Återkoppling för de som kan vara intresserade. Besked från Uppsala kommun är att jag först ansöker om bygglov för fasadändring för den delen av uterummet som står under balkongen och sedan får ett slutbesked/interimt slutbesked innan jag ansöker om attefallstillbyggnad för den delen som står utanför balkongen (ca 6m2). På så sätt kan "jag få det uterum jag vill ha". Ingenting har sagts om att jag först måste färdigställa något innan jag kan söka om attefallstillbyggnad så det ser lovande ut att det blir en smidig byggprocess.
 
  • Gilla
GustavS och 1 till
  • Laddar…
Men hur skulle du kunna få slutbesked på det första steget, utan att faktiskt ha byggt det?
 
H hempularen skrev:
Men hur skulle du kunna få slutbesked på det första steget, utan att faktiskt ha byggt det?
Bra fråga, jag har varit klar med att rummet är en byggsats med Alu-stomme och att det inte går att uppföras i sektioner utan måste byggas i ett steg. Får återkomma när bygglov är inskickat och jag fått svar. Bygget kommer dock inte starta förrän i vår någon gång.
 
Men i värsta fall får du väl göra något minimalt bygge av en uterumsvägg som kapslar in utrymmet under balkongen. Om det bara är för att få slutbesked och kunna bygga dte riktiga uterummet, så borde det ju nästan räcka med en vägg av spännpapp.
 
H hempularen skrev:
Men i värsta fall får du väl göra något minimalt bygge av en uterumsvägg som kapslar in utrymmet under balkongen. Om det bara är för att få slutbesked och kunna bygga dte riktiga uterummet, så borde det ju nästan räcka med en vägg av spännpapp.
Ja, det borde fungera. På ett eller annat sätt så känns det dock som att rummet kommer stå där i sinom tid vilket känns skönt. Tack för svar och input!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.