Bor i ett hur som är ca 85kvm. Vill nu bygga ut med ytterligare ca 60 kvm. Ett problem jag insett nu är att huset är registrerat som 66kvm inte 85. Tydligen så har ägaren två led tillbaka i tiden byggt ut utan bygglov (antar jag). Detta ska ha gjorts för ca 10-15 år sedan har de som vi köpte av informerat oss om.

Nu när jag ska söka bygglov för utbyggnaden ska jag ange den nya totala ytan. Det blir ju uppenbart att huset inte är 66kvm då som det är registrerat som.

Vad ska jag göra? Kan man registera om huset? Måste jag söka bygglov för svartbygget i efterhand? Kommer detta att ställa till problem för mitt nya bygglov? Är jag skylldig att göra nått alls åt det tidigare svartbygget? Preskriberingstiden är ju förbi sedan länge.
 
Har du kollat med kommunens bygglovsavd om bygglov saknas för det tidigare utbygget?
 
Hemmakatten
Det är i fastighetsdeklarationen du ändrar husets boarea. Vanligt att ägare förr i tiden inte uppgav korrekt area för att få lägre fastighetsskatt. Nuförtiden med maxtak på fastighetsavgiften har arean ingen påtaglig betydelse.
 
  • Gilla
gson64
  • Laddar…
Nej, jag är väl rädd för att om jag gör det och det inte finns något bygglov så kommer det bli massa strul.

Jag hade hoppats att man typ kunde ringa skatteverket och säga.. ööö... måste blivet fel när huset mättes upp.

På nybyggnadskartan som jag fått ifrån kommunen så är mitt hus i alla fall utsatt med rätt storlek.
 
Ingen fara, ring eller maila kommunen om gammalt bygglov finns, du kan vara anonym om du vill. Även om bygglov saknas ska det inte vara något problem om du håller dig inom de ytor du skriver totalt sett.
 
  • Gilla
Thomas_80
  • Laddar…
Men är huset rätt på nybyggnadskartan så är det väl bara söka bygglov ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.