Hej
Vi har pratat med en firma om en inglasad altan om ca 23kvm. Vi tänkte lägga allt på dom med rivning av befintligt och det tänker schakta 20cm för att bygga nytt regelvek om 23kvm + 7kvm som hamnar utanför inglasningen. Isolering med 50mm cellplast och dra "snorklar" för att få luftcirkulation under trallen som är tänkt läggas. det blir sen glasskjutdörrar på 3 av 4 sidor där 4 blir en isolerad vägg med fönster. Taket blir av kanalplast 16mm. Dörrarna är av enklare variant med 1 glas men någon behandling som skall reflektera värme. Leverantören skall vara santex.
Jag har ingenting att jämföra med prismässigt för det jag läser sprider något fruktansvärt. Men detta är priset 300kkr för, varav arbete 150kkr. Är detta rimligt, personligen känns det dyrt men har som sagt inget att jämföra med.
 
optimum
Ett helv... för dyrt.
Jag har byggt ett liknande från Willab WG45 partier (enkelglas energi) och gav 55.000 för material till uterum inkl 16mm kanalplasttak.
Sedan altan ca 20.000 (1:a klass material) inklusive skruv mm. (skruv svindyrt men ville ha Essve)

Sedan gjorde jag allt jobb men material 75.000 mot dina 150.000 verkar snett.

Tips, prata med Willab Garden. De har säkert tips om någon hantverkare som inte tar betalt som en hjärnkirurg.

Cellplast nej nej, mössens favorit. Välj XPS (blå skivor) som mössen inte gillar. Det gjorde jag.
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Hej, spontant så känns det dyrt för ett enklare uterum utan speciell isolering utom i golv. Du kommer nog att få ett utförligare svar av någon som har erfarenhet av ett liknande bygge. //Magnus
 
  • Gilla
uuu
  • Laddar…
Santex är inte känt för att vara billiga. Kolla med både Willab eller Skånska Byggvaror.
 
Hej
Tack för svaren, känns ju spontant som att de tagit i från höften riktigt ordentligt.
Är skånska byggvaror bra? Han lyfte upp dom som exempel som riktigt dåliga när jag kommenterade priset på offerten, men har svårt att bara ta folk på orden i sådana sammanhang.
Vad finns det mer för företag man skulle kunna vända sig till?
 
Ett upplyst uterum vid skymning, anslutet till ett gult hus med terrass på övervåningen, omgivet av en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har köpt en hel del från Skånska Byggvaror och aldrig haft några problem. Sedan beror det givetvis mycket på säljaren. Är det bara en säljare eller är det en säljare som faktiskt byggt uterum och monterat partier och kanalplasttak själv?
I förra huset tog jag in en offert från en montör från Santex. Uterum på ca 24m2
Han skulle ha 250.000 + markarbete och platta.
Jag avstod och köpte material från Skånska byggvaror och landade på 100.000 totalt. Men då gjorde jag allt själv. Blev vår/höst
 
optimum
K kallebunka skrev:
Hej
Tack för svaren, känns ju spontant som att de tagit i från höften riktigt ordentligt.
Är skånska byggvaror bra? Han lyfte upp dom som exempel som riktigt dåliga när jag kommenterade priset på offerten, men har svårt att bara ta folk på orden i sådana sammanhang.
Vad finns det mer för företag man skulle kunna vända sig till?
Uterum från Skånska byggvaror är budgetalternativ. Byggmax säljer även deras.

Men kika gärna på några sådana med den typ av glaspartier du funderat över och åk sedan till en av Willab Gardens utställningar så kommer du troligen göra som jag, valde Willab Garden.
Skulle göra det igen. Kikade då även på Halle men Willab garden är betydligt mer prisvärda. Snyggare och mer stabila.
Halle säljs av Bauhaus och i Uddevalla finns ett sådant uppsatt.

Jag tycker om att kunna känna på sakerna innan jag köper.

Willab har butiker och utställningar i Båstad, Bromma och Munkedal.

Nej jag jobbar inte på Willab Garden men är jäkligt nöjd kund.
 
optimum optimum skrev:
Uterum från Skånska byggvaror är budgetalternativ. Byggmax säljer även deras.

Men kika gärna på några sådana med den typ av glaspartier du funderat över och åk sedan till en av Willab Gardens utställningar så kommer du troligen göra som jag, valde Willab Garden.

Skulle göra det igen. Kikade då även på Halle men Willab garden är betydligt mer prisvärda. Snyggare och mer stabila.
Halle säljs av Bauhaus och i Uddevalla finns ett sådant uppsatt.

Jag tycker om att kunna känna på sakerna innan jag köper.

Willab har butiker och utställningar i Båstad, Bromma och Munkedal.

Nej jag jobbar inte på Willab Garden men är jäkligt nöjd kund.
vad är det som gör att det är bättre kvalitet på Willab Gardens uterum än Skånska Byggvaror? Har du någon saklig grund för ditt påstående?
 
Jag har byggt 2 uterum, ett från Skånska samt ett från Willabgården, ingen större skillnad mellan dessa glaspartier (enklaste modellen), marginell fördel till Willabgården, och skulle jag bygga ett till skulle jag nog välja willabgården igen.
 
S s97danl skrev:
vad är det som gör att det är bättre kvalitet på Willab Gardens uterum än Skånska Byggvaror? Har du någon saklig grund för ditt påstående?
När jag byggde vårt uterum var vi flera gånger på både SkånskaByggvaror och Willab Garden och ”kände på kvaliten” och med samma kvalite, vår/höst var WillabGarden 10000 billigare på samma k-värde samt bättre takkonstruktion så det blev Willab.
Vi byggde som en modern villa med 400 mm L-stöd från FINJA, 300 mm Frigolit 100 mm betong med LK- golvvärme. Är det över 0˚C håller vi lätt 21˚ även på vintern.
Är helnöjd med bygget.
Uterum med glastak och angränsande träterrass med minipool och uteplats med möbler, omgivet av grönt gräs och häck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då jag gjort allt arbete själv utom plåt och inkoppling mot fjärrvärme vet jag inte vad slutsumman skull blivit vid totalentreprenad men det var under 300’ inkl. Minipool som håller 39˚C året runt, värms med fjärrvärme.
 
Redigerat:
  • Gilla
s97danl
  • Laddar…
optimum
S s97danl skrev:
vad är det som gör att det är bättre kvalitet på Willab Gardens uterum än Skånska Byggvaror? Har du någon saklig grund för ditt påstående?

Ja givetvis. Jag har känt och klämt på både Willab, Skånskas och Halle och därför blev det WG.
Sedan så har WG handtag i profilen med kraftigt utförande. Dessutom smäcker design.
Gäller enkelglas vilket är det vi diskuterar i denna tråden.

Tycker TS ska undersöka alternativen lite mer så klarnar det nog.
Fritt att tycka vad man vill men vi valde Willab Garden.

Närbild på Willab Garden enkelglasfönster med detalj av handtag i profilen och smäcker design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
s97danl
  • Laddar…
optimum
Tips
Vi byggde med två brutna hörn och där har WG en snygg lösning för limträpelare
Oftast får man använda fyrkantiga pelare men dessa blev kanonsnygga.
De brutna hörnen så valde vi fasta glaspartier med vädringsfönster upptill.
Mycket tacksamt då man kan vädra med uterummet låst.
(jo det blir kanonvarmt när det är stängt helt)


Skiss och foto av ett brutet hörn med en limträpelare skuren i 45 graders vinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
s97danl
  • Laddar…
Hej
Tack för alla svaren, får kolla upp ovan nämnda alternativ för 300kkr är man inte sugen att betala efter vad ni konstaterat :)
Antar dock att för övriga nämnda så är det extern hantverkare som gäller då de inte tillhandahåller någon helhetslösning?
 
optimum
K kallebunka skrev:
Hej
Tack för alla svaren, får kolla upp ovan nämnda alternativ för 300kkr är man inte sugen att betala efter vad ni konstaterat :)
Antar dock att för övriga nämnda så är det extern hantverkare som gäller då de inte tillhandahåller någon helhetslösning?
Här är länk till Willab Gardens auktoriserade montörer.
De har då byggt detta fabrikat före och bör ha bra erfarenhet av sådant.

https://www.willabgarden.se/auktoriserade-montorer-/1079

Om du har möjlighet så gör ett besök i någon av deras butiker där de har många uppsatta uterum att kika på och känna på hur de känns. Jag har bara varit i butiken i Munkedal och där fick vi en del inspiration och bra tips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.