Hej

Finns det lagkrav på att man måste ha anslutning mot kommunalt vatten och avlopp i en sommarstuga?
Vad jag minns, så hade mina föräldrar en brunn på tomten och ett utedass i sin sommarstuga.
 
Nej, det finns inte alltid ens möjlighet till kommunalt vatten och avlopp. Är det kommunens verksamhetsområde enligt 6 § LAV måste man dock ansluta med allt vad det innebär.
 
Men om det finns kommunal anslutning inom räckhåll för enbart vatten?
Är det okey med ex.3-kammarbrunn då?
 
Säkrast svar får du nog om du ställer frågan till kommunen där fastigheten ligger, alternativt kollar på deras hemsida! :)
 
  • Gilla
hilmas
  • Laddar…
Hemmakatten
Kanske, kanske inte. Olika regler i olika områden i olika kommuner.

Vill du sätta in en vattentoa kanske kommunen säger nej, då får du ha nån slags mulltoa. Eller att du måste ha en sluten septiktank för toaavloppet. Eller så kan det räcka med en trekammarbrunn med efterföljande infiltrationsanlägg med eller utan fosforfälla.

Har du en sluten tank för toaavloppet, så borde du få tillstånd för en enklare BDT-infiltration.
 
Tackar för samtliga svar : )

Ska ställa frågan till kommunen.
 
Claes Sörmland
K Kalmarkille skrev:
Hej

Finns det lagkrav på att man måste ha anslutning mot kommunalt vatten och avlopp i en sommarstuga?
Vad jag minns, så hade mina föräldrar en brunn på tomten och ett utedass i sin sommarstuga.
Det finns inget lagkrav att ansluta kommunalt vatten och avlopp till en fastighet i ett verksamhetsområde men kommunen kan fortfarande lägga kostnaden för att dra det till tomtgräns på dig. Det finns heller inget krav att ha vatten och avlopp alls; det är upp till dig.

Vad gäller eget vatten finns det inga regleringar, det är bara att börja använda. För avlopp behöver du göra en anmälan (för BDT-vattnet) eller ansöka om ett tillstånd (när WC är påkopplat) hos kommunen. Då prövar de hur lämplig lösningen är. Finns det ett verksamhetsområde för kommunalt avlopp så lär de hänvisa dig till att använda det och neka dig ett eget avlopp.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns inget lagkrav att ansluta kommunalt vatten och avlopp till en fastighet i ett verksamhetsområde men kommunen kan fortfarande lägga kostnaden för att dra det till tomtgräns på dig. Det finns heller inget krav att ha vatten och avlopp alls; det är upp till dig.

Vad gäller eget vatten finns det inga regleringar, det är bara att börja använda. För avlopp behöver du göra en anmälan (för BDT-vattnet) eller ansöka om ett tillstånd (när WC är påkopplat) hos kommunen. Då prövar de hur lämplig lösningen är. Finns det ett verksamhetsområde för kommunalt avlopp så lär de hänvisa dig till att använda det och neka dig ett eget avlopp.
- Men var har du läst detta? När jag nu hittade en sida, står det:
"Inom ett verksamhetsområde har huvudmannen rättighet att ansluta fastigheter till den eller de VA-tjänster som är antagna för området. Om din fastighet ligger utanför verksamhetsområde så har huvudmannen ingen skyldighet att ansluta fastigheten"

Det låter som ett direkt krav om man befinner sig inom räckhåll för kommunens VA-nät, tycker jag...eller?
 
Claes Sörmland
K Kalmarkille skrev:
- Men var har du läst detta? När jag nu hittade en sida, står det:
"Inom ett verksamhetsområde har huvudmannen rättighet att ansluta fastigheter till den eller de VA-tjänster som är antagna för området. Om din fastighet ligger utanför verksamhetsområde så har huvudmannen ingen skyldighet att ansluta fastigheten"

Det låter som ett direkt krav om man befinner sig inom räckhåll för kommunens VA-nät, tycker jag...eller?
Texten är korrekt. Din fastighet ansluts till en anslutningspunkt vare sig du vill det eller inte enligt lagen om allmänna vattentjänster om den faller inom verksamhetsområdet. Men det betyder inte att du behöver nyttja anslutningen. Ingen tvingar dig att koppla in kommunalt vatten eller avlopp.

Men det blir i praktiken ett krav om du vill ha avlopp. Dina val blir då antingen inte ha något avlopp eller att ansluta dig till det kommunala avloppet. I undantagsfall kan nog någon kommun tillåta att du har eget avlopp trots att det finns kommunalt avlopp men då ska bevisen vara solklara att det är bättre för människors hälsa och miljö. Mycket svårt att visa enligt dagens praxis.
 
Hemmakatten
Kanske lite otydligt skrivet av Claes, men dragning till tomtgränsen innebär att du får betala VA-avgiften oavsett om du ansluter det till huset eller ej.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Ja min undran är ju förstås om man behöver betala för VA i detta fallet, eller om man kan lösa det med eget avlopp och vatten. Inte om man slipper ansluta framdragningen som man i så fall ändå måste betala för.
 
K Kalmarkille skrev:
Ja min undran är ju förstås om man behöver betala för VA i detta fallet, eller om man kan lösa det med eget avlopp och vatten. Inte om man slipper ansluta framdragningen som man i så fall ändå måste betala för.
Är det kommunens verksamhetsområde så måste du betala ja.
 
K Kalmarkille skrev:
Ja min undran är ju förstås om man behöver betala för VA i detta fallet, eller om man kan lösa det med eget avlopp och vatten. Inte om man slipper ansluta framdragningen som man i så fall ändå måste betala för.
Precis det som du behöver fråga kommunen om vilka regler som gäller där din fastighet finns. Det är fastighetens plats som avgör.
 
Svaret från kommunen var att det inte finns någon kopplingspunkt för vare sig vatten eller avlopp för den här gården, vilket innebär att frågan blir aktuell först om/när vi anmäler att vi vill ha någon anslutning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.