "backup". Det finns ingen färdig offgrid lösning men rätt många hempulare (utan fru o barn gissar jag...) som lyckats bra.

För hela vatten/avlopp är det KRAFTIGT reglerat i Kommun och Stat samt väldigt ekonomiskt ju fler som är anslutna.
 
Som avloppslösning hade jag tittat på en bioreningsanläggning från t.ex. treewell. Det behövs varken slamtömning eller tillsats av flockmedel eller andra kemikalier.
 
  • Gilla
U i CAR
  • Laddar…
Jag har 75 m2 solceller. Har haft det i 3 år och inte fått en enda elräkning sedan dess. Jag säljer elen för mer än jag betalar för det jag köper. Man kan säga att elen lagras på elnätet plus att jag får ränta på elen. Enligt vad jag förstått kommer man kunna sälja sin el i många år till. Först när solcellerna producerar upp mot 10 gWh per år tillsammans kan det bli aktuellt med att lagra strömmen i batterier. Men det handlar om kanske 20-30 år in i framtiden.
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Personligen tycker jag att självhushållning och medveten hushållning dvs sparsamhet med resurser går hand i hand.
Det går hand i hand så tillvida att man får en bättre inblick i hur mycket som går åt och vad som påverkar när man skall vara inblandad i allt själv. Men givet situationen att du har ett eget vindkraftverk eller solceller så är det ju mycket bättre hushållning med resurser om du kan låta ditt överskott gå ut på elnätet. Och har du elnätet som backup för de tillfällen då produktionen understiger åtgången kan du dessutom spara en del resurser på att inte behöva en batteribank.
 
Istället för klassisk trekammarbrunn + markbädd skulle även jag tipsa att kika på Treewell som är en intressant biologisk lösning. De kom nyligen med en modell för enfamiljshus. Enligt spec slipper man då anlägga markbädd och slipper årliga slamtömningar av trekammarbrunn. Men de är ännu ganska okända så gäller att din kommun är positiva till nya grejer.
http://treewellbiologiskavloppsrening.se/

Du nämner kompostering av toaavfall och det är ju fint att ta till vara näringen som bärs hem i matkassar och bara tar en "omväg" i vår matsmältning. Om du vill sluta det kretsloppet på riktigt ska du låta den näringen gå till odling av ny mat som kan ätas igen.
Du kan lämna latrinen till en bonde (men kan ev vara kinkigt med regelverken runt hygienisering) eller sprida ut din kompost på odling på friland runt huset. Eller så bygger du ett naturhus där avloppet integreras direkt med odling inuti växthusskalet (detta har jag förstått är den egentliga definitionen av naturhus men idag har begreppet glidit över till att omfatta alla hus med växthusskal oavsett avloppslösning).
http://www.greenhouseliving.se/
Norskt naturhus:

För toalösning i vanligt hus kan du kika på "multrum" (tänk sluten komposttank) som antingen kan ha en toastol rakt ovanför multrummet, eller kan ha vacuumtoaletter som transporterar det göttiga till multrummet.
Med multrum kan man också kombinera toaavfallet med köksavfall.

Angående lagring av el så finns det ju "entusiastlösningar" med vätgas via elektrolysör. Elektrolysören använder inkommande el för att sönderdela vatten till vätgas som lagras. Senare används en bränslecell för att omvandla vätgasen till el (och vatten) igen.
Det skrivs om entusiasten Hans-Olof Nilsson en del här och där och jag tror han nu har börjat installera sådana system i flerfamiljshus där det tydligen ska bära sig bättre.
https://www.elinstallatoren.se/inne...kippar-elnatet--med-bransleceller-i-kallaren/
 
M mikewse skrev:
Istället för klassisk trekammarbrunn + markbädd skulle även jag tipsa att kika på Treewell som är en intressant biologisk lösning. De kom nyligen med en modell för enfamiljshus. Enligt spec slipper man då anlägga markbädd och slipper årliga slamtömningar av trekammarbrunn. Men de är ännu ganska okända så gäller att din kommun är positiva till nya grejer.
[länk]

Du nämner kompostering av toaavfall och det är ju fint att ta till vara näringen som bärs hem i matkassar och bara tar en "omväg" i vår matsmältning. Om du vill sluta det kretsloppet på riktigt ska du låta den näringen gå till odling av ny mat som kan ätas igen.
Du kan lämna latrinen till en bonde (men kan ev vara kinkigt med regelverken runt hygienisering) eller sprida ut din kompost på odling på friland runt huset. Eller så bygger du ett naturhus där avloppet integreras direkt med odling inuti växthusskalet (detta har jag förstått är den egentliga definitionen av naturhus men idag har begreppet glidit över till att omfatta alla hus med växthusskal oavsett avloppslösning).
[länk]
Norskt naturhus:
[media]
För toalösning i vanligt hus kan du kika på "multrum" (tänk sluten komposttank) som antingen kan ha en toastol rakt ovanför multrummet, eller kan ha vacuumtoaletter som transporterar det göttiga till multrummet.
Med multrum kan man också kombinera toaavfallet med köksavfall.

Angående lagring av el så finns det ju "entusiastlösningar" med vätgas via elektrolysör. Elektrolysören använder inkommande el för att sönderdela vatten till vätgas som lagras. Senare används en bränslecell för att omvandla vätgasen till el (och vatten) igen.
Det skrivs om entusiasten Hans-Olof Nilsson en del här och där och jag tror han nu har börjat installera sådana system i flerfamiljshus där det tydligen ska bära sig bättre.
[länk]
Vad gäller el finns det "off-grid" hus i Skellefteå, Vårgårda och på gång i Jönköping. Tror alla tre förlitar sig på teknik från Nilsson Energi.
 
R Robert-san01 skrev:
Vad gäller el finns det "off-grid" hus i Skellefteå, Vårgårda och på gång i Jönköping. Tror alla tre förlitar sig på teknik från Nilsson Energi.
Ah det är Nilsson Energi som är Hans-Olof Nilssons bolag, ser att det hänt en del, kul!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.