Hej!

Min villa är byggd 1969 i lättbetong och går i tankar att göra om badrummet hemma. det ända som jag har problem med just nu är att komma på hur jag skall göra med fönstret. då det är för stort för badrummet då vi vill sätta in en duschvägg eller liknande. Fönstret har måtten (h) 1300mm och (b) 1000mm och sitter väldigt dumt till då det är ca 500mm från Fönstret till duschen.

säkert många som ställt denna fråga men upplever att det är svårt att söka sig fram och hitta rätt därför skriver jag denna tråd. Hur går man tillväga?
 
Jag antar att ni har tittat på alla möjligheter att ha kvar fönstret även men duschvägg. Det finns en del trådar här där man diskuterade att ha en duschvägg före fönstret eller där delar av fönstret är i duschen. Inte helt omöjligt.
Om ni ändå vill minska fönstret och väggen är i lättbetong så är det väl bara att ta ut det gamla fönstret och mura upp med lättbetong så att bara öppningen för det mindre fönstret återstår.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Thyselius Thyselius skrev:
Fönstret har måtten (h) 1300mm och (b) 1000mm och sitter väldigt dumt till då det är ca 500mm från Fönstret till duschen.
Det finns ju runda duschväggar som är gjorda för just det fallet. Jag tror vissa tillverkare kallar dem för U-duschar.

Välkommen till forumet!
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns ju runda duschväggar som är gjorda för just det fallet. Jag tror vissa tillverkare kallar dem för U-duschar.

Välkommen till forumet!
Problemet är att jag endast har ca 50cm från hörnet i duschen till fönster brädan och knappt 60 ut till handfatet, har funderat på U-dusch men det blir problematiskt då man inte kan öppna den :p
 
Sätt ett smalare fönster?
 
  • Gilla
Thyselius
  • Laddar…
BirgitS
Thyselius Thyselius skrev:
Problemet är att jag endast har ca 50cm från hörnet i duschen till fönster brädan och knappt 60 ut till handfatet, har funderat på U-dusch men det blir problematiskt då man inte kan öppna den :p
Menar du att duschen ,skulle bli mindre än 60 cm bred?
Det blir väldigt trångt.
 
R Robert-san01 skrev:
Sätt ett smalare fönster?
Det är tanken
 
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du att duschen ,skulle bli mindre än 60 cm bred?
Det blir väldigt trångt.
Jo, därför vill jag minska ner fönstret
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har du någon ritning på badrummet eller kanske något foto?

Tillägg:
Eller kan du beskriva var det är 60 cm till handfatet, varifrån?
[bild]
[länk]
Blir nog väldigt tight, men det är bra att få andras syn på saker och ting. Det är tyvärr ett tag kvar innan vi påbörjar då man behöver ekonomi :)
 
  • Duschhörna med vita och rosa kakelplattor, duschstång, blandare och hygienprodukter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Så du menar att det är mindre än 60 cm från fönsterväggen till handfatet?
Personligen tycker jag det är alldeles för lite för en dusch med duschdörr eller -vägg. Det fungerar med draperi eftersom man då kan putta ut draperiet med en armbåge eller ett knä för att komma åt att tvåla in rygg och fötter.

@Anna_H har ju ett exempel på en vinklad duschdörr som är ett annat sätt att lösa problemet med ett fönster i duschen.
 
Kakel är en bra måttstock. dessa verkar ju vara 15x15 så alla mått blir klara efter fotot.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
I så fall kan man ju ha duschdörren ung. 70 cm från hörnet för mer än 5 cm marginal behövs inte om den andra dörren kan öppnas mycket, och det är ju mycket bättre än 60 cm.

Det ser ut som att det duschas där idag. Har ni duschdraperi framför fönstret för att skydda det?
 
BirgitS BirgitS skrev:
I så fall kan man ju ha duschdörren ung. 70 cm från hörnet för mer än 5 cm marginal behövs inte om den andra dörren kan öppnas mycket, och det är ju mycket bättre än 60 cm.

Det ser ut som att det duschas där idag. Har ni duschdraperi framför fönstret för att skydda det?
Det blir nog att dimensionera ner fönstret i framtiden och vi har duschdraperi för att skydda fönstret
 
Om ekonomin spelar roll så kan det ju komma att kosta en slant att minska fönstret med alla extraarbeten och material för att återställa ytskikt inne och ute. Då är det nog bättre att investera att köpa ett måttanpassad duschvägg. Gå in i en riktigt badaffär, dom kan hitta en lösning. Det finns många variationer med vikväggar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.