G
Hej!

Vi har hamnat i en liten knepig situation med kommunen och vårt hus.

Först en lång bakgrundsinformation till uppkomsten av situationen:

Vi har ett hus byggt -69 med källare. Vi flyttade in i november 2015. Huset ligger i ett villaområde och vårt hus ligger näst högst upp på gatan och på toppen av en kulle. Huset är ej dränerat, men vi har aldrig haft problem med fukt under våra snart fyra år, marken är omkring huset är mycket torr tack vare läget. Besiktningen inför köpet visade inte på några anmärkningsvärda fuktvärden i grunden eller i någon konstruktion.

Sent i somras upptäckte vi fuktutfällningar ovan golvsockeln i sovrummet i källaren när vi flyttade på en större garderob inför badrumsrenovering. Fukten syntes ovanför sockeln och denna blev snart svart och började lukta mögel. Fukten spred sig relativt snabbt till tre väggar i sovrummet som ligger i ytterhörn.

Jag misstänkte att det var täppt i en avrinning till dagvattnet från taket på huset och tog ut spolfirma för att filma och spola rent där så behövdes. De fann inget stopp direkt runt huset, däremot var det totalstopp i vår anslutning till huvudstammen. Huvudstammen för dagvattnen går i gräsmattan hos grannen i huset bakom oss.

Spolfirman kontaktade kommunen som mätte från huvudstammen ut i vår anslutning. Kommunen fann att det var totalstopp ca 1,8 meter ut från vår anslutning. Detta var en torsdag och redan på måndagen dök kommunen upp med ett gäng gubbar och en grävmaskin som grävde upp hela vår baksida för att hitta stoppet som enligt mätningarna från spolfirma och kommunens egna mätning skulle vara ca 3 meter långt.

På tisdagen åkte jag hem på lunchen får att kolla hur det gick för dem. De hade då grävt fram ledningen och stod och kikade i hålet. Jag kikade jag också och såg att det saknades ca 3 meter rör. Jag frågade om de tagit upp det trasiga röret och skulle lägga ett nytt. Jag fick då det häpnadsväckande svaret att det inte funnits något rör där alls...

Våren 2015 hade kommunen grävt upp samma del för att byta avloppsledningen som tydligen går under dagvattenledningen och helt enkelt glömt att lägga tillbaka de tre metrarna rör som ansluter vår fastighet till dagvatten ledningen! Det myckna regnandet under 2019 har helt enkelt lett till att marken inte orkat ta emot mer vatten utan det har gått bakvägen och runnit ut på lägsta punkten som är det fuktskadade sovrummet.

Nu till problemet:
Kommunen har tagit på sig ansvaret för skadan och har hittills betalat vår kostnad för spolfirman samt för den firma som under två veckor torkade ur vår källare med avfuktare. Kommunen har även varit mycket generösa med att fixa till skadorna i vår trädgård. Nu återstår sanering av mögel, tapetsering, nytt golv, ersättning för skadade möbler och kläder osv.

Då kostnaden för dessa åtgärder överstiger kommunens självrisk till sitt försäkringsbolag så hänvisar kommunen oss till försäkringsbolaget. Försäkringsbolaget säger att de ej ersätter skadan eftersom den är orsakad av inträngande fukt utifrån. Här blir det luddigt och dumt. Borde inte försäkringsbolaget ersätta kommunen för sin oaktsamhet med röret (drulle) och inte som en fuktskada?

Kommunen har erkänt att deras miss med röret har orsakat problemet med fukten. Vi ser det då som att de får lösa våra kostnader. Vad deras försäkringsbolag ersätter eller inte ersätter är kommunens problem - inte vårt.

Nu har det snart gått fyra månader och vi står med ett oanvändbart rum då kommunen och försäkringsbolaget tjafsar sinsemellan om vem som ska betala.

Vad kan vi göra och vad kan vi kräva?
 
  • Ledsen
a.o.f
  • Laddar…
Ta det med ert försäkringsbolag som får processa med kommunens. Därför de finns.
 
G
sir_daniel sir_daniel skrev:
Ta det med ert försäkringsbolag som får processa med kommunens. Därför de finns.
Vårt försäkringsbolag hjälper inte till. Har försökt prata med dem flera gånger, har till exempel blivit uppringd av deras chefsjurist som argt förklarat att de inte kommer att hjälpa till.

Då skadan är orsakad av inträngande fukt genom ytskikt så är det inget för dem. Känns som att fallet är i gränserna vad de har koll på...
 
J
Nu är jag inten expert på försäkringar, men vad jag vet så finns det inte ett försäkringsbolag som ersätter för inträngande vatten, oavsett orsak. At tkommunen tycker det blir dyrt att använda sin försäkring är däremot deras problem.
Vi var i min Brf i ett liknande läge när kommunens entr hade paddat i gatan utanför och då skadat en lokal i brfen pga vibrationer. Så länge skadan orsakade kostnader under deras självrisk var de också mer positiva, och skulle det bli dyrare "skulle de få blanda in sina jurister", och det skulle då bli dyrt och jobbigt. Troligne är det likadant hos er, eftersom de måste processa mot sin UE etc, men jag tror att det är lika bra att ligga på kommunen.
 
  • Gilla
Grief
  • Laddar…
Har ni fått ett avslut på detta?

Jag är själv med om ett liknande ärende nu, där kommunen har glömt att koppla på en ledning ifrån fastigheten till den nya brunnen de gjorde i gatan 2010. Detta har nu orsakat vattenskada i vårt hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.