Jag skulle vilja läsa om hur man beställer jobb av hantverkare och vad som ska vara med i avtalen för att både kund och hantverkare ska bli nöjda.
 
Basic-guider, "Bygga hus for Dummies", för att låna en titel från en känd bokserie tror jag vore efterlängtat, tillsammans med mer artiklar om energi och miljö. Ni står för trovärdighet på byggahus.se och på sikt tror jag sådana guider kunde bli referensverk liknande de byggbeskrivningar som återfinns i byggvaruhandeln.

Det finns mycket jag skulle vilja läsa mer om, och säkerligen också många andra med mig - det kan man se i forumtrådarna. Många ställer liknande frågor, och om det var möjligt att sammanställa de mest förekommande i guider tror jag de skulle bli uppskattade delar av hemsidan - med en bättre kvalitetssäkring. Även om många svarar kompetent så är det också många tyckare som skriver i forumen, ibland utan sakkunskap. Förstår att det inte är möjligt för er att gå in och svara i så många trådar, men om ni på byggahus.se har möjlighet att granska och markera inlägg som känns mer relevanta, kanske man kan ha en filtermöjlighet där bara dessa syns. Områden där det behövs guider kan vara inom byggteknik som fukt, isolering, målning, takomläggning mm - sånt som vi alla pysslar med. En hel del juridik dyker också upp i trådarna, ofta om servitut, gränsdragning mellan "grannar", fastighetsöverlåtelser, entreprenadjuridik och liknande. .

Ett särskilt område vi behöver ta upp är energi och klimat. Vi har stora utmaningar om Sverige skall nå de uppsatta målen. Fram till 2030 skall vi bland annat halvera vår energiförbrukning, och vi husägare står för väldigt stora energiförbrukningar tillsammans. Skall vi nå målen måste vi jobba framåt. Samtidigt som vi sparar energi sparar vi också pengar, så det finns många goda skäl för att skriva mer om kloka och bra sätt att svara energi.
 
Ni ville ha tips på något som vi har gjort.

Spana in detta fritidshus som jag och min sambo snart byggt klart. Merparten av materialet är återanvänt (köpt begagnat alternativt fått) samt sådant som jag sågat fram självt med min Solosåg.

Känner mig ganska nöjd.
 
  • Nästan färdigbyggt fritidshus omgivet av skog, med återanvänt material och träplattform.
  • Gilla
Boilerplate4U och 3 till
  • Laddar…
Är mitt upp i massiv husrenovering (dvs blåsa ut och bygga om ~100m2, så följande baserar sig på vad jag googlat och frågat runt efter det senaste halvåret.

Hur gör man egentligen med att gera och förkroppa lister på olika vis. Vad blir egentligen snyggt och bäst i längden? Inte bara "lösa knepig vinkel i snedtak", utan även "hur gör man där tre lister möts i ett hörn?"

Eftersom vi bor i ett gammalt hus hade det varit kul med djupa artiklar om hur detaljer förändrats över tid. Exempelvis har vi varierande dörrfoder där en del kanske är original från mitten av 1800-talet, annat säkert från sekelskiftet och en del från 50-talet (dessa är iaf lätta att identifiera). Då inte bara en artikel som säger "så här kan det ha sett ut på 1920-talet", utan också i vilken typ av bostad det såg ut så. Hur skiljde det sig åt mellan "enklare" och "finare" hem exempelvis. Gjorde man "x" i torp såväl som slott, eller var det förbehållet någon viss klass? Listverk, tapeter, tak, dörrar, foder m.m. passar in här.

Skall under 2020 (förhoppningsvis) lägga ner enklare bevattningsrör i marken för att slippa dra ut >50m vattenslang i tid och otid. Här eftersöker jag information om hur man dimensionerar rätt. Räcker PEM25 med det vattentryck jag har och de längder, eller behöver jag gå upp i dimension? Hur löser jag att få tillräckligt tryck ut till spridare som står >50m bort? Alltså inget avancerat med datorstyrning, utan sådant som löser enkla problem med relativt enkla medel.

Hade även varit intressant med djuplodande undersökning av de klassiska frågeställningarna av slaget "mitt elsystem/vattenburna värmesystem är 50 år gammalt, hur vet jag om det fortfarande är säkert?". (Här väljer vi att byta el men behålla vatten. Än så länge verkar det vara rätt beslut).

Överlag mer djup i artiklarna. De faller sig ganska platta för ofta i min mening. Mer detaljer och lösningar på problemen helt enkelt så man verkligen kan nörda ner sig.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat åtta skruvdragare och nu tävlar vi ut alla åtta till medlemmar på Byggahus.se, som ska få chansen att testa vidare att borra och dra skruv med sin vinsttrofé där hemma.

Test skruvdragare 2020

[bild]

Så här tävlar du:

Skriv ner dina idéer till vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se.
Till exempel vilka gör-det-själv-artiklar skulle du vilka kunna hitta hos oss? Har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Kanske byggt ett helt hus som vi inte har fått se än? Eller har du en idé till en helt ny funktion vi borde utveckla på sajten? Alla idéer till nytt innehåll och nya funktioner på Byggahus.se är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vem vinner?

Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.
Vi har alltså åtta stycken borrskruvdragare och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén vinner bäst-i-test och så vidare.

Skruvdragarna vi tävlar ut är:

Makita DDF484
Ryobi R18DD7-0
Makita DDF485
Black&Decker BL186KB
DEWALT DCD791
Metabo BS 18 L BL
AEG BSB18BL
Bosch GSR 18V-60C

Läs mer om skruvdragarna här: [länk]

Tävlingen pågår till och med fredag den 13 december kl 9 på morgonen.

Lycka till!
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat åtta skruvdragare och nu tävlar vi ut alla åtta till medlemmar på Byggahus.se, som ska få chansen att testa vidare att borra och dra skruv med sin vinsttrofé där hemma.

Test skruvdragare 2020

[bild]

Så här tävlar du:

Skriv ner dina idéer till vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se.
Till exempel vilka gör-det-själv-artiklar skulle du vilka kunna hitta hos oss? Har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Kanske byggt ett helt hus som vi inte har fått se än? Eller har du en idé till en helt ny funktion vi borde utveckla på sajten? Alla idéer till nytt innehåll och nya funktioner på Byggahus.se är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vem vinner?

Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.
Vi har alltså åtta stycken borrskruvdragare och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén vinner bäst-i-test och så vidare.

Skruvdragarna vi tävlar ut är:

Makita DDF484
Ryobi R18DD7-0
Makita DDF485
Black&Decker BL186KB
DEWALT DCD791
Metabo BS 18 L BL
AEG BSB18BL
Bosch GSR 18V-60C

Läs mer om skruvdragarna här: [länk]

Tävlingen pågår till och med fredag den 13 december kl 9 på morgonen.

Lycka till!
Jag tycker att Byggahus.se skall försöka få fler kvinnliga medlemmar. Artiklarna handlar ofta om "traditionellt manligt"
Det estetiska och processen runt det när man planerar ett bygge eller en renovering.
Ta in fler inspirationsartiklar kring renovering och nybyggnad både i gamla och nya hus.

Vi har sökt inspiration kring renovering men hittar en "mainstream" ådra som ofta styrs av inredningstidningar.
Gör egna reportage och komplettera med en podd i ämnet. Ta inspirationsbilder som är tillåtet att ladda ner för den intresserade.

Min sambo och jag kan vara "testpiloter" Vi har renoverat kök och badrum till lågt pris genom planering och köp av begagnade varor. Samtidigt har skapat rum som är utanför boxen på många sätt.
Vi sökte inspiration på sajten men hade svårt att hitta det. Glöm inte podden...
 
  • Eklektiskt renoverat badrum med återanvänt material och unika dekorativa detaljer.
  • Panoramavy över ett renoverat kök med rustik inredning och återvunna föremål.
Jag skulle vilja läsa mer artiklar om hur man med tekniska och praktiska lösningar kan göra sitt hem mer energi- och miljösmart/vänligt.

Jag skulle vilja ha funktionen att enkelt filtrera ut enskilda medlemmar (både TS och de som svarar i en tråd) för att läsa enbart deras inlägg i tråden för att kunna fånga in mer aktuell status i en lång tråd utan att behöva läsa igenom alla sexhundrafemtioelva inlägg.

Jag skulle vilja kunna ignorera användare i trådar och då heller inte få notiser när dessa har uppdaterat tråden.

Jag skulle vilja kunna spara specifika inlägg i en lista för egen del för att lätt kunna hitta tillbaka till dem. Dessa bör även kunna namnges/kommenteras (i den privata listan) för enkel åtkomst. Exempelvis det där inlägget i den suuuperlånga tråden som tipsade om en bra metod för att få till listerna snyggt, vilket jag planerar att göra nästa år, typ..
 
Hej!

Jag skulle gärna se steg för steg guider i allt från hur man gjuter en platta och reser en stomme till hur man söker ett bygglov och vad man har rätt till att få godkänt. Gärna sammanställt på ett ställe där medlemmarna har möjlighet att ”rösta” för om man tycker att det är en korrekt guide. En utveckling skulle också kunna vara att man kan lägga in önskemål på guider man söker.

Tanken är att all information redan finns på nätet men om man kan sammanställa på ett ställe där många läser så kan man också se om en guide verkar stämma när experterna får läsa.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat åtta skruvdragare och nu tävlar vi ut alla åtta till medlemmar på Byggahus.se, som ska få chansen att testa vidare att borra och dra skruv med sin vinsttrofé där hemma.

Test skruvdragare 2020

[bild]

Så här tävlar du:

Skriv ner dina idéer till vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se.
Till exempel vilka gör-det-själv-artiklar skulle du vilka kunna hitta hos oss? Har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Kanske byggt ett helt hus som vi inte har fått se än? Eller har du en idé till en helt ny funktion vi borde utveckla på sajten? Alla idéer till nytt innehåll och nya funktioner på Byggahus.se är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vem vinner?

Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.
Vi har alltså åtta stycken borrskruvdragare och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén vinner bäst-i-test och så vidare.

Skruvdragarna vi tävlar ut är:

Makita DDF484
Ryobi R18DD7-0
Makita DDF485
Black&Decker BL186KB
DEWALT DCD791
Metabo BS 18 L BL
AEG BSB18BL
Bosch GSR 18V-60C

Läs mer om skruvdragarna här: [länk]

Tävlingen pågår till och med fredag den 13 december kl 9 på morgonen.

Lycka till!
P Prodigys skrev:
Jag skulle vilja se en förbättrad "anmäl inlägg"-funktion där man kan hänvisa till specifika regler i en lista istället för att bara skriva fritt, liknande det sättet Flashback har.

Ett regelbundet inslag av "tips och tricks" i diverse artiklar. Om det handlar om hur man bygger nytt badrum så kan det finnas en liten ruta i slutet där man samlar sånt som kan göra jobbet lättare
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat åtta skruvdragare och nu tävlar vi ut alla åtta till medlemmar på Byggahus.se, som ska få chansen att testa vidare att borra och dra skruv med sin vinsttrofé där hemma.

Test skruvdragare 2020

[bild]

Så här tävlar du:

Skriv ner dina idéer till vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se.
Till exempel vilka gör-det-själv-artiklar skulle du vilka kunna hitta hos oss? Har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Kanske byggt ett helt hus som vi inte har fått se än? Eller har du en idé till en helt ny funktion vi borde utveckla på sajten? Alla idéer till nytt innehåll och nya funktioner på Byggahus.se är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vem vinner?

Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.
Vi har alltså åtta stycken borrskruvdragare och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén vinner bäst-i-test och så vidare.

Skruvdragarna vi tävlar ut är:

Makita DDF484
Ryobi R18DD7-0
Makita DDF485
Black&Decker BL186KB
DEWALT DCD791
Metabo BS 18 L BL
AEG BSB18BL
Bosch GSR 18V-60C

Läs mer om skruvdragarna här: [länk]

Tävlingen pågår till och med fredag den 13 december kl 9 på morgonen.

Lycka till!
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat åtta skruvdragare och nu tävlar vi ut alla åtta till medlemmar på Byggahus.se, som ska få chansen att testa vidare att borra och dra skruv med sin vinsttrofé där hemma.

Test skruvdragare 2020

[bild]

Så här tävlar du:

Skriv ner dina idéer till vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se.
Till exempel vilka gör-det-själv-artiklar skulle du vilka kunna hitta hos oss? Har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Kanske byggt ett helt hus som vi inte har fått se än? Eller har du en idé till en helt ny funktion vi borde utveckla på sajten? Alla idéer till nytt innehåll och nya funktioner på Byggahus.se är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vem vinner?

Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.
Vi har alltså åtta stycken borrskruvdragare och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén vinner bäst-i-test och så vidare.

Skruvdragarna vi tävlar ut är:

Makita DDF484
Ryobi R18DD7-0
Makita DDF485
Black&Decker BL186KB
DEWALT DCD791
Metabo BS 18 L BL
AEG BSB18BL
Bosch GSR 18V-60C

Läs mer om skruvdragarna här: [länk]

Tävlingen pågår till och med fredag den 13 december kl 9 på morgonen.

Lycka till!
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat åtta skruvdragare och nu tävlar vi ut alla åtta till medlemmar på Byggahus.se, som ska få chansen att testa vidare att borra och dra skruv med sin vinsttrofé där hemma.

Test skruvdragare 2020

[bild]

Så här tävlar du:

Skriv ner dina idéer till vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se.
Till exempel vilka gör-det-själv-artiklar skulle du vilka kunna hitta hos oss? Har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Kanske byggt ett helt hus som vi inte har fått se än? Eller har du en idé till en helt ny funktion vi borde utveckla på sajten? Alla idéer till nytt innehåll och nya funktioner på Byggahus.se är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vem vinner?

Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.
Vi har alltså åtta stycken borrskruvdragare och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén vinner bäst-i-test och så vidare.

Skruvdragarna vi tävlar ut är:

Makita DDF484
Ryobi R18DD7-0
Makita DDF485
Black&Decker BL186KB
DEWALT DCD791
Metabo BS 18 L BL
AEG BSB18BL
Bosch GSR 18V-60C

Läs mer om skruvdragarna här: [länk]

Tävlingen pågår till och med fredag den 13 december kl 9 på morgonen.

Lycka till!

Jag skulle vilja se mer av problematiken om man bygger ( med grannens tiilstånd givetvis ) nära grannen säg 1,5 meter vad man behöver tänka på i form av brandsäkerhet , bygglov , material mm. Tack Ulf B
jhjdjj
 
Muppe
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat åtta skruvdragare och nu tävlar vi ut alla åtta till medlemmar på Byggahus.se, som ska få chansen att testa vidare att borra och dra skruv med sin vinsttrofé där hemma.

Test skruvdragare 2020

[bild]

Så här tävlar du:

Skriv ner dina idéer till vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se.
Till exempel vilka gör-det-själv-artiklar skulle du vilka kunna hitta hos oss? Har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Kanske byggt ett helt hus som vi inte har fått se än? Eller har du en idé till en helt ny funktion vi borde utveckla på sajten? Alla idéer till nytt innehåll och nya funktioner på Byggahus.se är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vem vinner?

Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.
Vi har alltså åtta stycken borrskruvdragare och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén vinner bäst-i-test och så vidare.

Skruvdragarna vi tävlar ut är:

Makita DDF484
Ryobi R18DD7-0
Makita DDF485
Black&Decker BL186KB
DEWALT DCD791
Metabo BS 18 L BL
AEG BSB18BL
Bosch GSR 18V-60C

Läs mer om skruvdragarna här: [länk]

Tävlingen pågår till och med fredag den 13 december kl 9 på morgonen.

Lycka till!
Jag tycker ni ska lägga en peng på någon som kan fixa till hela ”Byggahus”sidan. Den är ärligt talat grymt ful och rörig. I övrigt bästa byggsidan :ok:
 
Hade gärna sett artiklar, samarbeten osv med hantverkare. Som det är nu känns det som att det ofta är ett förakt mot hantverkare.
Det finns naturligtvis rötägg på båda sidorna.

Måste finnas hantverkare som vill och kan visa lite tips och råd samtidigt som de får synas.
Se på elektrikerna/vvsarna på YouTube som ett exempel.

Ett annat tips är att ta fram en checklista för dolda fel. Där de vanligaste frågorna kan släckas direkt.

Jag hade även sett färdiga funktioner för att beräkna u-värde, energianvändning, energiklassning etc.
 
banjoragge banjoragge skrev:
Bra ide’! Jag prenumererar faktiskt ett par nyhetsbrev med ”compact living” tips. Allt från enkla vik-ihop till komplexa länk- och skensystem. Båtbyggare brukar vara duktiga på detta!
Var hittar man dessa nyhetsbrev? :)
 
Många gånger när nya hus byggs blir fokus på rum/inredning/planlösning allmänt.

Tror många skulle bli hjälpt av mer information från en arkitekt/byggnadsingenjör som är duktig på funktionsmått, utrymmen, hur olika ytor i huset samspelar osv. Mer fokus på FUNKTION. Bra att tänka på/tips för tex tvättstuga, klädkammare, garage, kattvindar, altan, bilparkering, vedhantering/kamin/centraldammsugare. Dvs de lite ”osexiga” men ack så värdefulla små sakerna.

Samma sak med bra tips under själva ”byggprocessen”

Kanske kunde det mynna ut i en slags ”bra att tänka på/inspirationslista”

Kan ge exempel från vårt eget bygge.

Förlängde huset 60cm åt vardera sida. Kunde då få in tvättstuga 240cm bredd (180cm std) samt klädkammare 4x1,8m nere och 2x1.2m uppe.

Tvättnedkast från övervåningen. Luckor åt två håll toa/sovrum.

Vi har centraldammsugaruttag i ett infällt utrymme bakom hallspegeln. Utdragbar slang, alltid istoppad, lös strömbrytare. Då är det nära till hall, kök och kamin =tre ställen som dammsugas ofta.

Infälld belysning i alla fönstersmygar via dimmer och separat matning. Matningen styrs av ljussensor och sen via varje rums separata strömbrytare

Minst två vattenutkastare (en i vardera ände av huset)

Förbereda el (tomrör) och avlopp för framtida ombyggnad inuti huset OCH även förbereda vatten/avlopp till garage.

2,5m brett enkelt golv på vinden =vindsförråd istället för bara inspektionsgång.

ICKE-bärande väggar på kritiska ställen och golv/tal lagt UNDER/ÖVER de =går ta bort vägg utan att behöva avväxling och fixa hål i golv/tak efteråt.

Omvänd trapp (dvs ej mot yttervägg) innanför dörren för få klädförvaring under och slippa gå förbi vatten/grus för att gå upp till övervåningen.

Vi har en garderobsdorr framför ett utrymme i en väägg. Där o är larmskåp, inkommande fiber/tele, nätverksskåp osv. Med infällda kablage, strömmstning.

Tillfällig engångs elslinga 2,3kW ingjuten glest i grunden. =billig och bra byggvärme, slipper fläkt, torkar upp blöta skospår, kommer åt alla rum osv.

”Stöldslinga” ingjuten 25mm bygel i garagegrunden för att låsa fast grejor utvändigt.

Gjut in golvvärmeslangar i garageplattan oavsett om det inte ska värmas upp.

Skippa byggström! Boka att de sätter in riktiga elskåpet direkt i lämplig vägg i början. Vi hade den riktiga elen klar i garageväggen samma dag som garaget monterades ihop. Huset kom veckan efteråt.
 
Jag skulle gärna se fler tester. Nu senast har jag köpt en lasermätare när Clas Ohlsson reade ut en Bosch för några hundralappar. Men kanske finns det andra som är bättre. Sedan finns det naturligtvis olika behov. Jag är amatör och nöjer mig med en billig variant. Ett proffs vill säkert ha en dyrare och bättre. Hur många millimeter fel mäter de olika märkena? Hur bekväma är de att använda?

Jag behövde också en billig värmekamera för att se var mitt hus läcker värme? Det blev en Flir Pro, men det finns säkert andra som också vore värda att jämföra.

En vinkelslip kunde vara användbar, men vilken ska jag köpa?
 
Jag önskar att det fanns en sektion alternativt artikelserie dedikerad till tidens och framtidens så långt förbisedda verktyg och hjälpmedel. Exempel skulle kunna vara CAD-program och annan mjukvara för det digitala hemsnickrandet, tips & trix kring 3D-printing för den lilla reservdelen eller den lilla fiffiga jiggen, drönarfoto för planering av mark och trädgård osv.
 
Skapa ett nytt forum typ ” Återvinning” med ett antal under forum som möbler, elektronik, vitvaror...... där vi medlemmar kan presentera och tipsa andra om olika små projekt/ide’er map återvinning och reparation av div gammalt ”junk” som normalt skulle åkt till skroten men som ngn nu förbarmat sig över istället för att köpa nytt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.